Citat:
Ursprungligen postat av
Honan6
(Nedan är spekulationer och det andra stycket är en repris)
Eftersom IB är en advokat med skinn på näsan och van att representera grova brottslingar, så tror jag att han råder sin klient att ligga lågt så länge det går och inte ifrågasätta så mycket. Istället siktar han/de nog in sig på de eventuella luckor som kan tänkas finnas i en kommande FUP. Han har nog även löpande sett till att teorier om alternativa GM har lagts fram för att förhala utredningstiden.
Jag tror detta och spekulerar om att SD med advokat IB, HD, JG och svärföräldrarna är högst medvetna om att SD:s dagar i frihet börjar rinna mot sitt slut och anledningen till att han fortfarande går fri är att det råder plats-, kompetens- och tidsbrist för att dra igång ett åtal. Han kanske t o m har erkänt vid förhör, men allt ska "sys ihop" och kunna styrkas med teknisk bevisning vid en rättegång. Ingen har bråttom och SD har lovat att inte fly? HD, JG och svärföräldrarna är också medgörliga och slipper därmed att åtalas för medhjälp?
Men om SD hade erkänt, skulle han verkligen få vara ute i det fria då?
Jag tror som du att advokaten inte ser någon anledning nu att ifrågasätta så mycket. Kanske de har ett ess i rockärmen, men jag misstänker att advokaten inte ger så väldigt mycket för de teorier som MGM kommer upp med.
Varför skulle han vilja att klienten sitter inne med hela svaret och väntar tills åtal?
Jag gissar att MGM ( om det stämmer som MV har sagt) tycker att han är smart. Smartare än sin advokat kanske.
Så att vara advokat till MGM kan ha sina svårigheter när man ser att det finns mycket som pekar på klienten, men att klienten har en massa egna teorier och ändrar sin historia allteftersom.
Tur för Gm att IB är rutinerad. Säkert en vanlig strategi bland misstänkta.