2019-08-07, 23:43
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeonVance
Håller med. Samma sak med flyern som trycktes upp, där det stod "om du ser honom, ring polisen och håll honom under uppsikt". Alltså...
  1. Han är vuxen.
  2. Han får försvinna hur mycket han vill, oavsett om han är frisk eller psyksjuk.

De verkar tro att det är deras 5-årige son som försvunnit.

Brott mot folkbokföringslagen...

Nej men jag kan nog hålla med om det. Att man bör ringa polisen, och hålla honom under uppsikt. Inget i den uppmaningen säger ju faktiskt att han inte får hålla sig undan. Men för både familjens och polisens skull så känns det onödigt att de lägger sorger respektive resurser på honom om han håller sig undan och har det bra.
Citera
2019-08-08, 00:08
Medlem
LorenaSanchezs avatar
Citat:
Håller med. Samma sak med flyern som trycktes upp, där det stod "om du ser honom, ring polisen och håll honom under uppsikt". Alltså...
  1. Han är vuxen.
  2. Han får försvinna hur mycket han vill, oavsett om han är frisk eller psyksjuk.

Du får tänka på att någons barn alltid kommer vara dess barn hur vuxet det än är. Det låter som en mamma i kris, skulle inte säga att det ter sig märkligt faktiskt.
Citera
2019-08-08, 02:12
Medlem
greta-forvetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Efter lite googlande ser jag att det ibland flyter upp lik i dåligt skick i kanaler i Belgien. Och kanaler finns det gott om där.

Men jag kan inte hitta uppgifter om något likfynd som ännu är oidentifierat (eller fått en matchning mot en svensk).

När man tittar på Europakartan och Belgiens placering i förhållande så ser man att vattenvägen kan vara möjlig. En person kan ramla i vattnet utanför Sveriges kust och flyta i land i Belgien.
Citera
2019-08-08, 03:23
Medlem
AlkoholiseradArabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greta-forveten
När man tittar på Europakartan och Belgiens placering i förhållande så ser man att vattenvägen kan vara möjlig. En person kan ramla i vattnet utanför Sveriges kust och flyta i land i Belgien.
Okej.. Han skulle ta sig till typ... Orust (tex) från Hallsberg, osedd. drutta i vattnet där och flyta i någon slags båge då förbi Danmark, Nederländerna och precis missa England och studsa in vid Belgien?
Visst... Klart man kan, inget är väl omöjligt. Men jävligt osannolikt.

EDIT:
Nu är inte det här personligen mot dig, då du egentligen har rätt i sak och inte säger annat än att det faktiskt är möjligt.

Men det blir jävligt löjligt när folk skall spekulera iväg utan någon verklighetsförankring alls. Om det överhuvudtaget är rimligt. Hur många dokumenterade fall finns det av folk som drunknar i ett land och hittas i ett annat? Och då menar jag inte malmö/danmark. Utan flyter runt som nån jävla torped och dyker upp på något helt annat ställe jävligt långt borta... Jag har då aldrig hört något liknande.

Är det "Patte my man, you missed amsterdam" så har han inte drunknat i Sverige.
Senast redigerad av AlkoholiseradArab 2019-08-08 kl. 03:34.
Citera
2019-08-08, 04:02
Medlem
AlkoholiseradArabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LorenaSanchez
Du får tänka på att någons barn alltid kommer vara dess barn hur vuxet det än är. Det låter som en mamma i kris, skulle inte säga att det ter sig märkligt faktiskt.
Visst är det så... Men det är så mycket annat. En känsla man får också. Och jag vet att jag inte är ensam om det. Hela den här jävla resan med Hitta Patrik gruppen och allt skit är en soppa. Jag mins inte mycket och kommer inte på något exempel nu. Men det står verkligen inte rätt till där.. Vad jag förstod hade väl familjen en del styre i HP gruppen. Hur man kan låta folk hålla på som dom gjorde där är ju helt skevt. Hade man droppat deras drömmar om att han drack paraplydrinkar på Bahamas och faktiskt var död (som han är) så kanske man hade hittat kroppen i Hallsberg. Men det är ju försent nu... Alla jävla "patrik obsar" till höger och vänster lär ju ha ställt till en hel del. Idioter som åkte runt på olika resecentrum och knacka rygg på varenda blond kobent pojke dom kunde se. Det var en enda stor jävla cirkus som jag är övertygad om faktiskt försvårade arbetet. Medium och skit, gamla batikhäxor som hade drömmar, satt och fantiserade ihop helt skeva grejer... Jag har följt rapporteringen i många liknande fall och även haft stor inblick i några försvinnanden av denna typ. Men detta tar priset...

