Citat:
Ursprungligen postat av
FairEnough
😄😄 Jag applåderar dig, du osynlige man! Men enligt lehs så vet Greta mer och bättre än dig, mig och alla andra här inne. Hon är i klass med forskarna då det krävs forskarkompetens för att läsa och förstå deras rapporter. Det har lehs själv sagt.
Greta hävdar att hon ägnat tusentals timmar att läsa igenom forskningsrapporter men jag antar att hon inte läser allt utan sådant som mer direkt har med framtidens klimat att göra. Mer om
vilka mätningar som gjorts och mindre om
hur mätningarna har gjorts o.s.v. Visst kan jag också läsa igenom forskningsrapporter och försöka hitta något av intresse i dem med det är över min ambitionsnivå.
För mig handlar det om några enkla och viktiga frågor som skulle kunna föras ut till allmänheten men som förnekas i olika grad av olika personer:
1. Fossila bränslen avger koldioxid.
2. Denna koldioxid höjer halten i atmosfären och i haven.
3. Koldioxid är en växthusgas.
4. De fossila bränslena ökar f.n. medeltemperaturen globalt med c:a 1 grad per århundrade.
5. Den globala uppvärmningen frigör bl.a. metan från hav och tinande permafrost.
6. När is smälter ökar jordens albedo och jorden absorberar mer energi från solen.
7. Det finns exakt
en plan för att åtgärda problemen: Parisavtalet.
Folk som har kontakt med Greta menar att hon är mycket påläst och den stora majoriteten forskare, de som får sina artiklar publicerade, stöder Gretas kampanj för Parisavtalet.
Men nu finns det "en annan sida". En brokig samling ekonomer, journalister och forskare som förnekar vissa forskningsresultat. En del menar att den enorma mängd extra koldioxid som kommer från fossila bränslen inte påverkar den globala uppvärmningen utan att denna kommer från kosmisk strålning, en del menar att det finns en global uppvärmning men har en annan uppfattning än IPCC hur datormodellerna ska vara konstruerade o.s.v. Den enda gemensamma nämnaren är att motverka forskarnas auktoritet och hindra att information förs ut i massmedia och i skolor.
Greta har lika litet behov av att debattera med Lars Bern, som Lars Bern och andra har att debattera med mig.