2019-08-09, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reggie Hamond
Kan hålla med om Shapovalev. Spelar med små marginaler och det känns som att han gör allt för att underhålla publiken. Det kan bli alltför mycket chansspel från hans racket då han ofta väljer det spektakulära och en del underliga beslut även när matcher står och väger. Att hitta den där balansen är det viktigaste för Shapovalov i dagsläget.

På tal om kanadensare. Raonic och alla hans skador. Hur länge kommer hans kropp hålla egentligen? Nu var han tvungen att bryta igen (problem med ryggen). Raonic kan inte genomföra en hel turnering längre.

Lika bra att lägga ner för Milos tyvärr. Påminner lite om Pim-Pim, hade kunnat vinna slams om kroppen hade hållit. Nu fick han ändå väldigt mycket uträttat Raonic men tråkigt ändå. Bara han och Thiem som är seriösa i den generationen känns det som. Resten är skräp.
Citera
2019-08-09, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av abandoftrust
Varför ställer han ens upp då, när han gång på gång får bryta. Pengarna? Hade väl varit bättre att pausa lite och rehab

Han fortsätter för att han vill och tror att han kan komma tillbaka. Tyvärr så kommer han inte att göra det för han kan inte ta ett långt uppehåll. Han är en spelare som måste spela ofta för att få upp sin nivå. Ett långt uppehåll vore förödande för honom, han skulle tappa flera säsonger i progression om han gjorde det, tror jag.
Citera
2019-08-09, 12:21
Medlem
abandoftrusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av terribilis
Han fortsätter för att han vill och tror att han kan komma tillbaka. Tyvärr så kommer han inte att göra det för han kan inte ta ett långt uppehåll. Han är en spelare som måste spela ofta för att få upp sin nivå. Ett långt uppehåll vore förödande för honom, han skulle tappa flera säsonger i progression om han gjorde det, tror jag.

Ok, bara hoppas att han blir bättre och läker.
Citera
2019-08-09, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Från och med idag har man gått tillbaka till ett rankingsystem som liknar det gamla. Spelare som lirat ITF-turneringar har retroaktivt fått ATP-poäng för sitt spel senaste 12 månaderna och är nu rankade igen. Turneringsseger i den större kategorin futures(World Tennis Tour) ger nu 20p och vinst i den lägre kategorin 10p, inte olikt hur det det tidigare såg ut. ITF-platserna(bl.a. en sån som Eriksson använde när han tog sig till semi förra veckan) in till challengers försvinner om några veckor och ITF-rankingen kommer försvinna vid årsskiftet.

En brasklapp verkar dock vara att bara topp-500 anses som fullskaliga ATP-medlemmar("membership with benefits"), resten har bara sin ranking för att anmäla sig till turneringar.

En nyhet nästa år blir Challenger 50, en kategori mellan futures och challengers. Topp-150 får inte anmäla sig dit, men 51-150 kan få wildcard om det är en turnering i sitt hemland och 101-150 om det är icke hemland.

Svenskarnas ranking:
M. Ymer, 105
E. Ymer, 116
Eriksson, 298
Lindell, 396
Resten utanför 600.

Ör ju några svenskar till som kan ligga runt Lindell egentligen, Gustav Hansson har varit skadedrabbad, gick ju bra slutet förra året och spöa Eriksson idag.
Friberg borde kunna ta sig dit så småningom.
Gustaf ström tror jag också , så runt 400 kan vi nog ha ett par om 3-4 år.
Men inte topp 100 😔
Citera
2019-08-09, 18:49
Medlem
Stefan4s avatar
Senast vi hade en svensk herrspelare rankad topp-100 i singel var alltså för drygt sju år sedan.
(2012.05.28) = 67 Robin Söderling, 342 Michael Ryderstedt, 383 Patrik Rosenholm

Året därpå var väl något av ett lågvattenmärke för svensk tennis, då vi knappt hade några spelare topp-600.
(2013.06.10) = 505 Patrik Rosenholm, 580 Andreas Vinciguerra, 614 Markus Eriksson
(2013.12.09) = 415 Markus Eriksson, 614 Patrik Rosenholm, 662 Christian Lindell

Idag har vi tre spelare topp-300, så det går åtminstone - långsamt - åt rätt håll...
(2019.08.05) = 105 Mikael Ymer, 116 Elias Ymer, 298 Markus Eriksson
Citera
2019-08-09, 19:17
Medlem
Citat:
Ok, bara hoppas att han blir bättre och läker.

