2019-08-07, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snubchurp
Oh, det var en rejäl sågning. Nått säger mig att ni betraktar det mesta som en bluff? Det är väldigt många människor och forskare som jobbar med den här bluffen skulle jag vilja säga.
Jag har jobbat väldigt länge med datorsimuleringar. Dock inte av klimatet, eftersom det är ren idioti. Låt mig förklara varför: 1983 kom superdatorn Cray2. Den satte nytt rekord med 10E9 FLOPS. 25 år senare, 2008 kom IBM Roadrunner som klarade 10E15 FLOPS. Det är imponerande. Beräkningskapaciteten hos den värsta superdatorn ökade en miljon gånger på 25 år! Just nu pågår ett projekt för att skapa en superdator som klarar 10E18 FLOPS. Det innebär en miljard gånger högre kapacitet än Cray2. Imponerande. Vad använder man superdatorer till? Ja, givetvis till beräkningsintensiva uppgifter. I mitten av 1990-talet var det protester mot att Frankrike gjorde kärnvapentester. De testerna gjordes för att validera datorsimuleringarna. Simuleringarna var korrekta, och sedan dess har Frankrike inte funnit att det finns behov av fler tester. Kärnvapen går utmärkt att datorsimulera. En annan sak som man använder superdatorer till är väderleksprognoser. Väderlek är problematisk att simulera, eftersom det rör sig om ett semi-kaotiskt system. Det prognostiska värdet faller snabbt med den framförhållna tiden. Blev väderleksprognoserna bättre mellan 1983 och 2008? Ja, det blev de. Blev de en miljon gånger bättre? Nej. Ytterligare en sak som man använder superdatorer till är klimatmodeller som försöker förutsäga klimatet långt in i framtiden. Klimatet är ett semi-kaotiskt system...
2019-08-07, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lehs
Men det har ju hänt. I och med att vi inte har bromsat utvecklingen så har det gått för långt och så mycket landis kommer att smälta så att städer kommer att hamna under vatten p.g.a. den globala uppvärmningen.

Nå vilka städer har hamnat under vattnet nu sedan 1989?

Då kom ju den här varningen ifrån den här
Director of the New York office of the U.N. Environment Program
2019-08-07, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Inte för att vara den som är den, då jag unnar Greta den framgång hon haft. Men om vi tar metanfickor t.ex:

https://climate.nasa.gov/news/2785/unexpected-future-boost-of-methane-possible-from-arctic-permafrost/

Så framgår det, för den som är lite uppmärksam, att mängden metan som riskerar att frigöras i worst-case motsvarar 20% av dagens utsläpp. Det är alltså inte jordens undergång, även om det hypotetiskt skulle ske. Det suger, men är hanterbart.

Och om man är lite påläst så vet man att Golfströmmen inte egentligen ligger bakom Europas milda klimat. Det är en seglivad myt, som någon föreslog på 1800-talet, och som hängt med utan att stämma:

http://ocp.ldeo.columbia.edu/res/div/ocp/gs/

Vilket innebär att liv i Europa inte påverkas allvarligt av en hypotetisk störning av Golfströmmen. Global uppvärmning är på riktigt, men ”Golfströmmen” är skrämselpropaganda som man tar till när verkligheten inte är illa nog.

Det kan ju för all del finnas andra tipping points. Men det finns ju inget vetenskapligt stöd för att det plötsligt vid någon punkt ska inträffa något okänt massivt fenomen som ändrar hela jordens klimat i ett trollslag, och inte heller att en hypotetisk tipping point nödvändigtvis försämrar läget.

Så ”tyvärr” får du nog räkna med att leva minst lika länge som dina föräldrar. Och din livskvalitet riskerar att bli bättre än i princip alla tidigare generationer. Trots att din generation får brottas med global uppvärmning.
Du förenklar.

https://en.wikipedia.org/wiki/Tipping_points_in_the_climate_system

Greta och vetenskapen menar inte heller att jorden kommer att gå under, utan att människorna i de tropiska zonerna har och kommer att drabbas plus att civilisationen är hotad på sikt.
Senast redigerad av lehs 2019-08-08 kl. 00:07.
2019-08-07, 23:48
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Jag tror att han och Greta skulle ha stort utbyte av att diskutera klimatfrågan med varandra.

Ett samtal de två emellan kan nog vara givande för bägge.