Hela händelseförloppet känns ju konstigt också. Om inte jag mins fel väntade man väl till flera andra tåg kommit innan man larmade honom försvunnen, gör man det om misstänker psykos? Hela psykos-grejen känns som en slags krystad efterhandskonstruktion för att folk skall göra just det som står på flyern. Och kärringarna skall få fortsätta drömma om att han sitter på nån medelhavs ö, oskuldsfull, vacker och lycklig, som i en suddig filmsekvens med solnedgång, bredvid en god vän hållandes hand. Någon slags Jonatan från bröderna lejonhjärta grej, som sitter där och blickar lyckligt ut över havet.
Dom hör säkert nån jävla harpa i bakgrunden också.

Och det senaste uttalandet stärker som sagt hela den känslan också. "hej vi har en DNA match... En ung man med tatuering" -"jävla skitpoliser, min fina goa Jonat.. menar patrik har inga sådana djävulsting minsan". Nu har ju tanten säkert rätt i att det inte är Patrik. Men hur fan kan hon veta det, han bor 50-60 mil bort och är en bit över 20 år. Snarare så ger det bara mer frågetecken om denna knepiga familj om dom nu vet exakt vad som finns på deras 24 åriga sons nakna kropp. Istället för att ta det chill, hoppas på ett avslut så får hon nån jävla hybris och skyller klimathotet på någon stackars snut i Hallsberg, bara för att kroppen har en tatuering? Även om DNAat tydligen kan vara fel i detta läge så är det ju så nära ett genombrott man kan komma i detta fall sedan väskorna hittades. Och kärringen skall börja klaga på snuten för att dom delger henne information om att det finns en delvis matchande DNA i Belgien? Ursäkta mig, sörjande eller ej... Men jävla idiotkärring.
Ja... jag vet. Jag är ond och kall.. Sörjande stackars mamma. Men Som sagt, det har gått över två år nu och dom beter sig jävligt märkligt. Vad hade hon sagt till Aftonskiten.se om dom inte delgav henne detta och efter 1,5 månad när arbetet är klart faktiskt konstaterar att det är Patrik, men höll käften om misstankarna, för att kroppen hade en jätte syndig tatuering? Hade det varit bättre då..
Senast redigerad av AlkoholiseradArab 2019-08-08 kl. 04:07.
Citera
2019-08-08, 07:54
Medlem
För det första skulle jag bara vilja säga att det finns inte mycket mellan himmel och jord som är osannolikt! Tänk t ex om de inte hittat Kim Wall. Om någon spånat på teorien att hon åkt ut med en ubåt i Öresund och blivit styckmördad - vem hade trott på det, eller två tonåringar( kompisar) häromdagen som skulle cykla till badet och den ena slår ihjäl den andra med en yxa..

De har ju trots allt fått en DNA träff på liket i Belgien. Ingen vet ju vad som hänt - han kan ju faktiskt fått lift med långtradare mot Malmö, men något hänt och han har fortsatt över bron och hamnat i Belgien. Behöver egentligen inte vara så konstigt.

Det finns inget konstigt i denna familjens beteende. De har letat efter sin son, bror, vän och barnbarn i över två år. Patrik skulle dyka upp med tåg - föräldrarna står och väntar på att få hem sin son som inte mår så bra. Ingen Patrik dyker upp. Därefter börjar mardrömmen. Har själv barn i denna åldern - jag skulle gjort ALLT för att få reda på vad som hänt mitt barn.
Där var mycket som bara eskalerade också, med alla som ville hjälpa till både fysiskt och genom de sociala medierna - det kan ni knappast klandra familjen för, de försökte nog styra upp det så gott de kunde, samtidigt som de ville ha all hjälp de kunde få.

