2019-08-06, 11:25
Medlem
Livsstilsparasits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lehs
Greta hävdar att hon ägnat tusentals timmar att läsa igenom forskningsrapporter men jag antar att hon inte läser allt utan sådant som mer direkt har med framtidens klimat att göra. Mer om vilka mätningar som gjorts och mindre om hur mätningarna har gjorts o.s.v. Visst kan jag också läsa igenom forskningsrapporter och försöka hitta något av intresse i dem med det är över min ambitionsnivå.

...

Okej...

Låt säga att Greta sitter och läser forskningsrapporter fem timmar om dan. Låt säga att hon hinner med detta tjugo dagar i månaden, och tar två månaders rast vilket alltså ger tio månader. Det ger 5×20×10 = 1000 timmar. För den ganska gedigna uppgiften att sitta och läsa såpass intensivt behöver hon alltså ett år för att komma upp i tusen timmar.

Vi kan på goda grunder anta att hon vis sexton års ålder inte har ägnat tusentals timmar åt att läsa forskningsrapporter.

Visserligen är hon ett synnerligen begåvat barn, men att läsa forskning har med kunskap och erfarenhet att göra. Greta saknar den kompetensen helt enkelt.
2019-08-06, 11:25
Medlem
Livsstilsparasits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Det är ju ni som tjatar om följebåtar hela tiden. Så vill ni verkligen veta så får ni fråga själva.

Jag har beskrivit för- och nackdelarna med att ha och att inte ha. Och påpekat att ingen vet i denna tråd. Alla bara gissar.

Vem ska man fråga?
2019-08-06, 11:27
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Livsstilsparasit
Vem ska man fråga?

Tagelapa verkar veta vem och var man ska fråga.

Men jag gissar att han menar Gretas sociala medier (t.ex Twitter eller Facebook).
2019-08-06, 11:28
Medlem
Citat:
Okej...

Låt säga att Greta sitter och läser forskningsrapporter fem timmar om dan. Låt säga att hon hinner med detta tjugo dagar i månaden, och tar två månaders rast vilket alltså ger tio månader. Det ger 5×20×10 = 1000 timmar. För den ganska gedigna uppgiften att sitta och läsa såpass intensivt behöver hon alltså ett år för att komma upp i tusen timmar.

Vi kan på goda grunder anta att hon vis sexton års ålder inte har ägnat tusentals timmar åt att läsa forskningsrapporter.

Visserligen är hon ett synnerligen begåvat barn, men att läsa forskning har med kunskap och erfarenhet att göra. Greta saknar den kompetensen helt enkelt.
Hon började i tioårsåldern så vi kan på goda grunder anta att du får räkna om och skriva en ny pladdrig text.
2019-08-06, 11:33
Medlem
Tagelapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Det är ju ni som tjatar om följebåtar hela tiden. Så vill ni verkligen veta så får ni fråga själva.

Jag har beskrivit för- och nackdelarna med att ha och att inte ha. Och påpekat att ingen vet i denna tråd. Alla bara gissar.

Åh se där ja, en liten spricka i rustningen, se mitt svärtade ovan. Eftersom ni Sankta Gretaanhängare inte varken vill, vågar eller kan tänka kritiskt så vill ni absolut inte veta vissa saker som är negativa för henne. Sådant får andra stå för.

Människor utan kritiskt tänkande eller ö h t eget tänkande brukar vara sådana som hamnar i sekter typ Jehovas vittnen, Livets ord och andra sekter där ledningen tänker åt dem och bestämmer vad man ska tro på och vad som är rätt, oavsett om det är käpprätt åt helvetet.
Så funkar det alldeles tydligt i Sankta Gretasekten också.

Jag vill bara påpeka att jag inte tycker illa om Greta. Jag tycker synd om henne som utnyttjas så till den milda grad och inte ens har normala föräldrar som skyddar henne för som hon själv uttrycker det så är hon bara ett barn. Dock är det inte långt kvar tills hon inte längre kan dra barnkortet men fram tills dess borde hon haft trygga kloka föräldrar vid sin sida.

Så där ja. Nu har jag skrivit klart med dig för all framtid i den här tråden. Men keep up the good work för än så länge får man ha olika åsikter i gamla Sverige.
2019-08-06, 11:55
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheyWillKillUsAll
Bullshit. Självklart kan folk med psykiska funktionshinder delta i en debatt. Speciellt en debatt i TV som leds av en moderator där varje person får säga sitt. Anledningen till att hon, och charlatanen Rockström, inte deltar i debatter med riktiga klimatforskare som faktisk inte stödjer alarmismen fullt ut är för att bralldragningen hade blivit total.

