2019-08-06, 13:59
Medlem
bullangeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rouletten
Eftersom vi fått info om att BO varit möjligen homosexuell kan en teori vara att dessa två haft ihop det med varandra och BO kanske inte velat dölja det utan har velat berätta och vara öppen med det. GM som dock kanske varit tvärtom och verkligen inte vill att nått ska läcka osv osv kanske fick knäppen och tyckte att enda alternativet var att ta död på BO.

Är inne på samma teori 🤔 tror den stämmer till 100%.
Citera
2019-08-06, 14:01
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Tack för informationen och länken till inlägget!

Ja, det var sannerligen en annan vinkling. Är den rimlig eller inte? Det verkar väl inte alldeles osannolikt att de stött på bråkstakar. Det bor väl en del obehagliga typer bara någon kilometer bort. Men utöver fallet med Natschki är det väl oerhört ovanligt att någon tvingas mörda någon annan?

Som sagt, det är rykten. Men det är inte första gången rykten visat sig ha mycket substans.
Citera
2019-08-06, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Jag citerar personen som lade ut bilden med länkar och allt bara några inlägg bakåt från era inlägg. Sök och ni skall finna.

Vilken bild? Vilken länk?
Citera
2019-08-06, 14:06
Medlem
Tillägg

Asperger är inget som förhöjer risken för våldsbrott generellt. Men det som är intressant är motiv och tillvägagångssätt i det här fallet. Jag tror att man skulle se en annan motivbild om man jämför Asperger-personer som har begått brott, med en referensgrupp. Det handlar om beteendet före, under och efter brottet.[/quote]

Precis. Aspergers är inte orsaken. Men om GM har den diagnosen kan den ge viss förståelse för tillvägagångssättet, och kanske motivet.

Mordet planerades på ett utstuderat sätt och iscensattes med kylig beräkning. Tillhyggena köptes i olika butiker vid olika tidpunkter. Vännen lockades med på en cykeltur "till sjön", enligt vad BO tycks ha sagt till sina förärdrar. Kanske satt de en stund vid sjön först, innan GM fick med sig vännen till den ensliga platsen bortom bommen på andra sidan vägen.
Där sätter GM sin onda plan i verket, i skymningens dunkel. Efter dådet sitter GM vid sin döde vän en stund innan han ringer 112.

Valet av yxa som mordvapen är extremt målinriktat. Det är inte slump eller olycka. Ett välriktat hugg räcker.
Men GM högg mer än en gång, för han ville döda. Det hade han bestämt i förväg.

BO blev huggen bakifrån. Hade han vänt sig om för att gå? Hade de dessförinnan haft ett meningsutbyte? Vad kan det isf ha handlat om?
Kan GM ha ställt ett ultimatum till BO, som denne vägrat gå med på, eller skrattat bort - intet ont anande? Eller har GM dragit upp en gammal oförrätt som BO inte ens minns, men som GM gått och grämt sig över?
Troligen har det hela inte föregåtts av något tidigare bråk, eftersom BO tycks ha följt med frivilligt. BO kände inte till hur arg, kränkt, avundsjuk eller svartsjuk GM var.
Kära i samma tjej? Eller i varandra? Svartsjuka kan vara mordisk. Även hat är mordiskt, böghatare har dödat förr. Eller har GM förlorat en tävling mot BO?

Det som förvånar är åldern, 16 år. Lite väl tidigt för utvecklad svartsjuka och den sortens "avancerad" kärleksrelation? Inte heller hatbrott är trovärdigt, utifrån åldern och att han agerat ensam - vilket verkar vara fallet. Även tvångsmässig mordlust hos GM är mindre troligt, eftersom sådana miffon helst söker upp någon de inte känner.

En helt annan sak är om det finns fler inblandade. Om t.ex. ett gäng böghatare har ertappat paret vid sjön och följt efter dem/tvingat upp dem till avstjälpningsplatsen och där tvingat GM döda BO.
Men det motsägs av den utstuderade planeringen och yxan i väskan. Isf har GM blivit tvingad redan innan. Om han t.ex. hamnat i klorna på något brottsnätverk och måste "betala".

