2019-08-06, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Lite klimatnyheter från Greta:

Juli 2019 är den varmaste månad som någonsin uppmätts på jorden.

Timingen för Gretas USA-resa är väldigt bra. Nu blir det svårare för folk att avfärda Greta som mindre vetande och ha fel om den globala uppvärmningen, när till och med naturen skickar så här starka signaler.

När började man mäta och registrera?
2019-08-06, 12:43
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lehs
Greta debatterar inte, forskar inte, gör inga anspråk, har ingen position. Hon propagerar för det Parisavtal som hon hoppas ska förbättra hennes framtid. Vad finns det att diskutera?

Att det alltid finns folk med avvikande åsikter är välkänt men säg dem som låter detta hindra något. De får självklart diskutera vilka frågor de vill men inte med vem de vill.
Tack för att du erkänner att Greta ägnar sig åt propaganda
Det ligger i progandans natur att den inte är objektiv. Propaganda innebär att budskapet är subjektivt; propagandan hamrar in en åsikt.
I en demokrati värd namnet bör och ska olika åsikter och budskap stötas och blötas mot varandra.
Varför ska Gretas budskap vara undantagen från diskussion, menar du?
Du medger ju själv att det faktiskt inte råder full konsensus.

Citat:
värksamhet (i tal l. skrift) l. åtgärd för att utbreda vissa (i sht politiska) idéer l. åsikter l. läror o. d.; agitation; påvärkan (i viss riktning) av människors beteende; äv.: värksamhet för att förmå ngn att köpa en viss vara o. d.; reklam; äv. konkret(are): skrift l. tal o. d. som innehåller uttryck för dylik värksamhet; ofta med klandrande innebörd: lögnaktig l. snedvriden upplysning. Göra l. driva propaganda för ngt, försöka vinna anhängare för ngt, ivrigt värka för ngt; (sträva att) utbreda l. hamra in en åsikt

http://www.saob.se/artikel/?unik=P_1843-0426.mJwc
2019-08-06, 12:49
Medlem
Drowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Jag har så svårt att se Greta som ett barn. För mig är hon som en miniatyrvuxen.
Hon saknar liksom den där friskheten och fantasifullheten som brukar finnas kvar i hennes ålder. Hon vill inte heller vara med andra barn; barn är elaka.
En vuxen som seglade över skulle ses som en fåntratt. Det tror jag. Men kanske inte om vederbörande var tillräckligt excentrisk och principfast?
Jo hon är väl lite som en miniatyr vuxen.

Men hon och många andra barn skolkar. Få se hur mycket det blir nu när de vuxna ska strejka. Troligtvis mest snack. "bra att skolka för klimatet bla, bla i tidningar, men kommer de att strejka? Kommer påven strejka?" (Jag borde nog strejka, det är nog det rätta för mig, men vet inte om jag vågar, så är nog 50/50 just nu om det blir något, få se hur det känns när dagen kommer och om jag kan hitta på något som motiverar mig att göra det, (och om jag jobbar den dagen, vet inte det nu))

Det här med barn och forskare kom efter att jag såg något om att "alla vet det ju, det är ju bara öppna vilken (forskar)bok som helst om det
Det är antingen forskar som säger det Eller barn som kan säga det.

"Det ordnar sig, vi kan äta lite mindre kött och cykla lite mer och köpa mer miljövänliga saker"
no one dares to say that they do not see any suit of clothes on him for fear that they will be seen as stupid. Finally a child cries out, "But he isn't wearing anything at all!"
Det kommer inte att ordna sig om några äter lite mindre kött och cyklar.
2019-08-06, 12:53
Medlem
Citat:
Tack för att du erkänner att Greta ägnar sig åt propaganda
Det ligger i progandans natur att den inte är objektiv. Propaganda innebär att budskapet är subjektivt; propagandan hamrar in en åsikt.
I en demokrati värd namnet bör och ska olika åsikter och budskap stötas och blötas mot varandra.
Varför ska Gretas budskap vara undantagen från diskussion, menar du?
Du medger ju själv att det faktiskt inte råder full konsensus.

http://www.saob.se/artikel/?unik=P_1843-0426.mJwc
Hon propagerar för att världens regeringar ska leva upp till sina utfästelser i Parisavtalet. Det ska till mycket förljugenhet att kalla detta för subjektiv propaganda.

Räcker det att några uppger en avvikande åsikt för att vetenskaplig konsensus ska förlora sin trovärdighet? Det är inte alltid som konsensus är optimalt, men det är den väg som vetenskapen utvecklas.
2019-08-06, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tokugawa
När började man mäta och registrera?
Om du avser världsomfattande mätningar så är det sedan december 1979.
2019-08-06, 13:08
Medlem
Picamagpies avatar
Citat:
Greta debatterar inte, forskar inte, gör inga anspråk, har ingen position. Hon propagerar för det Parisavtal som hon hoppas ska förbättra hennes framtid. Vad finns det att diskutera?

Det finns många som hoppas på Parisavtalet. Så varför är du så fascinerad av Greta?
2019-08-06, 13:16
Medlem
Picamagpies avatar
Citat:
Lite klimatnyheter från Greta:

Timingen för Gretas USA-resa är väldigt bra. Nu blir det svårare för folk att avfärda Greta som mindre vetande och ha fel om den globala uppvärmningen, när till och med naturen skickar så här starka signaler.

