2019-08-06, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Hans status har via socialtjänsten bl a, redan gåtts igenom, och man beslutade att han både kunde och skulle sitta i häkte under förundersökningens gång. Det är så man gör när minderåriga häktas. Hade han varit jättetrasig, så hade man placerat honom nån annanstans, under förutsättning att brottet inte varit så grovt.

Hinner man inte med åtal till den 14 aug så blir det omhäktning. Med tanke på hans ålder så skulle åtminstone jag tro att de ger ärendet förtur i alla delar. Och han kommer INTE hamna på någon slutenvård under förundersökningen, pga kollusionsfara. Och fortsatt brottslighet. Och behandlingshem? Behandla vadå?
Okej, jag har inte följt ärendet direkt nära utan bara kollat in då och då i tråden så är inte helt uppdaterad. Anledningen att han kan hamna på ett behandlingshem är att dom har resurser att ta hand om människor som kan ses alltför ostabila för att sitta häktade, det handlar inte om någon behandling i dess rätta bemärkelse. Jag vet själv personer som varit relativt unga och inte klarat häktet och då blivit förflyttade.
Citera
2019-08-06, 19:42
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Ja, valet av yxa som mordvapen gör att det inte är helt otroligt att han haft fantasier om att döda. Precis som Edvin Gyllensvan. Och valet av mordoffer kan ha att göra med att JL hyser någon form av agg mot PP eller känner sig kränkt, förbisedd, utnyttjad.

Ja, jag tror ju att det finns mer än bara en komponent som kan förklara händelsen. GM är förmodligen inte en normal person. Det kan absolut finnas ett motiv som är begripligt, men knappast något som förklarar hur han har gått till väga. Det kan faktiskt vara som så att gärningsmannen kanske är så farlig att man behöver låsa in honom för resten av livet.
Citera
2019-08-06, 19:42
Medlem
Flor-Idas avatar
Jag tror att PP var snäll och ville hjälpa JL och umgås med honom pga att familjerna känner varann sedan länge. Och att JL är en utböling med få eller inga vänner. Kanske mobbad i skolan. PP ställer upp för en barndomsvän som han tycker synd om.

Aspie-JL känner sig i sin aspievärld förorättad av något som för en utomstående framstår helt absurt. PP kanske dragit ett skämt för en tid sedan som aspien uppfattat som en djup kränkning.

Min teori bygger bl.a på fallet med aspien Ragnar Nilsson som helt plötsligt kallblodigt mördade sina halvsyskon och deras far.

Med största sannolikhet kommer vi snart få läsa om hur JL redan i barndomen plågat och kanske dödat djur. Det brukar alltid vara en kraftig varningssignal som oftast inte tas på allvar, utan viftas bort som pojkstreck.
Senast redigerad av Flor-Ida 2019-08-06 kl. 19:46.
Citera
2019-08-06, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Person.Persson
Okej, jag har inte följt ärendet direkt nära utan bara kollat in då och då i tråden så är inte helt uppdaterad. Anledningen att han kan hamna på ett behandlingshem är att dom har resurser att ta hand om människor som kan ses alltför ostabila för att sitta häktade, det handlar inte om någon behandling i dess rätta bemärkelse. Jag vet själv personer som varit relativt unga och inte klarat häktet och då blivit förflyttade.
Ok, då pratar du om sluten vård med tillfredsställande bevakning. I det fall du ev pratar om så har det inte handlat om mord. I just mordfall så tummar de inte på häktning under förundersökningen om inte GM behöver sjukhusvård - knappt då ens.
Citera
2019-08-06, 19:47
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celestron
Mest troligt är väl annars att JL är bög men inte PP. JL gör ett närmande som PP avvisar och saken är klar...

Dumheter! Menar du att hade med yxan för säkerhets skull, eftersom han har för vana att slå ihjäl alla som avvisar hans sexuella inviter? Handlingen är alldeles för välplanerad.

JL har redan ett motiv eller har länge fantiserat om att yxmörda någon. Jag skulle kunna köpa homosexspåret, men i så fall endast om PP är homosexuell och om JL känner sig kränkt eller har haft nån affär med honom som JL är rädd för ska komma ut.