Sen vet jag att det är FB, men lite j-vla vett,respekt och hyfs kan man väl ha när man diskuterar saker härinne!
Han heter Patrik, inte Patte....
Citera
2019-08-08, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Brott mot folkbokföringslagen...

Nej men jag kan nog hålla med om det. Att man bör ringa polisen, och hålla honom under uppsikt. Inget i den uppmaningen säger ju faktiskt att han inte får hålla sig undan. Men för både familjens och polisens skull så känns det onödigt att de lägger sorger respektive resurser på honom om han håller sig undan och har det bra.
Nu var det ju sannolikt att han hade utvecklat en psykos. Det handlade om att ev. rädda livet på någon som kanske inte längre vet vad han gör.
Citera
2019-08-08, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tokugawa
Eller tagit ett annat tåg, Hallsberg är en knutpunkt. Det går att gömma sig på tåget.
då borde han la fastnat på kamera, vilket han inte gjort sen han klev av i hallsberg
Citera
2019-08-08, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bomix
då borde han la fastnat på kamera, vilket han inte gjort sen han klev av i hallsberg

vi har ju inte ett kameraövervakningssystem av brittisk typ som är mycket mer allomfattande.
sedan vet jag inte hur mycket resurser som polisen har lagt ner på att kolla av övervakningsfilmer från varenda station/tåg som passerade hallsberg den aktuella dagen. det skulle ju kunna röra sig om väldigt mycket film.
inte heller vet vi väl hur länge eventuell övervakningsfilm sparas. kanske hade den redan spealts över när polisen begärde in den (om de nu gjorde det).
och vi ska som sagt inte vara så säkra på att alla stationer har en särskilt väl utbyggd kameraövervakning som gör att det inte går att kliva av ett tåg utan att fastna på film.
Citera
2019-08-08, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av meetthefockers
vi har ju inte ett kameraövervakningssystem av brittisk typ som är mycket mer allomfattande.
sedan vet jag inte hur mycket resurser som polisen har lagt ner på att kolla av övervakningsfilmer från varenda station/tåg som passerade hallsberg den aktuella dagen. det skulle ju kunna röra sig om väldigt mycket film.
inte heller vet vi väl hur länge eventuell övervakningsfilm sparas. kanske hade den redan spealts över när polisen begärde in den (om de nu gjorde det).
och vi ska som sagt inte vara så säkra på att alla stationer har en särskilt väl utbyggd kameraövervakning som gör att det inte går att kliva av ett tåg utan att fastna på film.

OM han har det så finns det möjligheter att t ex hoppa på en godsvagn när de står och väntar på bangården, som är Sveriges längsta. Där finns inga kameror.
Citera
2019-08-08, 11:12
Medlem
Citat:
  1. Han är vuxen.

Hur gammal han än är spelar ingen roll för en orolig förälder. Kan inte ens tänka mig smärtan och ångesten en förälder känner om dennes barn försvinner.
Citera
2019-08-08, 11:19
Medlem
yessyys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlkoholiseradArab
Tja, det är sant... När jag har gjort tatueringar har jag ju inte ringt morsan det första jag gör. Inte för att hon var emot det. Men för mig har det inte varit en stor grej, nåt jag gör bara...

Men det stärker ju bara min tes om "familjen annorlunda" ytterligare... Dom är bra jävla knepiga i sina uttalanden. "Det kan absolut inte vara min vuxna son, som bor 50-60 mil ifrån mig, för han har absolut ingen tatuering... Det vet jag bensäkert!" Spelar ju ingen roll om dom så fått en live film där han hänger sig i en gran i Hallsberg, I deras värd hade det väl omöjligt kunnat varit lilla gossen Patrik.

Och ja, jag vet att det är sörjande föräldrar och så vidare... men jämför man med andra och hur det var under den inledande tiden av försvinnandet så kan man ju börja leta efter foliehatten. Allt står inte rätt till där...

Herregud, ta det lugnt. Det är inte ett dugg konstigt att veta om sina familjemedlemmars eventuella tatueringar. Så är det nog inom de flesta familjer med normala relationer. Klart allt inte står rätt till nu, deras älskade son är försvunnen. Att du hånar familjen och försöker säga att det är något skumt med dem är otroligt respektlöst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in