2019-08-07, 23:48
Medlem
zannazezzs avatar
Håller med. Hur kan ni se på en persons Facebook sida att han är en ”dålig” förälder? Herregud...
”Oj han håller på mycket med sport, då var han inte där för J” alltså seriöst. Får han ens inte ha intressen?
Och det är väl knappast så att föräldrarna tvingade J att se på våldsfilmer
Citera
2019-08-07, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Det känns inte som om JL var en arg kille. Det känns mer som om han blivit avtrubbad och verklighetsfrämmande. Fått nåt sorts tunnelseende.

Kan ev hålla med där, men då bor
de föräldrarna sett att han blev avtrubbad och verklighetsfrämmande.

God natt!
Citera
2019-08-07, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joey Radical
Tycker inte ni ska haka upp er på pappans facebookanvändande. Det är fullt normalt bland människor i hans ålder.

Att han inte lägger upp bilder på familjen är inte speciellt konstigt. Sonen är tonåring och vill förmodligen inte att han ska göra det. Jag är över 25, och jag låter inte mina föräldrar lägga upp bilder på mig.

Äldre människor som inte växte upp med internet har en tendens att uppdatera överdrivet mycket på Facebook, så jag tycker inte det är speciellt uppseendeväckande det han gör. Förmodligen är han bara en helt vanlig farsa.

Du har säkert helt rätt. Han har säkert gjort sitt bästa. Sen lite på skämt är jag personligen bara allergisk mot män som tränar ’osunt’ mkt- det vittnar om nån typ av störning. Men fattar ju oxå att han säkert varit världens bästa pappa mm mm..... ( hela Danderyd består av män på cyklar i trikåer, dom är som galna här)
Citera
2019-08-07, 23:50
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Det känns inte som om JL var en arg kille. Det känns mer som om han blivit avtrubbad och verklighetsfrämmande. Fått nåt sorts tunnelseende.
Har mycket svårt att tro att det är en nykter normalempatisk person som klarat att indoktrinera sig själv på det här sättet. I de fall normalempatiska personer begår våldsbrott mot andra personer, handlar det som regel om omfattande droganvändning eller i extremfall indoktrinering från auktoriteter som i Milgrams lydnadsexperiment.

Min erfarenhet säger mig att det rör sig om ett barn/ungdom med någon form av empatistörning. Den här personen kommer slippa ut ur fängelset efter sin obligatoriska straffrabatt och kommer fortsätta att begå våldsbrott såsom våldtäkter, misshandel, dråp och mord fram till att vederbörande blir för gammal och skröplig. Många personer kommer lida innan gärningsmannen lägger näsan i vädret.
Citera
2019-08-07, 23:51
Medlem
karlinges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan

Läste igenom dem och de är ju mestadels av yngre dato. Jag var ju lite kort med tidsintervallet med avseende på att det var actionspelens inverkan som diskuterades. Tittar jag tillbaka på när jag var ung på 60-talet så var det inga tonåringar som mördade i alla fall.

Nu spelar det egentligen ingen roll vad som föranledde gärningen. Den är lika vansinnig i alla fall. Något står ju inte rätt till med MGM.

Hur var folkmängden på 60-talet?
Och ja, saker har ju skett senaste 60 åren om man säger så.

Men ändå... kan leta upp mer åt dig sen men det fanns ondska även på 50, 60 talet.

https://www.expressen.se/kvallsposten/qs/titti-magnusson-15-mordades-i-kioskmordet-som-skakade-landet/

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Mary_Bell
Citera
2019-08-07, 23:56
Medlem
Sleipner08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pita55
Amatörpsykologer, nedvärderande ord.
Klart som tusan att det är 16-åriga JL som är mördaren.

Mamman har tagit bort sin FBsida, så hennes har jag aldrig sett.

Nej den finns kvar PP morsa alltså
Senast redigerad av Sleipner08 2019-08-08 kl. 00:14. Anledning: Felpost
Citera
2019-08-07, 23:59
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlinge
Hur var folkmängden på 60-talet?
Och ja, saker har ju skett senaste 60 åren om man säger så.

