2019-08-06, 15:30
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Det finns många grustag därnere men tillfarter till floden finns inte så många. Däremot är det svårt att avgöra hur rättvisande satellitkartan i mobilappen är, förändringar kan ha gjorts och naturen vid stränderna kan byta skepnad en hel del. Desdutom kan de ha tagit bilder från olika tillträden till stranden, dvs att bilderna i tidningarna kommer från några olika strandpartier. Såvitt man kan bedöma är tillträdet som syns i mobilappen alldeles nere vid vägs ände ett av ställena. Därifrån har man åkt över till ”eddien” på andra flodstranden. Det är vad jag kan se nedanför de värsta forsarna. Det stämmer också med att floden ser ut att svänga av västerut därefter.
Den lilla skyddade minibukten där de skjuter i båten kan man också urskilja där när man tittar nogare. Man har sannolikt medvetet fyllt ut med sand förut där för att kunna färdas med båt därifrån och norrut eller över till andra sidan. Möjl kan det fungera som landning även för de som åkt i forsarna med kajak eller nåt.

Man ser ovanför andra stranden i trakten där (en ”avsats” och däromkring) också ett tydligt rutnät av vad som framstår som scooterstigar eller/och fångstfällestigar; de är i förbindelse med en stig som går utmed östra stranden hela vägen ner till åtminstone nedersta kraftverket. Stigen går vidare norrut också men det är svårt att se om den går hela vägen till kusten. Man borde kunna färdas förutom scooter även med nån fyrhjuling på den där leden, och ev även promenera.

Jag har ingen möjlighet att mäta men det borde vara 10-15 mil ut till yttersta udden som skiljer Nelsonfloden från Gods River. Givet att shamattawa-indianerna använt kanot (!) så är väl trakterna något mer tillgängliga för dem, längs Gods River, om det handlar om att sätta fällor. Gods River är stillsammare...
Men det finns ju fler stammar, och säkert blekansikten som jagar.
Ok, tack. Jag har inte kollat nåt via kartan, stigarna lät som nåt för "snöbulansen". La till lite bilder m text via media i förra inlägget.
Citera
2019-08-06, 15:41
Medlem
Gillam meyer, Dwayne Forman tidigare uttalande; - Why have they come here, to a dead end road?

Undrar just det samma, varför i helskotta ta sig så "långtbortistan"? Valde dom fel väg i stundens inre stress/ eller var dom påtagligt medvetna om en jakt efter dom, som gjorde att dom valde helt fel väg/område?
Valde fel, körde bara på tills det var för sent... När dom eldade upp sista bilen, var dom då övertygade om att snabbt finna en ny bil att stjäla? För vid sista eldningen så var dom väl redan i obygden? Eller är det jag som helt missat/missförstått?
För egen del så hoppas jag dom hittas levande, mycket illa åtgångna av mygg o andra småbarbarer, råkat utför naturens obarmhärtigheter ("bara" det att få bäverfeber tillika giardiaparasiter av vattnet i mag/tarmsystemet som ger bl.a sprutdiarreer) är inte att leka med nånstans, allra minst i deras utsatta läge.
Citera
2019-08-06, 15:45
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ok, tack. Jag har inte kollat nåt via kartan, stigarna lät som nåt för "snöbulansen". La till lite bilder m text via media i förra inlägget.

Samma som denna kanske, med 25 bilder nertill.
Citera
2019-08-06, 16:07
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rovsmor-bredbart
Gillam meyer, Dwayne Forman tidigare uttalande; - Why have they come here, to a dead end road?

Undrar just det samma, varför i helskotta ta sig så "långtbortistan"? Valde dom fel väg i stundens inre stress/ eller var dom påtagligt medvetna om en jakt efter dom, som gjorde att dom valde helt fel väg/område?
Valde fel, körde bara på tills det var för sent... När dom eldade upp sista bilen, var dom då övertygade om att snabbt finna en ny bil att stjäla? För vid sista eldningen så var dom väl redan i obygden? Eller är det jag som helt missat/missförstått?
För egen del så hoppas jag dom hittas levande, mycket illa åtgångna av mygg o andra småbarbarer, råkat utför naturens obarmhärtigheter ("bara" det att få bäverfeber tillika giardiaparasiter av vattnet i mag/tarmsystemet som ger bl.a sprutdiarreer) är inte att leka med nånstans, allra minst i deras utsatta läge.
Haha. Beaver fever. Vildmarkens motsv. på Montesumas hämnd.
Körningen och snåltankningen är intressant, medvetet el var pengarna slut?
Det finns ingenting de gör som är begripligt. Finns väl betydligt bättre vägval innan om det drar åt soppatorsk likaväl. Det borde ha insett.
Kartor har de också enl vittne.
Eller så var målet bortom Gillam.
Hoppas de får nåt mer upptag, nåt spår som ger nån hint iaf.
Citera
2019-08-06, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rovsmor-bredbart

Frågan är hur bra koll dom hade på området innan dom drog dit? Många kan inte läsa kartor alls tex.

