2019-08-09, 20:52
Medlem
Butteris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lehs
Hennes plan är att påverka regeringarna världen över att följa Parisavtalet, vilket hon hoppas ska leda till att vi får kontroll över klimatförändringarna. Hon är inte säker på att Parisavtalet räcker, men hon hoppas att det ska följas och att detta ska räcka.

Hon har klimatforskarkollektivets stöd.
En maskott med andra ord! Fast att så klimatångest i barn och unga skall väl inte behövas för att ”klimatforskarkollektivet” skall göra sitt jobb? Sen undrar jag om ”klimatforskarkollektivet” är eniga med Greta på alla punkter.

Sedan får jag nog tillägga min egen lite radikalare teori! Och den är helt dystopisk, så mörk att jag aldrig nämner den med barn närvarande.

Vårt samhälle och ekonomi baseras helt på tillväxt, ekonomiskt tillväxt! Ta bort den och ekonomin punkteras inom några millisekunder (tiden det tar för robotarna på världens börser att upptäcka att det beräknade framtida värdet på börsföretagen inte kommer att öka, detta triggas av det riktkurser som ställs efter det att tillväxten bromsar in).

Så vi kan inte hindra tillväxten utan att krascha ekonomin.

Tillväxten både i ekonomi och befolkning är exponentiell, växer båda så minskar den jordarea som var individ har till sitt förfogande, samtidigt ökar påverkan på miljön exponentiellt! Vi går mot en punkt där det helt enkelt inte fungerar längre. Denna punt kommer vi till hur mycket än Greta strejkar för klimatet.

Är det inte någon annanstans man måste börja. Miljöarbetet utvecklas ju och skärps kontinuerligt. Men det gör tillväxten med!
Senast redigerad av Butteri 2019-08-09 kl. 20:57.
2019-08-09, 21:10
Medlem
Du har helt rätt i, att om en behandling för Gretas ätstörningar ska fungera, behöver Greta vara väl motiverad både emotionellt, intellektuellt och viljemässigt för behandlingen!

Försökt att då och då skicka recept på efterrätter till Greta, då efterrätter fungerar bättre för många barn med ätstörningar. Man kan till exempel göra glass på näringspulvret Nutramigen. Yougurt kan också fungera ibland.

-Greta verkar dock mest intresserad av klimat- och miljöpolitik och av att få en riktigt avancerad utbildning, men ska hon hålla i längden behöver hon först bearbeta mera sina ätstörningar, du har helt rätt!
Senast redigerad av inspiratoeren 2019-08-09 kl. 21:14.
2019-08-09, 21:23
Medlem
Vi får hoppas nu på, att den amerikanska goda veganska maten gör Greta mer matintresserad!
Senast redigerad av inspiratoeren 2019-08-09 kl. 21:39.
2019-08-09, 21:26
Medlem
Tagelapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Greta själv säger, att det är mycket bättre. Idag kan jag äta nästan allt veganskt, säger hon! Hon säger också, att hon förstår att man måste äta för att kunna leva. Men när jag påminde henne om, att det var dags för lunch svarade hon, att det är mycket roligare att ge intervjuer än att äta! Så det känns som det mera är ett emotionellt, än ett intellektuellt motstånd. Greta kanske halvt omedvetet är lite rädd för att bli stor, och möta vuxenlivets krav?

Det jag svärtat ovan är så otäckt så man får nästan ont i magen av det. Hon vill styra världen men har nyss förstått att man måste äta för att leva.
Det här är ett sjukt barn.
Jag hoppas hon överlever den här jävla cirkusen som är igång.

Hon säger att hon förstår att man måste äta för att kunna leva..........herregud. Var är alla kloka människor som borde finnas runt henne?
2019-08-09, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Butteri
En maskott med andra ord! Fast att så klimatångest i barn och unga skall väl inte behövas för att ”klimatforskarkollektivet” skall göra sitt jobb? Sen undrar jag om ”klimatforskarkollektivet” är eniga med Greta på alla punkter.

