2019-08-08, 00:11
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Det skulle ju bli rena slakten. Jag minns de få debatter som hölls 2002-2005. De klimatskeptiska forskarna gjorde ju slarvsylta av klimathotarna. Därefter tog klimathotarna beslutet att vägra ta debatten. (Och började kalla de riktiga forskarna "förnekare".)

Hihi, och nu har det vänt och ni är förnekarna😏 Låt Greta frälsa oss.

Nej, allvarligt så är jag rejält besviken att Greta inte uppmärksammar miljöproblemen mycket mycket mycket mer, det område jag brinner för. Jag hoppas det kommer när det lagt sig lite kring Greta och klimatet.
2019-08-08, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snubchurp
Tack för ett genomtänkt och välformulerat svar. Med andra ord menar du att göra simuleringar på klimatet är nästintill omöjligt? Nu spekulerar jag lite, om du tillåter. Är det inte möjligt att jämföra simuleringarna med klimatutvecklingen historiskt och på så vis bekräfta att de stämmer någorlunda? Eller finns det för lite data bakåt som omöjliggör detta?
Att jämföra simuleringarna med klimatutvecklingen historiskt går alldeles utmärkt. Men det bekräftar inte att de har något som helst prognostiskt värde. Det handlar endast om kurvpassning. Ett bra exempel från ett antal år sedan. (Tredje rapporten från IPPC tror jag att det var?) Den rapporten redovisade 20 olika klimatmodeller, med 20 olika prognoser för framtiden. Alla 20 var givetvis kurvpassade för att stämma med historiska data. Vad kan man säga med fullständig säkerhet om 20 olika förutsägelser? 19 av dem måste garanterat vara fel. Kanske alla 20. Trots att alla är kurvpassade bakåt.

Så nej, en kurvpassning som överensstämmer med historiska data utgör definitivt inte någon validering av en datormodellering. Att göra en datormodell som förutsäger framtida klimat har samma prognostiska värde som en väderleksprognos på tre månader.
Redigering: Jag förutspår att det kommer att vara kallare om tre månader (november) än det är nu (augusti). Det är förmodligen rätt, men inte 100% säkert. Jag förutspår att maj 2020 kommer att vara kallare än maj 2018 (i Sverige). Jag får troligen rätt igen. Nordeuropa var ovanligt varmt 2018. Jag förutspår att september 2021 kommer att vara (fill_in_blank). Nej, det går inte att förutspå. Inte år 2050 heller.
Senast redigerad av Osynlige.Mannen 2019-08-08 kl. 00:25.
2019-08-08, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snubchurp
Jag tycker det är dumt av forskarna att sätta årtal på när man tror något man forskar på kommer inträffa. Det leder ju oftast till sånna här diskussioner. Och Greta gör helt fel i att börja prata om årtal och tipping points. Det kommer aldrig vara till hennes fördel.

Däremot kan jag förstå varför man gör det. Man vill väcka åhörarnas uppmärksamhet för att göra det tydligt att det finns ett allvar i det hela. Men bättre att förutspå utan att ange årtal, helt klart.
Det dumma med datum är att man inte vidtar åtgärder omedelbart. Men det finns starka krafter som förhalar i det längsta. Därför är Greta så viktig, en del hoppas på Greta som en tipping point för insatser av åtgärder.
2019-08-08, 00:21
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lehs
De 270 klimatforskarna, varav 80 var professorer, kritiserade inte Bengtssons forskning, utan gav uttryck för en annan bild av verkligheten än den som Bengtsson ger uttryck för.

Forskarna publicerade ett upprop i DN i maj till stöd för Greta. Du kan googla på '270 DN Greta'.
Vad är professor Bengtssons forskningsresultat om inte en del av hans bild av verkligheten, menar du?

Du hittade alltså på nedanstående:
Citat:
Men 80 svenska professorer håller inte med professor Bengtsson utan de håller med Greta.
2019-08-08, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Vad menar du? Det står inte någonstans på Wikipedia att vetenskapen faktiskt tror att klimatet ska tippa över abrupt.
Jag menar att du förenklar tipping point hotet. Man vet inte hur mycket metan som kommit ut i atmosfären i slutändan. Och Golfströmmen är inte den enda strömmen. Man oroar sig t.ex. för att när status quo försvagas så kan koldioxid föras upp till ytan med djuphavströmmar och avge koldioxid när vattnet värms upp. Det är ett mycket komplext system och mycket kan vändas upp-och-ned när förändringarna väl kommer.

