Citat:
Ursprungligen postat av
lehs
Hennes plan är att påverka regeringarna världen över att följa Parisavtalet, vilket hon hoppas ska leda till att vi får kontroll över klimatförändringarna. Hon är inte säker på att Parisavtalet räcker, men hon hoppas att det ska följas och att detta ska räcka.
Hon har klimatforskarkollektivets stöd.
En maskott med andra ord! Fast att så klimatångest i barn och unga skall väl inte behövas för att ”klimatforskarkollektivet” skall göra sitt jobb? Sen undrar jag om ”klimatforskarkollektivet” är eniga med Greta på alla punkter.
Sedan får jag nog tillägga min egen lite radikalare teori! Och den är helt dystopisk, så mörk att jag aldrig nämner den med barn närvarande.
Vårt samhälle och ekonomi baseras helt på tillväxt, ekonomiskt tillväxt! Ta bort den och ekonomin punkteras inom några millisekunder (tiden det tar för robotarna på världens börser att upptäcka att det beräknade framtida värdet på börsföretagen inte kommer att öka, detta triggas av det riktkurser som ställs efter det att tillväxten bromsar in).
Så vi kan inte hindra tillväxten utan att krascha ekonomin.
Tillväxten både i ekonomi och befolkning är exponentiell, växer båda så minskar den jordarea som var individ har till sitt förfogande, samtidigt ökar påverkan på miljön exponentiellt! Vi går mot en punkt där det helt enkelt inte fungerar längre. Denna punt kommer vi till hur mycket än Greta strejkar för klimatet.
Är det inte någon annanstans man måste börja. Miljöarbetet utvecklas ju och skärps kontinuerligt. Men det gör tillväxten med!