2019-08-08, 01:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Slumpmässigt att det blev Peter då en annan kompis inte svarade på uppringningen. Den vännen som har missat samtal vid den tiden, tackar nog sin lyckliga stjärna att han inte svarade på samtalet. Tänk att ens liv kan handla om att man svarar på ett mobilsamtal. Ruggigt.
sjukt...riktigt sjukt...
tänk den stackaren som han ringde innan(som inte svarade)...eller dem vänner han hade som han kunde ringt...*ryser*
får hoppas att J*ck inte kommer ut i friheten mer, tycker den rätten är förverkad med råge...
Citera
2019-08-08, 01:58
Medlem
Hur bedömer man psykopati rättsmedicinskt? Är det en "allvarlig störning" eller vad? Är ju permanent och går inte att bota, så vad skulle man ge för slags vård i så fall? Och hur länge blir man intagen, det känns ju inte som att det plötsligt efter några år går att säga att det inte finns någon återfallsrisk.

Visst kanske det är en tillfällig fixering det här med mord, som man kan anse ha gått över efter en tid, men dels så är man ju manipulativ som psykopat så man kan ju aldrig lita på att de inte bara lurat en att tro detta. Och dels så är ju empatilösheten i sig alltid en risk för nya vansinnesdåd av olika slag.
Citera
2019-08-08, 01:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalletaz
Exaaaaaakt. Fy tusan. Jag bor 100 meter från pappans lägenhet i Danderyd. Var så nära att bara sätta mig utanför o glo i bilen idag, om han dök upp. Men så kände jag- då är ju JAG oxå en jävla galning. Fattar ju oxå att inte hela sanningen inte finns på FB😂......
Har du sett hans son någon gång?
Citera
2019-08-08, 02:24
Medlem
Eastmancolors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av King-of-Insight
Hur bedömer man psykopati rättsmedicinskt? Är det en "allvarlig störning" eller vad? Är ju permanent och går inte att bota, så vad skulle man ge för slags vård i så fall? Och hur länge blir man intagen, det känns ju inte som att det plötsligt efter några år går att säga att det inte finns någon återfallsrisk.

Visst kanske det är en tillfällig fixering det här med mord, som man kan anse ha gått över efter en tid, men dels så är man ju manipulativ som psykopat så man kan ju aldrig lita på att de inte bara lurat en att tro detta. Och dels så är ju empatilösheten i sig alltid en risk för nya vansinnesdåd av olika slag.

Psykopati är ingen diagnos i sig utan en mer populärvetenskaplig term som mer eller mindre fungerar som en samlingsbeteckning på personlighetsstörningarna inom kluster B: antisocial, narcissistisk, histrionisk personlighetsstörning resp borderline. Dessa diagnoser kan kasta ljus över varför en individ är brottsligt benägen men inte så mkt mer.

Enbart kluster B-diagnos skulle inte medföra att en kriminell klassas som vare sig allvarligt störd eller ens sjuk i den kliniska bemärkelsen; vad som krävs är en diagnos som bottnar i individens oförmåga att skilja på fantasi och verklighet och liknande, vanföreställningar, tvångsbeteenden etc. såsom schizofreni.
Senast redigerad av Eastmancolor 2019-08-08 kl. 02:31.
Citera
2019-08-08, 02:41
Medlem
Okapihjords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av King-of-Insight

Jag tror inte att man beaktar psykopati alls rättsmedicinskt. De betraktas helt enkelt som friska och döms till fängelse om jag förstått rätt. Till skillnad då från brottslingar med psykoser.

Man vet väl forfarande inte riktigt hur man ska betrakta psykopati. Är det en sjukdom eller en personlighetsvariant? Forskningen pekar på att det tycks vara amygdala som inte kommunicerar med pannloben och de kan därför mer eller mindre inte känna empati.

Psykopati är delvis fortfarande en gåta och man vet inte var man ska göra av de kriminella psykopaterna rättsligt. De kan ju förstås inte botas och det är ett stort problem.
Citera
2019-08-08, 02:54
Medlem
Borgwalds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eastmancolor
Det bodde en miljon i Storstockholm redan på 1960-talet. Källa: Monica Z "Sakta vi gå genom stan".

Väldigt mkt trams, inte minst om homosex, och grundlösa spekulationer varav en del verkar emanera från arbetarbladet.

Jag tror att GM tittade för mkt på "Motorsågsmassakern" och liknande.