Sedan får jag nog tillägga min egen lite radikalare teori! Och den är helt dystopisk, så mörk att jag aldrig nämner den med barn närvarande.

Vårt samhälle och ekonomi baseras helt på tillväxt, ekonomiskt tillväxt! Ta bort den och ekonomin punkteras inom några millisekunder (tiden det tar för robotarna på världens börser att upptäcka att det beräknade framtida värdet på börsföretagen inte kommer att öka, detta triggas av det riktkurser som ställs efter det att tillväxten bromsar in).

Så vi kan inte hindra tillväxten utan att krascha ekonomin.

Tillväxten både i ekonomi och befolkning är exponentiell, växer båda så minskar den jordarea som var individ har till sitt förfogande, samtidigt ökar påverkan på miljön exponentiellt! Vi går mot en punkt där det helt enkelt inte fungerar längre. Denna punt kommer vi till hur mycket än Greta strejkar för klimatet.

Är det inte någon annanstans man måste börja. Miljöarbetet utvecklas ju och skärps kontinuerligt. Men det gör tillväxten med!
Klimatforskare över hela världen uppskattar att Gretaförsöker föra ut deras forskning om hur den globala medeltemperaturen kommer att påverkas av koldioxidutsläpp från fossila bränslen. I Sverige undertecknade 270 klimatforskare i maj ett upprop till stöd för hennes verksamhet.

Eftersom fossila bränslen är inblandade i all produktion så betyder exponentiell tillväxt f.n. exponentiell höjning av koldioxidhalten i atmosfären, vilket i sin tur leder till accelererad ökning av den globala medeltemperaturen.
2019-08-09, 21:37
Medlem
Citat:
Vi får hoppas nu på, att den amerikanska veganska maten gör Greta mer matintresserad!
Har hon egentligen någon ätstörning längre? Hon säger att hon äter den mesta veganska kosten och en halv normalportion verkar väl vara en normalportion för någon med hennes vikt.
2019-08-09, 21:59
Medlem
Så länge Greta inte börjar växa ordentligt, är tyvärr Greta fortfarande undernärd och har fortfarande en ätstörning! Det är också möjligt, att Greta åt extra mycket, de gånger som jag var med och förhoppningsvis kunde göra henne lite mera trygg! Den halva veganska portionen verkar i vart fall inte vara tillräcklig för Gretas näringsbehov! Sannolikt behöver Greta också näringsdrycker med extra protein, vitaminer och mineraler, och även näringsberikad jordnötspasta med vitaminer och mineraler som komplement, vilket jag tipsat och föreslagit Greta, men som hon alltså är tveksam till! För barn och unga är just längdtillväxten en viktig parameter för om de är undernärda! Det tar åratal av mycket god näringstillförsel för att till exempel någorlunda återställa den osteoporos, dvs benskörhet som inte alls bara drabbar äldre, utan även unga som haft en svår långvarig anorexi som Greta! Problemet är delvis, att en väl balanserad vegansk kost kan ge tillräckligt med kalorier och näring till en vuxen kropp i balans, men svårligen ger det till ett barns kropp i obalans, vars depåer är uttömda av tidigare svår svält!
Senast redigerad av inspiratoeren 2019-08-09 kl. 22:09.
2019-08-09, 22:01
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Greta själv säger, att det är mycket bättre. Idag kan jag äta nästan allt veganskt, säger hon! Hon säger också, att hon förstår att man måste äta för att kunna leva. Men när jag påminde henne om, att det var dags för lunch svarade hon, att det är mycket roligare att ge intervjuer än att äta! Så det känns som det mera är ett emotionellt, än ett intellektuellt motstånd. Greta kanske halvt omedvetet är lite rädd för att bli stor, och möta vuxenlivets krav?

