2019-08-08, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fred Friendly
Fina konspirationer.

Det är ju givetvis så att det är staten som för diskussioner med YouTube. Det är ju inte som att kanalen gång på gång på gång bröt mot HMF.
Citera
2019-08-08, 09:01
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
Det är ju givetvis så att det är staten som för diskussioner med YouTube. Det är ju inte som att kanalen gång på gång på gång bröt mot HMF.

Finns inget som talar för att staten eller regeringen hade något med detta att göra.

Enda gången regeringen varit inblandad i censur på Internet var när utrikesminister Laila Freivalds stängde ner SD:s hemsida, och hon fick gå på grund av det.
Citera
2019-08-08, 09:04
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Skönt att yttrandefriheten och demokratin blomstrar i Sverige som mer än gärna vill mästra andra länder i hur det ska skötas.

Sverige går mot en mycket mycket mörk framtid.
Citera
2019-08-08, 09:18
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Finns inget som talar för att staten eller regeringen hade något med detta att göra.

Enda gången regeringen varit inblandad i censur på Internet var när utrikesminister Laila Freivalds stängde ner SD:s hemsida, och hon fick gå på grund av det.

Ja, enda gången de har åkt fast ja.

Ok, med transportskandalen i färskt minne, tycker du att dagens ministrar är mer eller mindre kompetenta nu än då? Om nåt, så sätter det där exemplet ribban minst för hur långt våra politiker är beredda att gå för att tysta obekväma åsikter. Freivalds kom inte undan med det, men Löfven kom undan med att någon i hans regering inte kunde boka ett rum för konfidentiella uppgifter, samt att man hade "frångått" lagen vid något tillfälle, och kan man komma undan med detta så är det tveksamt om det finns någon bortre gräns.
Senast redigerad av RobRoys 2019-08-08 kl. 09:22.
Citera
2019-08-08, 09:30
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Jag hör verkligen inte till deras trogna lyssnare, men jag tvingade mig till att lyssna till klippet som Youtube tog bort redan innan kanalen stängdes (Nyhetsveckan #51) eftersom jag är intresserad av var gränserna för yttrandefriheten går.

Från detta lyssnande drar jag två slutsatser:

1. De hetsar definitivt mot grupper de inte gillar. Oftast är det muslimer som utsätts för deras hat. I det borttagna klippet ventilerade de också den gamla fördomen att homosexuella är pedofiler. Jag kan mycket väl tänka mig att Googles granskare gick i taket på grund av det.

2. Deras podd håller en erbarmerligt låg kvalitet. De saknar helt den polerade still som Mikael Willgert har i sin Swebbtv, och de är inte ens komiska, som EAB ibland är.

Jag har uppriktigt sagt svårt att förstå hur någon kan stå ut med att lyssna till deras debila kacklande i en hel timme.

Det skulle därför inte förvåna mig om I & M blir permanent avstängda, till skillnad från Swebbtv som ju redan är tillbaka.

Man kan möjligen tycka att Google borde ha gett dem en chans att bättra sig efter den första varningen och inte drämt till med sin ban hammer direkt efter det. Men kanske fanns det ännu värre saker som Google hittade när de började gräva bland klippen och som motiverade en direkt avstängning. Det kan jag inte uttala mig om.

Kan du exemplifiera det s.k. hetset? Jag har inte lyssnat och är nyfiken på vilken nivå det är. Uppmanar de till våld, förtalar de, generaliserar de,
vad är det som du betraktar som hets?
Citera
2019-08-08, 09:35
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobRoys
Ja, enda gången de har åkt fast ja.

Ok, med transportskandalen i färskt minne, tycker du att dagens ministrar är mer eller mindre kompetenta nu än då? Om nåt, så sätter det där exemplet ribban minst för hur långt våra politiker är beredda att gå för att tysta obekväma åsikter. Freivalds kom inte undan med det, men Löfven kom undan med att någon i hans regering inte kunde boka ett rum för konfidentiella uppgifter, samt att man hade "frångått" lagen vid något tillfälle, och kan man komma undan med detta så är det tveksamt om det finns någon bortre gräns.

Transportskandalen handlade inte om att man försökte tysta obekväma uppgifter utan om allmän inkompetens och oduglighet i Rosenbad, där den ena statssekreteraren inte visste vad den andra gjorde. Man bör inte heller glömma att Alliansregeringen bar ett stort ansvar för skandalen eftersom det var de som hittade på att känsliga datatjänster skulle privatiseras.