Men vill han sätta dit Greta, i en hård debatt, så lär han lyckas med det utan problem. Just i debattsammanhang är ju en 16-åring i regel chanslös - oavsett om man har asperger/selektiv mutism eller inte. Fast har man asperger/selektiv mutism så blir det förstås ännu värre.
2019-08-08, 00:00
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Jag har jobbat väldigt länge med datorsimuleringar. Dock inte av klimatet, eftersom det är ren idioti. Låt mig förklara varför: 1983 kom superdatorn Cray2. Den satte nytt rekord med 10E9 FLOPS. 25 år senare, 2008 kom IBM Roadrunner som klarade 10E15 FLOPS. Det är imponerande. Beräkningskapaciteten hos den värsta superdatorn ökade en miljon gånger på 25 år! Just nu pågår ett projekt för att skapa en superdator som klarar 10E18 FLOPS. Det innebär en miljard gånger högre kapacitet än Cray2. Imponerande. Vad använder man superdatorer till? Ja, givetvis till beräkningsintensiva uppgifter. I mitten av 1990-talet var det protester mot att Frankrike gjorde kärnvapentester. De testerna gjordes för att validera datorsimuleringarna. Simuleringarna var korrekta, och sedan dess har Frankrike inte funnit att det finns behov av fler tester. Kärnvapen går utmärkt att datorsimulera. En annan sak som man använder superdatorer till är väderleksprognoser. Väderlek är problematisk att simulera, eftersom det rör sig om ett semi-kaotiskt system. Det prognostiska värdet faller snabbt med den framförhållna tiden. Blev väderleksprognoserna bättre mellan 1983 och 2008? Ja, det blev de. Blev de en miljon gånger bättre? Nej. Ytterligare en sak som man använder superdatorer till är klimatmodeller som försöker förutsäga klimatet långt in i framtiden. Klimatet är ett semi-kaotiskt system...

Tack för ett genomtänkt och välformulerat svar. Med andra ord menar du att göra simuleringar på klimatet är nästintill omöjligt? Nu spekulerar jag lite, om du tillåter. Är det inte möjligt att jämföra simuleringarna med klimatutvecklingen historiskt och på så vis bekräfta att de stämmer någorlunda? Eller finns det för lite data bakåt som omöjliggör detta?
2019-08-08, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mrbosun
Nå vilka städer har hamnat under vattnet nu sedan 1989?

Då kom ju den här varningen ifrån den här
Director of the New York office of the U.N. Environment Program
Det påstods inte att städer skulle hamna under vatten år 2000 utan att det skulle ske så småningom ifall inte effektiva åtgärder satts in till år 2000.
2019-08-08, 00:03
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
De håller med Greta om att läget är alarmerande och att allt behöver göras för att i möjligaste mån bromsa upp den utveckling vi har.
Kan du länka till de 80 forskarnas kritik av professor Bengtsson forskning?

Citat:
Ursprungligen postat av -Info-

Men vill han sätta dit Greta, i en hård debatt, så lär han lyckas med det utan problem. Just i debattsammanhang är ju en 16-åring i regel chanslös - oavsett om man har asperger/selektiv mutism eller inte. Fast har man asperger/selektiv mutism så blir det förstås ännu värre.
Varför i hela fridens namn skulle professor Bengtsson vilja sätta dit Greta?!?
Vad har du fått den idén från?

Jag skrev diskussion. Inte debatt.
2019-08-08, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-

Det skulle ju bli rena slakten. Jag minns de få debatter som hölls 2002-2005. De klimatskeptiska forskarna gjorde ju slarvsylta av klimathotarna. Därefter tog klimathotarna beslutet att vägra ta debatten. (Och började kalla de riktiga forskarna "förnekare".)
2019-08-08, 00:08
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Det påstods inte att städer skulle hamna under vatten år 2000 utan att det skulle ske så småningom ifall inte effektiva åtgärder satts in till år 2000.

Jag tycker det är dumt av forskarna att sätta årtal på när man tror något man forskar på kommer inträffa. Det leder ju oftast till sånna här diskussioner. Och Greta gör helt fel i att börja prata om årtal och tipping points. Det kommer aldrig vara till hennes fördel.

Däremot kan jag förstå varför man gör det. Man vill väcka åhörarnas uppmärksamhet för att göra det tydligt att det finns ett allvar i det hela. Men bättre att förutspå utan att ange årtal, helt klart.
2019-08-08, 00:10
Medlem
Citat:
Du förenklar.

https://en.wikipedia.org/wiki/Tipping_points_in_the_climate_system
Vad menar du? Det står inte någonstans på Wikipedia att vetenskapen faktiskt tror att klimatet ska tippa över abrupt.
2019-08-08, 00:10
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Det skulle ju bli rena slakten. Jag minns de få debatter som hölls 2002-2005. De klimatskeptiska forskarna gjorde ju slarvsylta av klimathotarna. Därefter tog klimathotarna beslutet att vägra ta debatten. (Och började kalla de riktiga forskarna "förnekare".)
Jo, men i det här fallet handlar det ju om en 16-åring med grundskoleutbildning.
Det är ju självklart att hon inte kommer att kunna hävda sig mot någon som professor Bengtsson I en debatt.

Mer anmärkningsvärt är det om forskare inom fältet inte ställer upp i debatter med meningsmotståndare.
2019-08-08, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Kan du länka till de 80 forskarnas kritik av professor Bengtsson forskning?

Varför i hela fridens namn skulle professor Bengtsson vilja sätta dit Greta?!?
Vad har du fått den idén från?

Jag skrev diskussion. Inte debatt.
De 270 klimatforskarna, varav 80 var professorer, kritiserade inte Bengtssons forskning, utan gav uttryck för en annan bild av verkligheten än den som Bengtsson ger uttryck för.

Forskarna publicerade ett upprop i DN i maj till stöd för Greta. Du kan googla på '270 DN Greta'.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in