Det låter för mig som om det främst är en viljemässig brist. Hon har inte gjort det till egen stark målsättning att äta. Det måste hon för att stå emot det känslomässiga motståndet eller de känslomässiga felaktiga valen.

(Hoppa över tolkningar av motståndet f.ö.) Ge henne problemet och notera om hon vill göra ett val. Eller om hon undviker det.
Nu kan hon skoja bort dina påpekanden. Hon måste fås att fatta ett beslut om detta på samma sätt som hon fattar beslut om annat (ex v miljömålet).
Vill hon ex v inte prioritera detta (sin hälsa) så är det inget man (du) kan göra. I dagsläget.
2019-08-09, 22:14
Medlem
Picamagpies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lehs
Tänk om Greta kommer att inspirera många som Lily Winter... Det blir besvärligt att debunka dem alla: kolla deras diagnoser, mammors åsikter, pappors bilar. Och ta reda på om de äter bananer eller ris. Masskaraktärsmord skulle väl inte heller fungera så bra.
Du verkar vara fascinerad av småtjejer
2019-08-09, 22:26
Medlem
Picamagpies avatar
Citat:
Så länge Greta inte börjar växa ordentligt, är tyvärr Greta fortfarande undernärd och har fortfarande en ätstörning! Det är också möjligt, att Greta åt extra mycket, de gånger som jag var med och förhoppningsvis kunde göra henne lite mera trygg! Den halva veganska portionen verkar i vart fall inte vara tillräcklig för Gretas näringsbehov! Sannolikt behöver Greta också näringsdrycker med extra protein, vitaminer och mineraler, och även näringsberikad jordnötspasta med vitaminer och mineraler som komplement, vilket jag tipsat och föreslagit Greta, men som hon alltså är tveksam till! För barn och unga är just längdtillväxten en viktig parameter för om de är undernärda! Det tar åratal av mycket god näringstillförsel för att till exempel någorlunda återställa den osteoporos, dvs benskörhet som inte alls bara drabbar äldre, utan även unga som haft en svår långvarig anorexi som Greta! Problemet är delvis, att en väl balanserad vegansk kost kan ge tillräckligt med kalorier och näring till en vuxen kropp i balans, men svårligen ger det till ett barns kropp i obalans, vars depåer är uttömda av tidigare svår svält!
Men för fan, vad gör hennes föräldrar åt detta, om nu detta du jiddrar om är sant?
2019-08-09, 22:34
Medlem
Vad jag vet är Gretas föräldrar djupt engagerade i Greta, men sanningen är att det är en stor utmaning att hjälpa ett barn med ätstörningar!

Gretas pappa säger att det är nästan ett under, att hon har blivit så mycket bättre och numera är en glad tjej. Han behöver nu inte oroa sig längre för sin dotters liv!

Dock är det som jag beskriver en god bit kvar, innan hon är helt bra. Man får ta det etappvis!

Gretas pappa Svante ställer nu upp maximalt, och är med henne under hela resan under hennes sabbatsår! All heder åt honom!

P S Gott tålamod är viktigt!
Senast redigerad av inspiratoeren 2019-08-09 kl. 22:36.
2019-08-09, 22:39
Medlem
Picamagpies avatar
Citat:
Vad jag vet är Gretas föräldrar djupt engagerade i Greta, men sanningen är att det är en stor utmaning att hjälpa ett barn med ätstörningar!

Gretas pappa säger att det är nästan ett under, att hon har blivit så mycket bättre och numera är en glad tjej. Han behöver nu inte oroa sig längre för sin dotters liv!

Dock är det som jag beskriver en god bit kvar, innan hon är helt bra. Man får ta det etappvis!

Gretas pappa Svante ställer nu upp maximalt, och är med henne under hela resan under hennes sabbatsår! All heder åt honom!

P S Gott tålamod är viktigt!
Jag tror inte att du är nån nära vän till Greta, utan bara trollar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in