Igenting kan väl uteslutas. Det kan vara en bagatell, ett crime passionel eller gängrelaterat. Hoppas svaret framkommer och att mördaren får ett ordentligt straff. Att han ringde och anmälde sig själv tyder på att han inte är sjuk i juridisk mening.
Senast redigerad av Catulla 2019-08-06 kl. 14:21. Anledning: Tillägg
Citera
2019-08-06, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Ville bara tillägga att jag tycker inte att du ska ålägga dina medskribenter munkavle. Jag påpekade att det var ett rykte.

Detta är trots allt är ett diskussionsforum som handlar om att vi spekulerar och gräver. Eftersom det alltid råder förundersökningssekretess så är rykten en stor del av det som behandlas här. Och kan vi inte diskutera rykten här så tycker jag att forumet förlorar en stor del av sin funktion. Ska vi vänta att skriva till FUP släpps? Eller bara diskutera det som media redan skriver?

Jag anser det är oetiskt att sprida rykten som inte har minsta substans. Men det är jag. Och jag är inte moderator. Den första skribenten skrev inte ens att det var ett rykte - sånt här har en tendens att sätta sig som en sanning. Bara så. Tyvärr är Flashback ett forum där vad som helst sprids. Och det får jag väl ta om jag hänger här.
Citera
2019-08-06, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Jag anser det är oetiskt att sprida rykten som inte har minsta substans. Men det är jag. Och jag är inte moderator. Den första skribenten skrev inte ens att det var ett rykte - sånt här har en tendens att sätta sig som en sanning. Bara så. Tyvärr är Flashback ett forum där vad som helst sprids. Och det får jag väl ta om jag hänger här.

Detta forum är just för spekulationer. Man följer spår, även rykten, för att komma närmare sanningen. Det är som att lägga pussel ihop. Man prövar bitar. Kanske hör inte alla till detta pusslet. Men det är detta som är själva poängen. Den som inte vill spekulera kan nöja sig med att läsa tidningen och vänta tills polisen och domstolen avslöjar fler fakta.
Citera
2019-08-06, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Catulla
Detta forum är just för spekulationer. Man följer spår, även rykten, för att komma närmare sanningen. Det är som att lägga pussel ihop. Man prövar bitar. Kanske hör inte alla till detta pusslet. Men det är detta som är själva poängen. Den som inte vill spekulera kan nöja sig med att läsa tidningen och vänta tills polisen och domstolen avslöjar fler fakta.
Spekulationer är bra. Men rykten - som kan befästas som sanning - anser inte jag för nån diskussion vidare.
Tror vi skall lägga ner detta nu - vi hamnar väldigt OT.
Citera
2019-08-06, 14:29
Medlem
Citat:
Precis, jag skrev att det var ett rykte.

Men du som också skriver mycket i ABoK vet likaväl som jag att saker ibland kommer ut trots förundersökningssekretess. Det är inte första gången. Av tex personal på plats som pratar med vänner eller närstående. Kommer bl.a ihåg Ida-tråden där ryktet om pinnar (från folk som kände folk som varit på plats) sedermera visade sig vara sant. Även de som först var på plats är trots allt bara människor. Ibland avlastar de sig.

Citat:
Ville bara tillägga att jag tycker inte att du ska ålägga dina medskribenter munkavle. Jag påpekade att det var ett rykte.

Detta är trots allt är ett diskussionsforum som handlar om att vi spekulerar och gräver. Eftersom det alltid råder förundersökningssekretess så är rykten en stor del av det som behandlas här. Och kan vi inte diskutera rykten här så tycker jag att forumet förlorar en stor del av sin funktion. Ska vi vänta att skriva till FUP släpps? Eller bara diskutera det som media redan skriver?

Instämmer i ovan inlägg. Även tidigare i tråden har Picasso2 uttryckt att just detta rykte in får diskuteras. Det framgick redan av det första inlägget att det var just ett rykte då användaren skrev "ska ha sagt". Väldigt mycket i tråden är just rykten. Vet inte varför Picasso2 är så mån om att tysta ned just detta rykte?
Citera
2019-08-06, 14:30
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Varför det? Det går väl lika bra att drämma en yxa i huvudet på någon ute på gatan eller i ett trapphus? I alla fall om man planerat att åka fast.

