Citat:
Ursprungligen postat av
Mapping
Här kommer en kort uppdatering. Nu har jag kommit till delen med förhör av alla misstänkta runt 4400 sidor in i FUPen. Hittills har inget snackat direkt, i alla fall inte kommit med något intressant. Det är uppenbart att två saker har blivit avgörande i utredningen:
- Man har lyckats låsa upp den Blackberry som Ahm*d Jawad hade när han greps
- Man har en salig tur i att flera av de misstänkta redan var avlyssnade i en annan utredning
I Blackberryn SMSar Jawad med en massa folk och alla använder användarnamn som inte har en direkt koppling till deras riktiga namn. Polisen har gjort ett hästjobb i att koppla ihop samband mellan fysiska personer och användarnamn i Blackberry/mail. Exempel: användaren Jaguar skriver till en annan person att han är och tvättar bilen. Nästan samtidigt säger Jawad detta till någon annan i ett avlyssnat samtal. Jag vill hävda att man utan någon som helst tvekan lyckats bevisa vilken användare som är vilken. Och, våra kära kriminella hänger ju inte direkt i IT-säkerhets-delen här på Flashback om man säger så. Jawad och S*lam skriver helt öppet om mordet i sina Blackberry SMS/mail. Utan tvekan S*lam som beställt mordet för 50.000 EURO och att det är Jawad som har planerat allt. Han beskriver ingående för S*lam hur skyttarna sköt, vilka vapen som användes etc. S*lam skriver också att det var han som knivhögg Abdulaziz (han blev ju svårt knivhuggen 2014 har jag för mig). Det verkar som att K*rrar var den som körde Os*ms bil med mördarna i efter dådet.
Jag har läst hela bilagefilen och drygt 3700 sidor in i huvudprotokollet. Det finns ju mycket tydliga indicier mod J*wad och M0mm3 lär ju ligga illa till om M*ysem vittnar. Domstolarnas beviskrav är ju så vansinnigt höga vid gängbrott att jag, än så länge, inte är övertygad om att någon annan än M0mm3 döms. Förutsatt att någon vittnar.
Om jag ska spekulera så går allt detta tillbaka till den knivskärning av BO som skedde 2014. BO golade till polisen men tog sedan tillbaka allt efter att ha fått 100.000 kr av Sheb*ni och en till som var de som knivade. Ärendet lades då ned.
Det måste ha svidit bra att behöva betala de pengarna och om BO sedan gick runt och snackade om händelsen i flera år måste det ha retat gallfeber på S. BO var en knarkare och fyllskalle som hade svårt att hålla käft. S bodde i Abu-Dhabi och anlitade av allt att döma AJ som torped.
När det gäller skjutningen av M*ysem så är det väl troligt att det var AJ även då. Om det fanns skottpengar på M tillsammans med hans bror eller om skjutningen av M var en hämnd för att han försökt skydda BO är osäkert. Kanske bägge. Verkar som om de hade tänkt plocka M och BO samtidigt.