2019-03-13, 15:04
Medlem
F.Hansens avatar
De flesta är väll för snål/slö att skaffa om man kan betala lite mindre för cykeln.

Dock är stänkskärmar väldigt bra att ha när det är blött.
Citera
2019-05-23, 19:16
Medlem
BettyBamBams avatar
En landsvägshoj utan skärmar när solen skiner och en cx-cykel med skärmar när det är busväder så är du hemma. Trevligare att cykla med så få extradetaljer på cykeln som möjligt.
Citera
2019-05-24, 02:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BettyBamBam
En landsvägshoj utan skärmar när solen skiner och en cx-cykel med skärmar när det är busväder så är du hemma. Trevligare att cykla med så få extradetaljer på cykeln som möjligt.

Kan inte skärmar miska sprut på t.ex. grusvägar även när solen skiner? Vilket kan bidraga till att drivlinan inte smutsas ner lika snabbt som utan skärmar.
Citera
2019-05-28, 13:45
Medlem
Knivur-273s avatar
för att man vill ha en pissig jord-sprut i arslet och upp på ryggen och att man vill få cykeln förstörd lite fortare.
Citera
2019-05-28, 19:59
Medlem
eller hur då kan lika gärna köra utan hjälm och bromsar

Styre? Onödigt och klumpigt
Sadel? Stå är bättre
Luft i däcken? Onödig dödvikt

Som tidigare sa tror jag många har haft dåliga erfarenheter av korta stänkskärmar och då tagit av dem

De måste gå lååångt ner, iaf framhjulet, det är ren fysik
https://www.mansfieldct.org/Schools/...s/image003.jpg
Utan stänkskärmar flyger smutset i uppåt som pilen visar
Slutet på skärmen är den blå bollen
även med väldigt låg skärm träffar lite smuts framdrevet
Senast redigerad av falurouge 2019-05-28 kl. 20:05.
Citera
2019-07-24, 19:37
Medlem
Intressant inlägg.
Har cyklat en hel del (genom Sverige) men har faktiskt stänkskydd på min mtb jag körde genom Sverige, bak iaf.

Jag har inte stänkskydd på min gravel, orsaken är att man ändå får tvätta cykelkläderna. Kör inte med stänkskydd när jag kör min mtb som mtb och inte som touring/city.

På min bmx så har jag det inte heller, kortfattat så kör jag inte med stänkskärm även om jag har en liggandes som man bara sätter runt sadelstolpen.

Hade jag pendlat till jobb så hade jag nog försökt ha stänkskydd (fast i metall) på en pendelhoj om man går all in för att vara väderoberoende.
Citera
2019-07-25, 09:12
Medlem
Satte just på en ny. Den gick sönder och förstörde hjulet.
Citera
2019-08-06, 10:35
Bannlyst
har både stänkskärm och pakethållare. cykla med ryggsäck är värdelöst och sätter hellre packningen där bak.
Citera
2019-08-06, 11:49
Medlem
orvarens avatar
Ska testa en idé med "grillpenslar" i Silicon,som ska sitta ganska långt ner mot hjulet och "pensla av" vattnet,vi får se hur det kommer funka...
Citera
2019-08-06, 13:05
Medlem
GalFisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren
Ska testa en idé med "grillpenslar" i Silicon,som ska sitta ganska långt ner mot hjulet och "pensla av" vattnet,vi får se hur det kommer funka...
Lycka till. Min gissning är att de inte når ner i mönstret, där det mesta av vattnet befinner sig, och att de snabbt slits ut om de utsätts för sand/grus. Återkom gärna med resultat.
Citera
2019-08-06, 13:41
Medlem
Smidigast är många cyklar allt efter behov, precis som folk har många olika par skor.

Kör man landsväg i bra väder så minskar man en hel del luftmotståndet utan klassiska skärmar - och många av skärmar som sitter en bit från hjulet är rätt usla att fånga upp någonting.

Kör man i skogen är det lätt att få problem med att dra in grenar och annat som fastnar mellan hjul och skärm. I början provade jag åtskilliga varianter men det blev fort dyrt efter att jag gjort kaffeved av dem. Och många plastskärmar rör sig för mycket i sidled av alla skakningar för att fånga upp särskilt mycket.

På city bike har jag långa - och lite extra breda - aluminiumskärmar som fångar nästan allt.

På MTB har jag liten platta fram som fångar det som sprutar på ram och framdrev samt en sadelrörs-monterad tingest som skyddar rumpan och nästan skyddar ryggen (rör sig lite för mycket i sidled på riktigt omjämna underlag). Är det en riktigt lerig bana finns ändå ingenting som skyddar nog bra utan det blir ändå alltid storrengöring av både cykel och kläder.

På racer har jag en utfällbar skärm-platta monterad på sadeln. Skyddar rumpan men inte ryggen.
Citera
2019-08-18, 09:56
Medlem
Även om det är praktiskt med stänkskydd väljer många bort det för utseendets skull, precis som med så mycket annat, ” coolheten” är viktig!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in