Men om man vill att personen verkligen ska dö, så gör man det i avskildhet. Gör man det på gatan så kan någon ingripa. Sen kan det vara så att JL först ville skälla på PP, prata om något som PP gjort som sårat JL. Till och med ge PP en chans att säga förlåt, så mordet skulle slippa ske. Och då är det bättre att få vara ifred.

Många i tidningar har uttalat sig om PP att han var rolig, gjorde folk glada. Kanske han någon gång skämtat med JL eller skämtat om JL på ett sånt sätt som fick JL att må dåligt, känna sig kränkt. Att det kan ligga bakom.

Citat:
Ja det är verkligen ett märkligt mord. Det snurrar säkert många rykten, men vi för säkert svar när FUP kommer.

Tycker dock att ryktet som skribenten Anton036, som ju även försåg oss med klassfotot, var lite intressant.

”GMs ska ha sagt till polisen att de blev "rånade" och att Gm av någon anledning ska ha blivit tvingad att döda BO. Kanske därför har han erkänt gärningen men inte erkänt mord.”
(FB) Yxattack mot tonåring vid Rösjöbadet, Sollentuna 2019-08-02 (avliden)

Ett rykte javisst, men ändå. Som en eventuell förklaring till omständigheten att GM erkänt handlingen men inte vidgår mord. Tänker närmast på eventuell inspiration från yxmordet på Magnus Natschki, där mördaren sade sig ha tvingats till att utföra handlingen.

(FB) Mord på Magnus Natschki i Uddevalla 2017-12-06

Eftersom det är sekretess på en förundersökning är det en uppgift som bara de som pratat med JL efteråt vetat om - polis, ambulanspersonal, SOS. Att de sedan ska ha pratat med vanligt folk i trakten om det, men inte alls aftontidningarna (som betalar för såna uppgifter ) känns väldigt, väldigt långsökt.

Det låter mer som en fantasi en tonårspojke som är intresserad av brott kan hitta på. T ex en som vet om fallet du angett eller som sett för många deckarprogram.

Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Det fetade erkände skribenten var ett rykte som det inte fanns några som helst belägg för! Det är sekretess i undersökningen. Rykten och trådsanningar har en tendens att bli trodda på - bara för att det inte finns substans nån annanstans. Så sluta sprida sånt.

Exakt.

Citat:
Ursprungligen postat av Ang_rita
Vilken bild? Vilken länk?

(FB) Yxattack mot tonåring vid Rösjöbadet, Sollentuna 2019-08-02 (avliden)
Citera
2019-08-06, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av argeneau
Googla.

http://www.ungochasperger.se/att-må-dåligt/ilska-och-frustration

Tackar. Då förstår jag. Människor med AS har i regel ojämn begåvningsprofil. Dessa båda unga klasskamrater verkar ha varit duktiga på det mesta, det indikerar inte AS på något sätt.
Citera
2019-08-06, 14:37
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Tackar. Då förstår jag. Människor med AS har i regel ojämn begåvningsprofil. Dessa båda unga klasskamrater verkar ha varit duktiga på det mesta, det indikerar inte AS på något sätt.

Många med Aspergers kan vara bra i teoretiska ämnen, men mindre bra i gymnastik (klumpiga) och praktiska ämnen som t ex slöjd och teckning. De kan därför ha höga eller högsta betyg i många ämnen förutom de som jag räknade upp. Så frågan är hur duktig JL var i t ex gymnastik och slöjd. Om betygen i de ämnena skiljer sig markant från de övriga.
Citera
2019-08-06, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Då tycks de vara av två olika sorter: en del väldigt långsinta (på riktigt) - en annan del bara uppfattas som sådana, eftersom deras reaktion kommer långt efter händelsen.

Men man måste också komma ihåg att störningar sällan kommer ensamma. Mannen som giftmördare sin granne hade flera störningar och att han mördare sin granne för en skitsak långt efteråt kanske berodde mer på exempelvis hans psykopatiska störning än Asperger?

Varför blandar du in asperger i detta? En jämn och hög begåvningsprofil indikerar allt annat än asperger. De som har AS-diagnos kan vara särbegåvade, högsta och lägsta betyg blandat. Ett fruktansvärt brott för övrigt, där ingen kan veta vad som ligger bakom.
Senast redigerad av rappytt 2019-08-06 kl. 14:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in