Men ändå... kan leta upp mer åt dig sen men det fanns ondska även på 50, 60 talet.

https://www.expressen.se/kvallsposten/qs/titti-magnusson-15-mordades-i-kioskmordet-som-skakade-landet/

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Mary_Bell

Mery Bells gärning var ju sensationellt unik, men det var ju inte i Sverige. Jag menar alltså Sverige, där yngre tonåringar mördar. Att tonåringar blev mördade förr är ju inte unikt.

Min uppfattning är att det sker betydligt mer under de senaste 10-15 åren. Det var ju dessutom ett väldigt makabert mord som detta handlar om. Om BO hade skjutits med ett vapen skulle visserligen inte göra saken bättre, men det hade varit lättare att förstå.
Citera
2019-08-08, 00:01
Medlem
Citat:
Han kan utåt sett mått utmärkt. Det är inte alltid föräldrarnas fel att en unge blir skruvad.

Men när en förortsmamma försöker uppfostra hennes barn till den mån hon kan så är det fortfarande henne fel om barnet blir en kriminell gangster. Men när föräldrarnas barn från Danderyd begår brott som mord så är det inte föräldrarnas fel.
Citera
2019-08-08, 00:01
Medlem
Jag vågar påstå att alla föräldrar skulle kunna hitta små detaljer ”de skulle ha sett” om deras tonåring gör ett allvarligt brott. Jooo men kom han inte över tjejen lite väl snabbt? Jooo men han va ju så deprimerad när det tog slut med tjejen. Jooo men han hoppade ju över två träningar för några veckor sen! Han va ju hemma från skolan med feber, va han inte sjuk? Han har ju suttit och spelat dataspel lite mer den sista tiden....kommer du ihåg när han va hemma den där fredagen fast han skulle på bio? Undra om han va ovän med någon? Alltså jag tror att man kan söka och finna MEN ingen förälder med en som det förklarats ”normal” innan detta tonåring kan ju tänka att något sådant här skall kunna ske. Lider verkligen med föräldrarna och tror på sluten psykiatrisk vård för grabben
Citera
2019-08-08, 00:02
Medlem
karlinges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan

Mery Bells gärning var ju sensationellt unik, men det var ju inte i Sverige. Jag menar alltså Sverige, där yngre tonåringar mördar. Att tonåringar blev mördade förr är ju inte unikt.

Min uppfattning är att det sker betydligt mer under de senaste 10-15 åren. Det var ju dessutom ett väldigt makabert mord som detta handlar om. Om BO hade skjutits med ett vapen skulle visserligen inte göra saken bättre, men det hade varit lättare att förstå.

Senaste 20 åren får du nog dra det till. Minns killen som ströp en tjej i en skogsdunge i någon relationsdrama i vad jag tror var västerås på 90-talet?
Citera
2019-08-08, 00:04
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pita55
Kan ev hålla med där, men då bor
de föräldrarna sett att han blev avtrubbad och verklighetsfrämmande.
Vad har du för stöd i forskning för den här teorin med avtrubbning? Det låter som ett väldigt lekmannamässigt sätt att försöka förklara oempatiskt beteende. Personer med empatistörningar söker sig som regel till våldsamma spel och filmer då detta upplevs som kittlande. Det är förstås väldigt allmänmänskligt att försöka förklara våldsdådet med avtrubbning - personen har ju sett på våldsamma filmer och detta korrelerar med våldsanvändningen.
Men det kausala sambandet är alltså som regel att det är den nedärvda empatistörningen som gjort att gärningsmannen konsumerat våldsamma spel och filmer. Samma störning är sedan anledningen till att mordet skett.
Citera
2019-08-08, 00:09
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlinge
Senaste 20 åren får du nog dra det till. Minns killen som ströp en tjej i en skogsdunge i någon relationsdrama i vad jag tror var västerås på 90-talet?

Att det fanns något fall tidigare är ju en annan sak. Din länk tidigare styrker ju att det tilltog för 10-15 år sedan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in