Ja, det får vi hoppas, jag gillar honom. Väldigt ambitiös och hårt arbetande spelare. Hade önskat att han hade aningen mer bolltalang, fast vem vet, då kanske han inte hade arbetat lika hårt
Citera
2019-08-09, 19:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av pederN
Medvedev går bra nu, han måste tagit stora kliv sen sist jag såg han.

Beror på när du såg honom sist. Han har varit stark hela året, även om jag inte följt honom supernära. Set mot Djokovic i AO, tuff femsetare mot Goffin i WI, bra resultat på grus trots att det är -- tror jag åtminstone -- hans svagaste underlag.

Tänkte skriva det redan innan matchen mot Thiem att han har en god chans att vinna denna turnering. Kanske bara Rafa som är större favorit. Zverev/Khachanov tror jag han tar.
Citera
2019-08-09, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan4
Senast vi hade en svensk herrspelare rankad topp-100 i singel var alltså för drygt sju år sedan.
(2012.05.28) = 67 Robin Söderling, 342 Michael Ryderstedt, 383 Patrik Rosenholm

Året därpå var väl något av ett lågvattenmärke för svensk tennis, då vi knappt hade några spelare topp-600.
(2013.06.10) = 505 Patrik Rosenholm, 580 Andreas Vinciguerra, 614 Markus Eriksson
(2013.12.09) = 415 Markus Eriksson, 614 Patrik Rosenholm, 662 Christian Lindell

Idag har vi tre spelare topp-300, så det går åtminstone - långsamt - åt rätt håll...
(2019.08.05) = 105 Mikael Ymer, 116 Elias Ymer, 298 Markus Eriksson

Fast Eriksson är ju gammal i gamet, underifrån ser det väl så där ut.
Svårt säga med spelare i 20 års åldern dock, kan gå fort.
Citera
2019-08-09, 22:05
Medlem
abandoftrusts avatar
Andy Murray får ett wildcard i singel till Cincinnati master, blir intressant att se
Citera
2019-08-09, 22:06
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pederN
Fast Eriksson är ju gammal i gamet, underifrån ser det väl så där ut.
Svårt säga med spelare i 20 års åldern dock, kan gå fort.

Sant, men Federer fyllde 38 häromdagen, så 29-årige Eriksson har några år kvar om motivationen finns.
Eriksson lär på sin höjd slå sig in topp-250, så ingen att sätta hoppet till hur som helst, men han snyggar till siffrorna lite.

Hoppas du har rätt angående juniorspelarna. Vilka tror du mest på i dagsläget?
Citera
2019-08-09, 22:11
Medlem
Citat:
Andy Murray får ett wildcard i singel till Cincinnati master, blir intressant att se

Tippar på dålig comeback. Men håller han sig frisk året ut, tror jag att vi kan få se en hyfsad Murray fram mot Australien nästa år. Vill säga att han aldrig når topp-5 igen, men samtidigt så osäkra och fladdriga övriga är bakom Fedalvic känns inget omöjligt längre. Men att han aldrig blir lika bra jämfört med sig själv igen vågar jag säga.
Citera
2019-08-09, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Tippar på dålig comeback. Men håller han sig frisk året ut, tror jag att vi kan få se en hyfsad Murray fram mot Australien nästa år. Vill säga att han aldrig når topp-5 igen, men samtidigt så osäkra och fladdriga övriga är bakom Fedalvic känns inget omöjligt längre. Men att han aldrig blir lika bra jämfört med sig själv igen vågar jag säga.

Jag tror det blir en flopp av Murray's comeback. Hans spelstil tillåter inte att vinna så mycket som han måste utan att gå sönder.

Man såg när han gjorde comeback en gång (minns inte vilket år, då han slog Robredo flera gånger) hur otroligt mycket det krävdes för att han skulle ta sig till slutspelet. Hans slet som in i helvete då. Nu har han ju varit borta mycket längre.

Ska han lyckas måste han spela otroligt smart och vara otroligt effektiv. Jag ger honom ganska små chanser att vinna en GS igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in