• 1
  • 2
2019-08-07, 09:42
Medlem
Som rubriken lyder. Någon som har koll på hur många i Sverige som betalar skatt och hur många som lever på bidrag?

I UK är det enligt denna artikeln 31 miljoner människor som drar runt landet medans hela 23 miljoner av den vuxna befolkningen inte är en närande del av samhället. Med andra ord en tärande del.

https://www.dailymail.co.uk/news/art...empt-PAYE.html

Britterna var ca 65 miljoner 2018
https://www.google.com/search?q=popu...hrome&ie=UTF-8

Hur är förhållandet i Sverige? Lyckas inte googla mig tioll svaret.

Den närande delen av ett land är ju den som för in pengar till stadskassan. Helst då om man kunde sorteras ut hur många som är närande från den privata sektorn. De som skattar från den statliga eller kommuala sektorn är ju en variabel det med. Det är ju i sak inte en närande del av samhället att betal skatt på lön man fått från stat eller komun då den lönen ju finansieras av skattemedel till stor del.

Någon som har koll?
Citera
2019-08-07, 09:45
Medlem
Det är inte direkt lätt att uppskatta hur många som betalar skatt.... vissa bidrag/ersättningar är skattepliktiga, t.ex. sjukbidrag, bidrag för a-kassa.. Det är väl egentligen bara personer som lever helt på socialen, barnbidrag, bo-bidrag och csn som inte betalar skatt. Så jag tror de tär svårt att få fram statistik på detta.
Citera
2019-08-07, 09:54
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wnobvi
Det är inte direkt lätt att uppskatta hur många som betalar skatt.... vissa bidrag/ersättningar är skattepliktiga, t.ex. sjukbidrag, bidrag för a-kassa.. Det är väl egentligen bara personer som lever helt på socialen, barnbidrag, bo-bidrag och csn som inte betalar skatt. Så jag tror de tär svårt att få fram statistik på detta.

Exakt. Alla som är arbetslösa och får A-kassa eller aktivitetsstöd betalar skatt. Alla sjukskrivna, sjukpensionärer och pensionärer betalar skatt. Likaså alla som får föräldrapenning. Har vi glömt någon inkomst förutom lön som det betalas skatt på?

Däremot betalar man inte skatt på socialbidrag, barnbidrag, bostadsbidrag, bostadstillägg och studiebidrag/studielån. Jag vet inte om det förs statistik över vilka som bara har de inkomsterna under ett år, dvs vilka som inte betalar någon skatt alls under ett år.
Citera
2019-08-07, 09:54
Medlem
Helt med på att det är svårt att bena ut. Där av frågan. Men det vore VERKLIGEN intressant att bena ut om man kan se hur många som betalar skatt från den privata sektorn då det i sak är den enda som är närande till att driva Sverige frammåt på riktigt. Visst, statliga och kommunala företag har intäkter även men att verkligen få fram hur många som arbetar i den privata sektorngår ju och det är strax över 3 miljoner.

https://www.google.com/search?q=hur+...hrome&ie=UTF-8

I den offentliga sektorn arbetar strax över 737 000
https://www.google.com/search?ei=O4N...71.Kyo0iSA8LF8

Så det borde då ju ge att det är strax över 3 miljoner personer (30%) som i sak försörjer Sverige med sina skatteintäkter.
Citera
2019-08-07, 09:59
Medlem
Det verkar finnas 2,2 miljoner pensionärer som betalar skatt i Sverige 2018. Men dessa pensioner har de redan betalat skatt på ett varv men visst de bidrar. Så 5,2 miljoner i Sverige betalar då skatt i någin form som bidrar till att snurra runt landet då va? Förmodligen betalar dock merparten av pensionärerna i rena faktiska tal låg skatt då pensionerna är låga i sig.

https://www.pensionsmyndigheten.se/s...apensionsfakta
Citera
2019-08-07, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Exakt. Alla som är arbetslösa och får A-kassa eller aktivitetsstöd betalar skatt. Alla sjukskrivna, sjukpensionärer och pensionärer betalar skatt. Likaså alla som får föräldrapenning. Har vi glömt någon inkomst förutom lön som det betalas skatt på?

Däremot betalar man inte skatt på socialbidrag, barnbidrag, bostadsbidrag, bostadstillägg och studiebidrag/studielån. Jag vet inte om det förs statistik över vilka som bara har de inkomsterna under ett år, dvs vilka som inte betalar någon skatt alls under ett år.

Sedan tror jag inte att man kan leva helt på socialbidrag.... vad jag förstått kräver soc att man är inskriven på AF och aktivt söker arbete, vilket ger en inkomst i form av A-kassa eller aktivitetsersättning från FK.

Sedan kan det säkert finnas några få som av olika anledningar kringgår dessa regler, men i princip alla som slutat skolan betalar skatt i någon form...

Det står ganska tydligt vilka inkomster som är skattefria på skatteverkets sida, men tror vi fyllt upp de skattepliktiga inkomsterna som finns. Och ska vi dra det steget längre så betalar faktiskt alla skatt på ett eller annat vis... moms är ju en skatt
Citera
2019-08-07, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baltzarwithadream
Som rubriken lyder. Någon som har koll på hur många i Sverige som betalar skatt och hur många som lever på bidrag?

