2019-08-08, 05:36
Medlem
Hur då? Sett att han är psykopat? En toppelev som aldrig dom veterligt gjort något kriminellt, socialen hade väl blivit inkopplad om föräldrarna låste in honom med motiveringen att sonen var psykopat. Det är ju dessutom straffbart. Vad menar du med ”sett”?
Visst, han borde inte få ha sett på mordfilmer men dom flesta tonåringar har tillgång till internet och egen telefon så det skulle vara om dom hade förbjudit internet hemma och förbjudit honom att ha någon annan telefon än en gammal mobil från 2003.
Empatiska föräldrar får inte ett barn som är iskallt, sånt brukar gå i arv (empatistörningar). Och hade föräldrarna varit väldigt uppmärksamma och känsliga så hade dom förvisso sett att han var psykopat men dom hade inte kunnat göra något för ingen hade trott dom när sonen var högpresterande och skötsam. Dom hade själva ansetts vara sjuka i huvudet isåfall.

Citat:
Ursprungligen postat av pita55
Ja, jag läste det också o sen att man levde längre också...hade föräldrarna sett sonen, så kanske Peter levt längre.
Citera
2019-08-08, 05:49
Medlem
Istället för massa teorier vore det intressant om fler som är bekanta med killarna kan berätta om båda två.

Nu går bara teorierna på tomgång känns det som. Bögspåret känns väldigt långsökt i och med att det verkar vara rent slumpmässigt att just PP blev mördad. Han verkar ju vara helt likgiltig inför vem han dödade om man ska läsa vad som står i tidningen som sanning.

Ganska läskigt ärligt talat. Snacka om att ha likgiltighetsuppsåt. Tycker det är mer obehagligt med sådana här historier än med dåd som på något sätt har framkallats av ren ilska och känslor.

Hoppas nästan att det är bögrelaterat så att det gjordes känsoframkallat. Tycker vi brukar vara ganska förskonade i Sverige från rena slaktdåd utan direkt uppsåt förutom att mördaren var sugen på att döda.

Stackars stackars familjer iallafall. Tänk att ha fostrat en mördare i 16 år utan din vetskap vilket vi får anta. Vilket jäkla mörker.
Senast redigerad av Adde1234 2019-08-08 kl. 05:53.
Citera
2019-08-08, 06:34
Medlem
Bajslukts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vasniqueztamere
Du tänker på machiavellism. Psykopater njuter av att skada andra. Dom njuter av att mobba, tortera, mörda, misshandla, förstöra osv.
Du blandar ihop psykopati med sadism.
Citera
2019-08-08, 06:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Vad har du för stöd i forskning för den här teorin med avtrubbning? Det låter som ett väldigt lekmannamässigt sätt att försöka förklara oempatiskt beteende. Personer med empatistörningar söker sig som regel till våldsamma spel och filmer då detta upplevs som kittlande. Det är förstås väldigt allmänmänskligt att försöka förklara våldsdådet med avtrubbning - personen har ju sett på våldsamma filmer och detta korrelerar med våldsanvändningen.
Men det kausala sambandet är alltså som regel att det är den nedärvda empatistörningen som gjort att gärningsmannen konsumerat våldsamma spel och filmer. Samma störning är sedan anledningen till att mordet skett.

Jag tror du vänt dig till fel person. Det är inte jag som skrivit avtrubbnong sä skicka frågan vidare..
Citera
2019-08-08, 06:56
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Enligt en person i tråden är det en uppgift som denne har fått från en vän till fadern. Sedan om det är taget ur luften eller inte har jag ingen aning om.

vet inte varför, men även jag får lite "bögvibbar" i det här fallet. Varför cyklar två 16-åriga killar ut till en enslig sjö tillsammans för att bada? När jag var 16 och åkte för att bada åkte vi givetvis till en strand med massor av folk så vi kunde spana på brudar. Vad hade GM och BO för förväntningar beträffade vad som skulle ske vid sjön?

GM tror jag hade förväntan att mörda BO. Hade det skett på dagtid vid en välbefolkad strand är det nog, ur GM:s perspektiv, en risk att han stoppas under utförandet. GM:s huvudsyfte med besöket vid Rösjön var nog också att mörda, snarare än att ta sig ett dopp. Det kan vara en förklaring.
Citera
2019-08-08, 07:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Torpedulla
Om man läser senaste intervjun med PPs far ser det ut som att även PP har en Asperger/Autism diagnos.

Hur kan du se det?
Citera
2019-08-08, 07:38
Medlem
Finns det nån bild/info om horunge-mördaren?
Citera
2019-08-08, 07:46
Medlem
Om gm är psykopat varför ringde han till polisen och angav sig själv? Vore det inte mest naturlig att hålla sig undan och hoppas polisen inte hittar honom?
Citera
2019-08-08, 08:11
Medlem
Jag ser likheter med Peter Madsen här. Även han inspirerades av snuff-movies. Nu tror jag Madsen och JL hade lite olika motiv, men båda kände för att döda. Båda planerade i förväg. Båda lurade iväg sina offer med falska förespeglingar.
Senast redigerad av Picasso2 2019-08-08 kl. 08:16.
Citera
2019-08-08, 08:23
Medlem
Håller med dig helt, trots att de oftast men inte alltid är ensamstående med flera barn. Men jävligt mycket dubbelmoral och falskhet hittar du här så bli ej förvånad när du läser sånt.

Citat:
Ursprungligen postat av G-mail
Men när en förortsmamma försöker uppfostra hennes barn till den mån hon kan så är det fortfarande henne fel om barnet blir en kriminell gangster. Men när föräldrarnas barn från Danderyd begår brott som mord så är det inte föräldrarnas fel.
Citera
2019-08-08, 08:26
Medlem
Också min första tanke, drog paralleller med P Madsen direkt. Förutom att offren ålder och några andra detaljer skiljer så påminner det som du säger jätte mycket om det.

Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Jag ser likheter med Peter Madsen här. Även han inspirerades av snuff-movies. Nu tror jag Madsen och JL hade lite olika motiv, men båda kände för att döda. Båda planerade i förväg. Båda lurade iväg sina offer med falska förespeglingar.
Citera
2019-08-08, 08:27
Medlem
ConservativeAlphas avatar
Är det inte så att de psykoptiska dragen utvecklas under tonåren och blir mer tydliga? Därav svårt att se och hitta innan eller blandar jag ihop det med något annat?

I alla fall psykopater brukar vara högpresterande samt manipulativa och likgiltiga, det är ju ganska svårt att finna någon ifall man inte vet vad man ska leta efter. Sen får jag lite vibbar från TV-serien "Dexter" när jag läser om fallet, inte för att detta är jämförbart men att Dexter också kände lust att döda samt att han är psykopat.

Några är inne på ett bögspår men tror inte alls på den idén, då han ringde en annan vän som inte svarade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in