Citat:
Ursprungligen postat av
Snubchurp
Tack för ett genomtänkt och välformulerat svar. Med andra ord menar du att göra simuleringar på klimatet är nästintill omöjligt? Nu spekulerar jag lite, om du tillåter. Är det inte möjligt att jämföra simuleringarna med klimatutvecklingen historiskt och på så vis bekräfta att de stämmer någorlunda? Eller finns det för lite data bakåt som omöjliggör detta?
Att jämföra simuleringarna med klimatutvecklingen historiskt går alldeles utmärkt. Men det bekräftar inte att de har något som helst prognostiskt värde. Det handlar endast om kurvpassning. Ett bra exempel från ett antal år sedan. (Tredje rapporten från IPPC tror jag att det var?) Den rapporten redovisade 20 olika klimatmodeller, med 20 olika prognoser för framtiden. Alla 20 var givetvis kurvpassade för att stämma med historiska data. Vad kan man säga med fullständig säkerhet om 20 olika förutsägelser? 19 av dem måste garanterat vara fel. Kanske alla 20. Trots att alla är kurvpassade bakåt.
Så nej, en kurvpassning som överensstämmer med historiska data utgör definitivt inte någon validering av en datormodellering. Att göra en datormodell som förutsäger framtida klimat har samma prognostiska värde som en väderleksprognos på tre månader.
Redigering: Jag förutspår att det kommer att vara kallare om tre månader (november) än det är nu (augusti). Det är förmodligen rätt, men inte 100% säkert. Jag förutspår att maj 2020 kommer att vara kallare än maj 2018 (i Sverige). Jag får troligen rätt igen. Nordeuropa var ovanligt varmt 2018. Jag förutspår att september 2021 kommer att vara (fill_in_blank). Nej, det går inte att förutspå. Inte år 2050 heller.