Detta sagt så finns det inga tecken på att regeringen ligger bakom eller lagt sig i de nu aktuella avstängningarna inklusive den som tråden handlar om. Google har inte heller påstått att någon brutit mot HMF eller andra svenska lagar, utan hänvisar till sin egna regler mot hatretorik, som i visa avseenden är hårdare än de svenska lagarna.
Citera
2019-08-08, 09:51
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Kan du exemplifiera det s.k. hetset? Jag har inte lyssnat och är nyfiken på vilken nivå det är. Uppmanar de till våld, förtalar de, generaliserar de, vad är det som du betraktar som hets?

Framför allt handlar det om negativa stereotyper och generaliseringar rörande muslimer, men även andra grupper. Carlqvist är ju journalist, så hon vet hur man angriper folk utan att göra sig skyldig till förtal. Mycket insinuationer och anspelningar.

Det bästa är väl att du själv lyssnar till podden. Ljudfilen finns fortfarande länkad till på deras webbplats.
Citera
2019-08-08, 11:02
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Kan du exemplifiera det s.k. hetset? Jag har inte lyssnat och är nyfiken på vilken nivå det är. Uppmanar de till våld, förtalar de, generaliserar de,
vad är det som du betraktar som hets?

Vi har ju exemplet med "bögar är pedofiler". De granskade RFSL och fann att ett flertal i ledningen var dömda för brott relaterade till pedofila böjelser. Någon som kan påvisa att de generaliserade om hela gruppen homosexuella?
Citera
2019-08-08, 11:57
Medlem
Är väl bara för dom att lägga upp innehållet på annan plattform. YT har infört hårdare riktlinjer över hela brädet. Vet inte om jag kan tycka dessa är oskyldiga mot att bryta mot deras regler direkt.
Citera
2019-08-08, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av catzizfantazticz
Är väl bara för dom att lägga upp innehållet på annan plattform. YT har infört hårdare riktlinjer över hela brädet. Vet inte om jag kan tycka dessa är oskyldiga mot att bryta mot deras regler direkt.

Sålänge YT är öppna med att de är vänsterorienterade så får de göra vad de vill. Problemet uppstår om de påstår sig vara neutrala.
Citera
2019-08-08, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive
Precis, vilka jävla stolpskott. Bondfångeri med journalistiska förtecken.

Inte för att jag lyssnar på dem (ogillar poddar) men de är väl mer opinionsbildare än journalister? Eller kallar de sig för journalister? I vissa fall är gränsen rätt oklar. Rebecca uvell understryker t.ex. att hon är opinionsbildare och inget annat. Trots det gör hon ofta grävjobb av hög journalistisk kvalitet.

I vilket fall är det ju inte mer bondfångeri än att spela Minecraft på Youtube och tjäna pengar på det. Men visst, den dag det blir matbrist eller energikris lär ju inte något av yrkena stå särskilt högt i kurs.
Citera
2019-08-08, 14:05
Medlem
Citat:
Transportskandalen handlade inte om att man försökte tysta obekväma uppgifter utan om allmän inkompetens och oduglighet i Rosenbad, där den ena statssekreteraren inte visste vad den andra gjorde. Man bör inte heller glömma att Alliansregeringen bar ett stort ansvar för skandalen eftersom det var de som hittade på att känsliga datatjänster skulle privatiseras.

Detta sagt så finns det inga tecken på att regeringen ligger bakom eller lagt sig i de nu aktuella avstängningarna inklusive den som tråden handlar om. Google har inte heller påstått att någon brutit mot HMF eller andra svenska lagar, utan hänvisar till sin egna regler mot hatretorik, som i visa avseenden är hårdare än de svenska lagarna.

Transportskandalen visade definitivt på inkompetens men troligen visste Löfvén dessutom mer än vad man ville medge (med möjlig regeringskris som konsekvens) så det finns en dimension av att tysta obekväma uppgifter också.

Att Google/Youtubes digitala bokbål inte är ett resultat av en direkt uppmaning från regeringen betyder inte att de förhåller sig strikt neutrala till regeringen heller. Vi vet ju att de haft möten. Naturligtvis har de komit överens om saker och handlar därefter. I Kina går de i Kinas ledband och i Sverige går de i Sveriges ledband. Till viss del. Allt handlar om att överleva och tjäna pengar på bästa sätt. De flesta stora företag har dessutom naturligtvis informella kontakter med regimerna i de länder de verkar för att pengamakandet skall rulla så smärtfritt om möjligt.
Senast redigerad av Varglig 2019-08-08 kl. 14:08.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in