Citat:
Ursprungligen postat av
Moment22x22
Jag har inte skrivit att kvinnor är underlägsna varelser någonstans överhuvudtaget. Det är du och Disciplina som sitter och upprepar detta hela tiden, inte jag.
Jag har inte heller skrivit att kvinnor bör tas ifrån sin rösträtt även om många röstar åt helvete. Däremot bör en kontroll av rösträtt ske efter andra parametrar. Det jag alltså sa från början är att jag känner mig tryggare med att män styr än att kvinnor styr landet.
Ja, men när jag kritiserade det här uttalandet med argumentet att de styrandes åsikter skiljer sig betydligt mer efter partitillhörighet än kön så var det du som sa att du minsann inte alls menade de som styr landet utan att det istället handlar om hur folk röstar. Det känns svårt att få någon rätsida på vad du vill ha sagt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Moment22x22
Se inlägg ovan, orkar inte skriva samma sak hela tiden.
Det är ingen ny idé om militären, den har bara inte varit nedskriven.
Ta nu och tänk lite för fan. Du borde begripa att ett land måste ha män i militären.
Vill du själv delta där eller?
Haha, nej, jag är precis som Trump, lite för bra för att ägna mig åt sådant skitgöra.
Men allvarligt, min poäng är att det finns många kvinnor som gladeligen gör karriär inom det militära och att det inte föreligger några hinder för dem att göra så, men framför allt att en stor del av alla män inte heller har några sådana erfarenheter.
Citat:
Polisen kanske också ska styras av kvinnor som inte kan agera polis p.g.a. fysiska begränsningar? Pratar nu om poliser som åker på utryckningar vid kravaller/ stök/gängbråk/ skjutningar e.t.c.
Jag är oerhört glad att vi har män som vill arbeta med detta.
Säg till när du är tillbaka i verkligheten!
Ja jag tror ju till exempel att DN:s rapportering om polisnärvaron på AIK:s matcher visar att prioriteringen när poliser rekryteras kanske inte bör vara att rekrytera de bästa våldsverkarna. Den bästa polisen är oftast någon som kan lugna ner stämningen vid kravaller snarare än att med våld spä på konflikter. Sedan får man väl inte vara inkapabel att utföra arbetsuppgifterna, men alla människor kan också möta på situationer där de övermannas och det är inget argument för att de aldrig skulle kunna bli poliser.
Citat:
Ursprungligen postat av
Moment22x22
Hela sista meningen är rent hittepå från din sida. Du kan vara god och visa mig var jag skrivit att kvinnor aldrig kan bli bra ledare. Självklart kan individer bli bra ledare.
Problemet är att vi har för många kvinnor med åsikter likt Merapi i detta land och därför kan inte särskilt många svenska kvinnor styra landet. Inte på grund av någon allmän underlägsenhet som du vill få det att framstå. Dina åsikter har jag dålig koll på eftersom du ägnar dig mest åt att kommentera andras istället för att blotta dina egna åsikter. Så jag får nog ta tillbaka det där om hårdhudad och tuff, stämmer tydligen inte.
Nåväl, en tackar för diskussionen. Tror vi får enas om att vara oense.
Ja det gäller att hålla tungan rätt i mun. Jag skulle givetvis ha skrivit "kvinnor som grupp" istället för "alla kvinnor", men när resultatet ändå är att du dömer alla kvinnor utifrån de här idéerna du har om hur kvinnor som grupp känns det lite som att det kvittar.
Jag tror att mina åsikter framgår med all tydlighet i min kritik av dina. Jag ogillar könsessentialismen och tror att vi bör vara jävligt försiktiga med att vräka ur oss fördomar om vad män och kvinnor kan utan att ha kött på benen. Jag tror också att vi bör resonera kritiskt kring vilka egenskaper som faktiskt är relevanta för en uppgift och huruvida dessa egenskaper är något inlärt hos könen eller medfött. Det här betyder givetvis inte att jag inte tror att det skulle finnas några som helst biolgiskt betingade skillnader mellan män och kvinnor, men jag tror inte att vi bör uttala oss så lättvindigt som du vill göra om vilka dessa skillnader är. Jag tror också att genom att uttrycka sexistiska åsikter som "jag vill inte att kvinnor ska ha makt" så bidrar du till ökad ojämställdhet.
Citat:
Får dock säga att det var tråkigt att du tog en sån infantil väg i diskussionen här, blir bara skit av samtalen när man håller på som du gjort här och ägnat dig åt konstanta överdrifter.
Jag tycker det är töntigt av dig att klaga på överdrifter när jag bara ställer dig mot väggen för vad du säger. Att påstå att kvinnor är
sämre lämpade och att de är
underlägsna är för fan synonymer, och bara för att det låter mindre bra när man skriver ut vilken typ av åsikter det faktiskt är du uttrycker här så blir det inte en överdrift. Du kan förstås gnälla om hur du tycker kvinnor är bra på andra saker där man inte har något inflytande över samhället, men för oss som tycker att kvinnor ska ha samma möjligheter att forma sin tillvaro som män kommer det här fortfarande framstå som extremt nedlåtande.