Media och etablissemanget har bestämt att det råder konsensus i frågan (precis som att vetenskap bygger på konsensus?!) och därmed är debatten lagd i malpåse.
Greta själv hänvisar inte till sina psykiska funktionshinder utan hon hänvisar till att hon är ett barn för att slippa svara på kritiska frågor. Häri ligger det fina med fenomenet Greta.
Men det verkar som att nu börjar det bli möjligt att diskutera fenomenet och kritisera henne på ett annat sätt än tidigare. Atlantseglingen har kritiserats i t ex SvD och Aftonbladet.

Jag visste inte att Johan Rockström inte deltar i öppna debatter med andra klimatforskare. Om det är så, är det illa.

Citat:
Vem vill debattera med alt höger personer som nedlåtande för fram privata teorier och refererar till bloggar?

Greta stöder sig på forskningsresultat och vetenskapliga tidskrifter och bemöter inte vanföreställningar från förnekare.
Okej. Klimatkampen har alltså upphöjts religion där ingen kritik är tillåten. De som är av annan åsikt är "nedlåtande", har "vanföreställningar" och är "förnekare ".
Att det grupptänkande som du ger utryck för kan få allvarliga konsekvenser vet vi.
2019-08-06, 11:59
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tagelapa
Människor utan kritiskt tänkande eller ö h t eget tänkande brukar vara sådana som hamnar i sekter typ Jehovas vittnen, Livets ord och andra sekter där ledningen tänker åt dem och bestämmer vad man ska tro på och vad som är rätt, oavsett om det är käpprätt åt helvetet.

Precis. Människor utan kritiskt tänkande riskerar lätt att hamna i en sekt. Detta eftersom människor utan kritiskt tänkande så lätt sväljer vad andra utan kunskap påstår, även när belägg saknas helt och hållet. Som i detta fall då man "vet" att det följer med en följebåt fastän information om det saknas helt.

Däremot de som kan tänka kritiskt vet att denna information saknas och man därför inte kan dra några slutsatser alls huruvida det följer med en följebåt eller inte. Man kan bara gissa, och väga fördelar mot nackdelar.
2019-08-06, 12:02
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Greta hävdar att hon ägnat tusentals timmar att läsa igenom forskningsrapporter men jag antar att hon inte läser allt utan sådant som mer direkt har med framtidens klimat att göra. Mer om vilka mätningar som gjorts och mindre om hur mätningarna har gjorts o.s.v. Visst kan jag också läsa igenom forskningsrapporter och försöka hitta något av intresse i dem med det är över min ambitionsnivå.

För mig handlar det om några enkla och viktiga frågor som skulle kunna föras ut till allmänheten men som förnekas i olika grad av olika personer:

1. Fossila bränslen avger koldioxid.
2. Denna koldioxid höjer halten i atmosfären och i haven.
3. Koldioxid är en växthusgas.
4. De fossila bränslena ökar f.n. medeltemperaturen globalt med c:a 1 grad per århundrade.
5. Den globala uppvärmningen frigör bl.a. metan från hav och tinande permafrost.
6. När is smälter ökar jordens albedo och jorden absorberar mer energi från solen.
7. Det finns exakt en plan för att åtgärda problemen: Parisavtalet.

Folk som har kontakt med Greta menar att hon är mycket påläst och den stora majoriteten forskare, de som får sina artiklar publicerade, stöder Gretas kampanj för Parisavtalet.

Men nu finns det "en annan sida". En brokig samling ekonomer, journalister och forskare som förnekar vissa forskningsresultat. En del menar att den enorma mängd extra koldioxid som kommer från fossila bränslen inte påverkar den globala uppvärmningen utan att denna kommer från kosmisk strålning, en del menar att det finns en global uppvärmning men har en annan uppfattning än IPCC hur datormodellerna ska vara konstruerade o.s.v. Den enda gemensamma nämnaren är att motverka forskarnas auktoritet och hindra att information förs ut i massmedia och i skolor.

