Blev lite nyfiken på följande:
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=7276770
Kanske någon här är insatt i det fallet? Om han enbart var misstänkt pga sitt utseende och svajiga alibi är det väl inte så konstigt att han avskrivs. MGM i Lenafallet har ju betydligt mer på sin meritlista. Men jag blir lite nyfiken apropå de många och långa resonemangen i vår tråd kring hur länge man kan vara skäligen misstänkt. Jag trodde att man kunde vara det hur länge som helst? Misstänkta måste tillkomma och avskrivas hela tiden i olika utredningar. Det är väl det utredningar går ut på!? Vad jag reagerade på här var dels att det blev en nyhet att mannen avskrevs som misstänkt, dels att orsaken till avskrivningen anges vara:
”– I och med att han varit misstänkt i nästan två år så är det ganska länge, och då bör man inte vara det längre i en sådan här utredning, säger kommissarie Lars Johansson i Skövde.”
Att det blev en nyhet beror väl förmodligen på att SR verkar ha gjort en reportageserie och att det ännu är nyhetstorka, men ändå. Här har vi ändå ett exempel på en åklagare som avskriver någon med hänvisning till att det är orimligt att vara misstänkt för länge.
Nu kommer säkert flera av er att ta detta som intäkt för att fortsätta hävda att MGM borde avskrivas. Jag tänker tvärt om att det tyder på att det finns bra anledningar att behålla honom som misstänkt.