Jag kan kolla på kartan och tycka det är en bra idé att köra till ett ställe men när jag kommer dit ser det helt annorlunda ut.

Det är väl möjligt dom inte visste att naturen var som den är där.

Klart dom måste kännt sig jagade. Vem skulle inte efter 3 mord?
Citera
2019-08-06, 16:38
Medlem
Sho-zs avatar
https://www.energeticcity.ca/2019/08/rcmp-investigating-attempted-abduction-of-construction-flagger/

'FORT ST. JOHN, B.C. – The RCMP are looking for the public’s help after two people allegedly tried to abduct a flagger working on Highway 29.

On August 4, 2019, at 9:30 a.m., the RCMP were called about the attempted abduction. The RCMP say a dark blue van with silver striping approached a road flagger on Highway 29 near the Szoo Road at around 9 a.m. The van came to a stop near the lone female flagger, and a caucasian male opened the van’s rear doors. The male exited the van and attempted to pull the woman inside.'
Citera
2019-08-06, 16:59
Medlem
Sho-zs avatar
En annan sak som jag kom att tänka på, när jag kollar övervakningsfilmen från butiken dom var i. Jag är rätt säker på att dom snattade nånting där inne.
BS knäpper jackan medan dom båda spejar mot kassan(?).
Och jag har kommenterat det tidigare; jag tycker att Kam verkar hånle lite när dom går ut urbutiken.

https://imgshare.io/image/manhunt.3tvel
Citera
2019-08-06, 17:24
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Samma som denna kanske, med 25 bilder nertill.

Oj glömde länken; det var precis samma bilder men i bättre form.

Så båda dessa mina meddelanden skulle kunna tas bort.
Citera
2019-08-06, 17:44
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Haha. Beaver fever. Vildmarkens motsv. på Montesumas hämnd.
Körningen och snåltankningen är intressant, medvetet el var pengarna slut?
Det finns ingenting de gör som är begripligt. Finns väl betydligt bättre vägval innan om det drar åt soppatorsk likaväl. Det borde ha insett.
Kartor har de också enl vittne.
Eller så var målet bortom Gillam.
Hoppas de får nåt mer upptag, nåt spår som ger nån hint iaf.

Jag skrev om soppan som inte skulle räcka, ja, men det var kanske lite djärv gissning.

Hur mycket bensin får man för 20 dollar? I yttersta manitoba? Jag förmodar att det är kanadensiska dollar...

Sen vet ju bara polisen och Gud fader hur mycket soppa som fanns i bilen förut, om inte det förts på tal. Inkl reservdunk...

Man åker inte sju mil bara för att fjutta på en bil, ssk om det finns mer folk i trakterna där man bränner än på ställen dessförinnan. Och promenerar tillbaka medan röken stiger över nejden. Så antingen har de haft två bilar eller så har de liftat eller så har färden fortsatt därifrån till båts el fots eller tågs. Det fanns väl vittnen till branden precis intill, som inte nämnde ngt om startande bilar elikn.

Intuitivt så har mamma natur tagit herrarna tillbaka och deras snille begränsar sig i bästa fall till en kanske snofsig sorti: uppätna av isbjörn i kostym ute vid bukten. Alltså isbjörnen kör väl päls som vanligt, men huvudgrabben har kostym. Tänkte jag.
Citera
2019-08-06, 19:04
Medlem
Citat:
Hur mycket bensin får man för 20 dollar? I yttersta manitoba? Jag förmodar att det är kanadensiska dollar....

Bensinen kostar ca 1 kanadensisk dollar per liter i provinsen överlag.
Citera
2019-08-06, 19:39
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rasquit
Bensinen kostar ca 1 kanadensisk dollar per liter i provinsen överlag.

Så pass, tack! Tjugo liter borde väl ta dem tjugo mil då om inte bilen var defekt på ngt sätt och de körde på trean hela tiden. Förvisso grusvägar... Plus vad de kan ha haft i tidigare, och ev. reservdunk. Det betyder att de borde ha kunnat ta sig tillbaka till Gillam om de velat (och alltså kan ha planerat för det). Om inte bilen bröt ihop för dem.

Tjugo dollar är 153,70 kr, och det ger väl c:a halva bensinpriset jämfört med här 7,70/L.

Den som orkar kan ju uppskatta hur mycket pengar de lade ner på bensin på hela resan.... Det blir kanske inte några astronomiska belopp trots allt.
Senast redigerad av Lonnrot 2019-08-06 kl. 19:53.
Citera
2019-08-06, 19:58
Medlem
Lonnrots avatar
Ny vägspärr uppe idag på samma ställe. Kring sundance. Även själva spökstaden, alltså området där byggarna av dammen/-arna intill bodde. Spaning från helikopter med infraröd kamera, så de vill väl se om de kan se värmekällor eller rent av levande personer, beroende på känsligheten.

Allt enligt twitter / #canadamanhunt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in