Det är inte Greta som hittat på faran för tipping points.
Senast redigerad av lehs 2019-08-08 kl. 00:31.
2019-08-08, 00:25
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Varför i hela fridens namn skulle professor Bengtsson vilja sätta dit Greta?!?
Vad har du fått den idén från?

Jag vet inte så mycket om Bengtsson, han är säkert en snäll person, men det finns ju folk som vill sätta dit Greta och krossa henne. Att en gång för alla få slut på problemet "Greta".

En debatt som får henne att se korkad, okunnig och svarslös ut kan, i alla fall delvis, få den effekten.

Det var ju en äldre person (Marc Reisinger) som sökte upp Greta med just det syftet. Med kamera. Han ville knäcka och förnedra henne med kluriga frågor och spela in allt. Men hon räddades i sista sekund.
2019-08-08, 00:26
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Det dumma med datum är att man inte vidtar åtgärder omedelbart. Men det finns starka krafter som förhalar i det längsta. Därför är Greta så viktig, en del hoppas på Greta som en tipping point för insatser av åtgärder.

Ja, jag hoppas också det. För jag tror arbetet med klimatet kommer gå hand i hand med att ta itu med miljöproblemen när man väl fått detta längst upp på dagordningen. Vi behöver ju snabba åtgärder för att lösa många av de miljöproblem vi ställts inför.

Jag tycker mig i varje fall se att marknaden har fattat att Greentech inte är så tokigt och att det är framtiden oavsett vad.

Skulle Greta börja prata om både klimat och miljö i större utsträckning tror jag det givit ännu bättre effekt. Men som sagt jag tror det kommer.
Senast redigerad av Snubchurp 2019-08-08 kl. 00:29.
2019-08-08, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Vad är professor Bengtssons forskningsresultat om inte en del av hans bild av verkligheten, menar du?

Du hittade alltså på nedanstående:
Nej, de stöder Gretas alarmism. De stöder inte förhalanden eller vänta-och-se attityder.

Du ska nog skilja på Bengtssons insatser när det gället datorsimulering av klimat och hans privata politiska åsikter när det gäller åtgärder mot hotet.
2019-08-08, 00:31
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrbosun
Och detta småningnom tycks ju hela tiden skjutas framåt vartefter vi märker att det inte stämmer.

Detta småningom ligger det 1000 år ,500 år, 100 år framåt eller är det ännu närmre om
inte Kina, USA, Indien slutar med sina utsläpp?

Så vad borde vi göra då?
2019-08-08, 00:32
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Jag vet inte så mycket om Bengtsson, han är säkert en snäll person, men det finns ju folk som vill sätta dit Greta och krossa henne. Att en gång för alla få slut på problemet "Greta".

En debatt som får henne att se korkad, okunnig och svarslös ut kan, i alla fall delvis, få den effekten.

Det var ju en äldre person (Marc Reisinger) som sökte upp Greta med just det syftet. Med kamera. Han ville knäcka och förnedra henne med kluriga frågor och spela in allt. Men hon räddades i sista sekund.
Jag är kritisk mot fenomenet Greta, men det där låter hemskt. Fullständig respektlöst.
Dessutom tror jag att Greta, med rätta, skulle få sympatierna på din sida om någon försökte krossa henne på det sättet.

Det är ju inte Greta personligen som ska debatten utan de vuxna klimatforskarna. De som kan frågorna och har diskussionsvana.
2019-08-08, 00:33
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Du ska nog skilja på Bengtssons insatser när det gället datorsimulering av klimat och hans privata politiska åsikter när det gäller åtgärder mot hotet.
Okej. Vad har du för källor?
2019-08-08, 00:34
Medlem
Citat:
Det påstods inte att städer skulle hamna under vatten år 2000 utan att det skulle ske så småningom ifall inte effektiva åtgärder satts in till år 2000.
Nja, det är ju inte riktigt sant. Tidigare chefen för NASA-GISS, Prof. James Hansen påstod att delar av Manhattan skulle ligga under vatten idag. Och klimathotarna sätter ju väldigt stor tilltro till "data" från NASA-Giss.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in