I UK är det enligt denna artikeln 31 miljoner människor som drar runt landet medans hela 23 miljoner av den vuxna befolkningen inte är en närande del av samhället. Med andra ord en tärande del.

https://www.dailymail.co.uk/news/art...empt-PAYE.html

Britterna var ca 65 miljoner 2018
https://www.google.com/search?q=popu...hrome&ie=UTF-8

Hur är förhållandet i Sverige? Lyckas inte googla mig tioll svaret.

Den närande delen av ett land är ju den som för in pengar till stadskassan. Helst då om man kunde sorteras ut hur många som är närande från den privata sektorn. De som skattar från den statliga eller kommuala sektorn är ju en variabel det med. Det är ju i sak inte en närande del av samhället att betal skatt på lön man fått från stat eller komun då den lönen ju finansieras av skattemedel till stor del.

Någon som har koll?

menar du hur stor andel som bidrar till välfärden och hur stor andel som belastar välfärden?

för att det ska gå runt måste skuldsättningen öka så att konsumtionen ökar då kommer det in skatter på lånade pengar moms, arbetsgivaravgifter m,m

alla betalar skatt mer eller mindre

varje gång man skiter betalar man skatt, först när man tänder belysningen blir det skatt och avgifter på elen även på toapappret, sedan är det moms och skatt på bensinen som man använde för att köpa pappret och även när man spolar blir det moms på vattnet

och efter ett tag får man anlita en rörmokare som byter ut porslinet och som kostar moms och arbetsgivaravgifter plus moms på porslinet
Citera
2019-08-07, 10:02
Medlem
"Antal förvärvsarbetare uppgick till 4 836 043, en ökning med 2,2 procent jämfört med föregående år. Av samtliga förvärvsarbetande utgjorde kvinnor 48 procent och män 52 procent. Lönesumman ökade med 4,9 procent jämfört med föregående år och uppgick till totalt 1 635 miljarder kronor 2016"

Från SCB

Sen får staten förmodligen in mycket på moms
Bolagsskatt, arbetsgivaravgiften etc.
Citera
2019-08-07, 10:10
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baltzarwithadream
Helt med på att det är svårt att bena ut. Där av frågan. Men det vore VERKLIGEN intressant att bena ut om man kan se hur många som betalar skatt från den privata sektorn då det i sak är den enda som är närande till att driva Sverige frammåt på riktigt. Visst, statliga och kommunala företag har intäkter även men att verkligen få fram hur många som arbetar i den privata sektorngår ju och det är strax över 3 miljoner.

https://www.google.com/search?q=hur+...hrome&ie=UTF-8

I den offentliga sektorn arbetar strax över 737 000
https://www.google.com/search?ei=O4N...71.Kyo0iSA8LF8

Så det borde då ju ge att det är strax över 3 miljoner personer (30%) som i sak försörjer Sverige med sina skatteintäkter.

Så enkelt kan man inte se det. Kommuner kan ju bedriva t ex bussbolag, kraftbolag etc som går med vinst. All kommunal verksamhet tar inte pengar från kommunkassan. Så räkna först bor de verksamheterna som går med vinst för kommuner.

Likaså får många, många privata företag en stor del av sina pengar från star och kommun. Stat och kommun köper tjänster från privata företa, eller hur? Mat, städning, transport, sjukvård, barnomsorg, ungdomsverksamhet etc. Många företag fåt också stöd, bidrag till anställdas löner och föreningar med anställda får som regel bidrag. I så fall måste du räkna bort alla anställda i företag som tjänar pengar på stat och kommun.

Jag tycker för övrigt att du blandar äpplen och päron i din trådstart. Du jämför med UK och de som inte alls betalar skatt där. Och sedan räknar du bort alla som faktiskt betalar skatt och jobbar inom kommunal och statlig verksamhet i Sverige. Men statlig och kommunal verksamhet finns ju i UK också.

Jag tycker att det intressanta i din trådstart är att få veta vilka som inte betalar skatt under ett år i landet.

P.S Jag jobbar inte inom kommunal eller statlig verksamhet.
Citera
2019-08-07, 10:16
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wnobvi
Sedan tror jag inte att man kan leva helt på socialbidrag.... vad jag förstått kräver soc att man är inskriven på AF och aktivt söker arbete, vilket ger en inkomst i form av A-kassa eller aktivitetsersättning från FK.

Sedan kan det säkert finnas några få som av olika anledningar kringgår dessa regler, men i princip alla som slutat skolan betalar skatt i någon form...

Det står ganska tydligt vilka inkomster som är skattefria på skatteverkets sida, men tror vi fyllt upp de skattepliktiga inkomsterna som finns. Och ska vi dra det steget längre så betalar faktiskt alla skatt på ett eller annat vis... moms är ju en skatt

Just det. Men en del blir vad jag förstår utskrivna både från AF och FK.

Sant. Moms betalar vi alla. Glöm inte bilskatt också. En och annan har ju en bil som lever på bidrag. Likaså kan någon på bidrag ha ett hus och betala fastighetsskatt.
Citera
2019-08-07, 10:18
Medlem
Inte tillräckligt, verkar det som.

https://www.sydsvenskan.se/2019-08-0...agre-an-vantat
Citera
2019-08-07, 10:33
Medlem
varenda kotte i sverige betalar skatt om du frågar på det sättet.

det är bensinskatt,elskatt,bilskatt,trängselskatt,miljösk att,matskatt,tobaksskatt,alkoholskatt.

Alla olika momsskatter när man handlar nåt.

plus massa dolda skatter som arbetsgivaravgifter och massa annat.
plus inkomsktskatt på allt det där.

totala skattetrycket är långt över 50%.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här