Men det kan lika gärna handla om att JL är helt sjuk i huvudet och en blivande seriemördare som här debuterar.
Citera
2019-08-06, 19:47
Medlem
Sleipner08s avatar
Citat:
Någon skrev tidigare i tråden att åtal skulle vara väckt till 14e augusti - glöm det. Beroende hur ostabil eller stabil han verkar ihop med åldern kan det gott hända att han hamnar på något behandlingshem medan utredningen fortgår. Men att det skulle vara klart för att åtal ska väckas till 14e augusti i det här finns inte.

Det är inte någon som sagt det. Det är åklagaren i intervju idag
Citera
2019-08-06, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flor-Ida
Jag tror att PP var snäll och ville hjälpa JL och umgås med honom pga att familjerna känner varann sedan länge. Och att JL är en utböling med få eller inga vänner. Kanske mobbad i skolan. PP ställer upp för en barndomsvän som han tycker synd om.

Aspie-JL känner sig i sin aspievärld förorättad av något som för en utomstående framstår helt absurt. PP kanske dragit ett skämt för en tid sedan som aspien uppfattat som en djup kränkning.

Min teori bygger bl.a på fallet med aspien Ragnar Nilsson som helt plötsligt kallblodigt mördade sina halvsyskon och deras far.

Med största sannolikhet kommer vi snart få läsa om hur JL redan i barndomen plågat och kanske dödat djur. Det brukar alltid vara en kraftig varningssignal som oftast inte tas på allvar, utan viftas bort som pojkstreck.
Din teori är faktiskt intressant. Och jag skulle nog fundera mer över den om du inte slängt in en massa "aspie" överallt som visar att du är totalt oseriös. Synd.
Citera
2019-08-06, 19:48
Medlem
Citat:
Ok, då pratar du om sluten vård med tillfredsställande bevakning. I det fall du ev pratar om så har det inte handlat om mord. I just mordfall så tummar de inte på häktning under förundersökningen om inte GM behöver sjukhusvård - knappt då ens.
Nej det har förvisso inte handlat om mord i de fallen så sväljer att jag hade fel och litar på dig. Men står fortfarande kvar vid att något åtal inte kommer bli väckt så snabbt så det lär bli omhäktning då.
Citera
2019-08-06, 19:49
Medlem
Citat:
Nej det har förvisso inte handlat om mord i de fallen så sväljer att jag hade fel och litar på dig. Men står fortfarande kvar vid att något åtal inte kommer bli väckt så snabbt så det lär bli omhäktning då.
Ja, det återstår ju att se. Personligen tror jag de kommer försöka hålla den tidsram de har satt upp, just med tanke på att killen är nyss fyllda 16. Väldigt ung.
Citera
2019-08-06, 19:55
Medlem
Citat:
Ja, det återstår ju att se. Personligen tror jag de kommer försöka hålla den tidsram de har satt upp, just med tanke på att killen är nyss fyllda 16. Väldigt ung.
Det återstår att se med tanke på åldern kommer det nog, som du säger, gå snabbare än om det hade handlat om en 40årig livsstilskriminell men inte till 14e augusti för det låter alltför osannolikt. Känns inte riktigt rättvist emot varken BO eller GM att stressa fram det på det viset och jag tror inte att varken åklagaren eller snuten kommer kunna känna att det är redo för rättegång tills dess.

Vila i frid oavsett vem du var!
Citera
2019-08-06, 19:58
Medlem
Sinclairs avatar
Citat:
Det återstår att se med tanke på åldern kommer det nog, som du säger, gå snabbare än om det hade handlat om en 40årig livsstilskriminell men inte till 14e augusti för det låter alltför osannolikt. Känns inte riktigt rättvist emot varken BO eller GM att stressa fram det på det viset och jag tror inte att varken åklagaren eller snuten kommer kunna känna att det är redo för rättegång tills dess.

Det är ju en del som tar tid. Bland annat kriminaltekniska resultat, som i verkligheten inte går lika snabbt som i CSI. Å andra sidan är det relativt tydligt vem som är gärningsman
Citera
2019-08-06, 20:01
Medlem
Citat:

Det är åtal som skall väckas då och förundersökningsprotokollet skall vara klart. Ingen förhandling kommer ske den 14. Alla parter kommer att hinna läsa på hela fupen, sätta sig in i det hela, leta efter förmildrande omständigheter etc etc etc.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in