Citat:
Ursprungligen postat av
develi
Den står som sagt i nåt som ser ut som en enorm grusgrop, om det är i anslutning till dyk framkommer ej, foto ser inte lika ut. Dykbussen kunde köras ända ner till vattnet om jag inte minns fel.
Sen är jag inte helt övertygad om traditionell amb och dess rutiner kan jämföras i den terrängen samt under kriminologiska förhållanden.
De får nog ta det som funkar för att få ut en liksäck.
Det finns många grustag därnere men tillfarter till floden finns inte så många. Däremot är det svårt att avgöra hur rättvisande satellitkartan i mobilappen är, förändringar kan ha gjorts och naturen vid stränderna kan byta skepnad en hel del. Desdutom kan de ha tagit bilder från olika tillträden till stranden, dvs att bilderna i tidningarna kommer från några olika strandpartier. Såvitt man kan bedöma är tillträdet som syns i mobilappen alldeles nere vid vägs ände ett av ställena. Därifrån har man åkt över till ”eddien” på andra flodstranden. Det är vad jag kan se nedanför de värsta forsarna. Det stämmer också med att floden ser ut att svänga av västerut därefter.
Den lilla skyddade minibukten där de skjuter i båten kan man också urskilja där när man tittar nogare. Man har sannolikt medvetet fyllt ut med sand förut där för att kunna färdas med båt därifrån och norrut eller över till andra sidan. Möjl kan det fungera som landning även för de som åkt i forsarna med kajak eller nåt.
Man ser ovanför andra stranden i trakten där (en ”avsats” och däromkring) också ett tydligt rutnät av vad som framstår som scooterstigar eller/och fångstfällestigar; de är i förbindelse med en stig som går utmed östra stranden hela vägen ner till åtminstone nedersta kraftverket. Stigen går vidare norrut också men det är svårt att se om den går hela vägen till kusten. Man borde kunna färdas förutom scooter även med nån fyrhjuling på den där leden, och ev även promenera.
Jag har ingen möjlighet att mäta men det borde vara 10-15 mil ut till yttersta udden som skiljer Nelsonfloden från Gods River. Givet att shamattawa-indianerna använt kanot (!) så är väl trakterna något mer tillgängliga för dem, längs Gods River, om det handlar om att sätta fällor. Gods River är stillsammare...
Men det finns ju fler stammar, och säkert blekansikten som jagar.