Greta har lika litet behov av att debattera med Lars Bern, som Lars Bern och andra har att debattera med mig.
Greta kan väl debattera Grönlands istäcke och temperaratur med danska forskare.
2019-08-06, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Greta själv hänvisar inte till sina psykiska funktionshinder utan hon hänvisar till att hon är ett barn för att slippa svara på kritiska frågor. Häri ligger det fina med fenomenet Greta.
Men det verkar som att nu börjar det bli möjligt att diskutera fenomenet och kritisera henne på ett annat sätt än tidigare. Atlantseglingen har kritiserats i t ex SvD och Aftonbladet.

Jag visste inte att Johan Rockström inte deltar i öppna debatter med andra klimatforskare. Om det är så, är det illa.

Okej. Klimatkampen har alltså upphöjts religion där ingen kritik är tillåten. De som är av annan åsikt är "nedlåtande", har "vanföreställningar" och är "förnekare ".
Att det grupptänkande som du ger utryck för kan få allvarliga konsekvenser vet vi.
Greta debatterar inte, forskar inte, gör inga anspråk, har ingen position. Hon propagerar för det Parisavtal som hon hoppas ska förbättra hennes framtid. Vad finns det att diskutera?

Att det alltid finns folk med avvikande åsikter är välkänt men säg dem som låter detta hindra något. De får självklart diskutera vilka frågor de vill men inte med vem de vill.
2019-08-06, 12:15
Medlem
Citat:
Okej...

Att läsa vetenskapliga artiklar tar tid, även om de är inom ditt eget forskningsfält. En genomsnittlig forskare plöjer kanske igenom ett par hundra artiklar per år. Att Greta™ överhuvud taget skulle kunna läsa och förstå vetenskapliga arbeten är inte särskilt sannolikt. Det finns en anledning till att du minst skall ha en fil. kand. för att bli antagen som doktorand.

Jag förstår att de som beundrar Greta™ tycker det är bra att hon försöker leva som hon lär. Problemet är bara att hon samtidigt visar att vi andra inte kan leva som hon lär. Det är uppenbarligen nödvändigt att kunna resa mellan Europa och Amerika, i annat fall hade ju Greta™ valt att helt avstå från resan. Men är hennes segeltur för oss andra? Framstår hon som en förebild att ta efter? Nej, knappast. Och varför är det så förtvivlat viktigt att själva transportmedlet inte släpper ut koldioxid under färd? Är elbil att föredra även om elen är producerad med kolkraft? Eller handlar det om OCD, att just Greta™ vill känna sig ren?
2019-08-06, 12:27
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Greta kan väl debattera Grönlands istäcke och temperaratur med danska forskare.

Så länge det är riktiga forskare så blir det nog en trivsam debatt. De har nog mycket gemensamt och mycket som de kan oroa över tillsammans. T.ex detta:

Citat:
Rate of change, Land Ice, Greenland: -286 gigatonnes / year

https://climate.nasa.gov/climate_resources/132/land-ice-greenland/
Citat:
Forskare: Isen på Grönland smälter fortare än väntat

Forskarna fann att isen smälter sex gånger så snabbt i dag jämfört med 1980. Smältningen av enkom Grönlands glaciärer har bidragit till att havsnivån stigit med 13,7 millimeter sedan 1972.

– När du tittar på utvecklingen över flera årtionden är det bäst att sitta ner innan du tittar på resultaten, för det är ganska läskigt att se hur fort det går, säger Eric Rignot, en av forskarna, till AFP.

https://www.nyteknik.se/miljo/forskare-isen-pa-gronland-smalter-fortare-an-vantat-6955945

Greta är nog lika rädd som forskarna. För även på Grönland märks den globala uppvärmningen på allvar.
2019-08-06, 12:36
Moderator
-Info-s avatar
Lite klimatnyheter från Greta:

Citat:
Greta Thunberg / Twitter:

It’s official.
“July confirmed as hottest month recorded.”

https://twitter.com/GretaThunberg/status/1158367314410135552

Juli 2019 är den varmaste månad som någonsin uppmätts på jorden.

Timingen för Gretas USA-resa är väldigt bra. Nu blir det svårare för folk att avfärda Greta som mindre vetande och ha fel om den globala uppvärmningen, när till och med naturen skickar så här starka signaler.

Och att de här rekorden kommer strax efter att Greta började engagera sig för klimatet (inom 12 månader) skickar också signaler om att hon är rätt ute. Vore detta endast slumpmässiga variationer borde ju inte rekorden kommit så här fort efter hennes engagemang. Inom 12 månader.
Senast redigerad av -Info- 2019-08-06 kl. 12:40.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in