Innan 2019 så var det ett annat år som juli var varmast. Var det också en stark signal från naturen?
2019-08-06, 13:20
Medlem
DoraFs avatar
[quote]
Citat:
Hon propagerar för att världens regeringar ska leva upp till sina utfästelser i Parisavtalet. Det ska till mycket förljugenhet att kalla detta för subjektiv propaganda.
Som alla kan se är det du själv som säger att Greta propagerar.
Propaganda är subjektiv till sin natur.
Objektiv propaganda existerar inte. Då är det inte propaganda.
Uppenbarligen använder du ord som du inte förstår.
Citat:
Räcker det att några uppger en avvikande åsikt för att vetenskaplig konsensus ska förlora sin trovärdighet? Det är inte alltid som konsensus är optimalt, men det är den väg som vetenskapen utvecklas.
Nej, vetenskapen utvecklas inte genom att alla är överens.
Vad har du fått det ifrån?
2019-08-06, 13:22
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tagelapa
Åh se där ja, en liten spricka i rustningen, se mitt svärtade ovan. Eftersom ni Sankta Gretaanhängare inte varken vill, vågar eller kan tänka kritiskt så vill ni absolut inte veta vissa saker som är negativa för henne. Sådant får andra stå för.

Människor utan kritiskt tänkande eller ö h t eget tänkande brukar vara sådana som hamnar i sekter typ Jehovas vittnen, Livets ord och andra sekter där ledningen tänker åt dem och bestämmer vad man ska tro på och vad som är rätt, oavsett om det är käpprätt åt helvetet.
Så funkar det alldeles tydligt i Sankta Gretasekten också.

Jag vill bara påpeka att jag inte tycker illa om Greta. Jag tycker synd om henne som utnyttjas så till den milda grad och inte ens har normala föräldrar som skyddar henne för som hon själv uttrycker det så är hon bara ett barn. Dock är det inte långt kvar tills hon inte längre kan dra barnkortet men fram tills dess borde hon haft trygga kloka föräldrar vid sin sida.

Så där ja. Nu har jag skrivit klart med dig för all framtid i den här tråden. Men keep up the good work för än så länge får man ha olika åsikter i gamla Sverige.

Varför ska man leta motbevis när man behöver en struts hjärna för att förstå att regnskogsskövlingar, försurning av sjöar, giftutsläpp, föroreningar i luft, växt och djurarter som dör ut i mycket snabb takt, plastöar osv inte är bra? Eller är det för vi saknar kritiskt tänkande vi inte inser att detta faktiskt är bra för oss?

Det Greta står upp för går ju hand i hand med detta även fast hon i mitt tycke hellre fått lägga fokus på miljöproblemen än klimatkrisen.
2019-08-06, 13:38
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Som alla kan se är det du själv som säger att Greta propagerar.
Propaganda är subjektiv till sin natur.
Objektiv propaganda existerar inte. Då är det inte propaganda.
Uppenbarligen använder du ord som du inte förstår.

Nej, vetenskapen utvecklas inte genom att alla är överens.
Vad har du fått det ifrån?

Givetvis handlar det inte om att alla är överrens. Det behövs mer forskning som kan komma med motbevis eller andra terorier. Men om vi samlar all forskning som gjorts fram till idag, vilken ska Greta tro på?
2019-08-06, 13:48
Medlem
TheyWillKillUsAlls avatar
Citat:
Greta själv hänvisar inte till sina psykiska funktionshinder utan hon hänvisar till att hon är ett barn för att slippa svara på kritiska frågor. Häri ligger det fina med fenomenet Greta.
Men det verkar som att nu börjar det bli möjligt att diskutera fenomenet och kritisera henne på ett annat sätt än tidigare. Atlantseglingen har kritiserats i t ex SvD och Aftonbladet.

Jag visste inte att Johan Rockström inte deltar i öppna debatter med andra klimatforskare. Om det är så, är det illa.

När såg du senast någon som helst debatt i etablerad media angående den här frågan? Den har varit i princip helt död ett antal år. Numera är det bara massiv propaganda från ett håll och det blir mer och mer hela tiden.

Nu går det nästan ett inslag per dag i till exempel Aktuellt eller Rapport med någon koppling till "krisen". Ibland flera stycken. Detta tillsammans med "dokumentärer" där man helt ogenerat hävdar att kriget i Syrien och liknande konflikter startade på grund av (mänskliga)klimatförändringar. Det var tydligen vattenbrist som utlöste det, inte proxykrigsdoktrinen som har varit gällande i det området sedan 9/11.
2019-08-06, 13:49
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Lite klimatnyheter från Greta.

Och att de här rekorden kommer strax efter att Greta började engagera sig för klimatet (inom 12 månader) skickar också signaler om att hon är rätt ute. Vore detta endast slumpmässiga variationer borde ju inte rekorden kommit så här fort efter hennes engagemang. Inom 12 månader.
Citat:
Ursprungligen postat av Picamagpie
Innan 2019 så var det ett annat år som juli var varmast. Var det också en stark signal från naturen?

Det är framförallt tidpunkten som skickar den starka signalen. Om det inte pågick en global uppvärmning så borde det vara väldigt glest mellan de globala värmerekorden, och sannolikheten att det händer så här fort efter att Greta börjat prata om klimatet (<12 månader) borde vara väldigt liten.

För att jämföra. Tänk dig att någon varnar för att ett hus är fallfärdigt och de boende där bör inte bo där. De boende avfärdar dock pratet om fallfärdigt hus som struntsnack. Men om taket rasar in imorgon? Då blir det nog fart på de boende.

Skulle taket rasa in om 30 år så är det ju inte riktigt samma sak.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in