Vilket tycks vitsordas i denna artikel:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/kJenpa/uppgifter-tonaringen-planerade-forst-att-doda-en-annan-van
Citera
2019-08-08, 03:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bellsiii
I dagens sekulariserade och individualistiska samhälle där de flesta är vilseledda och allt är skevt, är det väl inte så konstigt att en svensk pojke mördar sin vän? Det finns ingen stabilitet alls längre och de flesta vet varken ut eller in.... ”The old sick is the new healthy”. Folk saknar fotfäste och blir manipulerade i tidig ålder. De ifrågasätter eller tror inte på Gud. De finner ingen samhörighet. Allt är bara FAKE och saknar ett syfte. I slutändan bryr man sig inte om andra än sig själv och vänner är endast ”tidsfördriv”. Allt präglar kring sig själv och ja... människan har blivit sjuk. Mentalt. På något sätt.

Är jag helt ute och cyklar eller finns det någon som förstår min poäng här?

Menar inte att det är rätt att mörda men försöker få en förståelse och brinner för att försöka skåda alla människors beteenden. Även de allra mest sjuka.

Snälla, sluta trivialisera detta. En ung kille har tagit livet av sin kamrat med en yxa, det är ganska osmakligt att dra någon harang om samhällets utveckling i stort sett och hur människor mår idag för att förklara detta beteende.

Det finns många som mår dåligt, men killen innehar säkert någon psykisk störning som kan ge någon form av förklaring till detta beteende.

Tror inte man ska göra någon större samhällsanalys efter just detta vansinnesdöd.
Citera
2019-08-08, 03:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pita55
Jag känner mig illa berörd när jag tittar på hans fbsida. Jag tror att pappan inte klarar av att tala om känslor utan han tar till sporten och där får han uppmärksamhet, som han tydligen behöver mycket av.

Det verkar som att sporten har tagit över tiden som borde gått till sönerna. Tror inte han suttit ner och samtalat med barnen övht.

Han är en riktig fanatiker som tydligen bara tänker på sig själv. Tror jag!

R.I.P Peter Plax <3 3

Haha, vilka jävla slutsatser som dras av en fbprofil.

Tycker farsan verkar fullt normal efter att ha tittat på hans profil. Om man nu överhuvudtaget kan dra några slutsatser av den.
Senast redigerad av Adde1234 2019-08-08 kl. 03:50.
Citera
2019-08-08, 05:03
Medlem
Du tänker på machiavellism. Psykopater njuter av att skada andra. Dom njuter av att mobba, tortera, mörda, misshandla, förstöra osv.

Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Nja, psykopater gör logiska handlingar om man tar med i beräkningen att allt de gör är för egen vinning. De är också högst beräknande. Här kan man inte se något i handlingen som skulle gynna GM och jag tror på någon annan störning hos GM.
Citera
2019-08-08, 05:07
Medlem
Det är skillnad på att stjäla eller sälja droger och att planera och genomföra ett yxmord på en 16-årig klasskompis.
Samhället måste straffa grova våldsbrott och mord, det handlar inte om vad som känns bäst för gärningsmannen, straffet måste stå i proportionalitet med gärningen.
Mord som dessa måste få livstids fängelse eller rättspsykiatrisk vård (på livstid).

Citat:
Ursprungligen postat av Sleipner08
All forskning säger att långa fängelsestraff inte är ett recept att återanpassas till ett normalt liv.

Det är ju meningen att individen skall kunna återgå till ett normalt icke institutionaliserat liv.

Detta även om det för i det här fallet PP familj är förkastligt.

Svenska straff är just straff och inte hämnd som i USA och dithän vill vi väl inte sträva.

Läs om mordet i Skarpnäck där 2 personer samt deras hund mördades.
Citera
2019-08-08, 05:16
Medlem
En normal människa med empati vill inte se på en mordfilm. En normal människa skulle må dåligt av det. Möjligtvis en spelfilm där den som mördas är en karaktär som varit ”ond” men snuff är inget som en vettig människa ens vill titta på.

Citat:
Ursprungligen postat av boxlunch
Så du menar att psykiskt störda människor inte kan bli påverkade utav att kolla på t.ex. inspelade mord? Är DU på fullaste allvar undrar jag då?

Var väl bra jävla många som anslöts till IS på just det sättet. Han säger ju tydligen själv att efter att ha sett mord på film etc att det inspirerade honom osv? Han har ju för fan planerat skiten, och driften&idén måste väl komma någonstans ifrån?
Citera
2019-08-08, 05:29
Medlem
Du svarar på din egen fråga. Det är viktigt att förstå det när man själv är normal. Det finns människor ibland oss som saknar empati. Saknar. Inte mår dåligt. Den kommer inte fram av en kram, att någon för första gången ger dom en chans, av att dom säger själva att du är ett undantag. Deras hjärnor är fel från födseln och det är ärftligt. Det syns på röntgen.

Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
En människa som är ens bästa vän. En som man normalt har känslor för. Vänskap, kompisar, barndomsvänner, klasskamrater.... hur i hela friden klarar man av att göra en sån person illa? Och döda honom? Jag begriper inte. Man måste vara fullständigt känslokall för att genomföra en sådan sak. Totalt renons på empati.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in