2019-08-06, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Men Svante har sagt, att han bestämde sig att bli hemmaman, redan när Malena var gravid med Greta. Greta och hennes syster har alltså haft tryggheten, att ha sin pappa med under hela deras uppväxt, en ovanlig förmån för barn!

Däremot är det sant, att Malena var en ren arbetsnarkoman, när det gällde föreställningar, när deras barn var små. Malena menar dock, att detta bara gällde under månaderna med föreställningar, och att hon tog det betydligt lugnare med bara 20--30 timmars träning per vecka under månaderna, när det bara var träning, enligt boken som mest Malena skrev!

Malena skriver i boken, att hon ville göra sitt allra bästa när hon sjöng, och Greta vill göra sitt allra bästa när hon talar! Barn är ofta mer lika sina föräldrar, än vad barnen vill medge!
Eftersom Malena hade musik och sångutbildning så var hon ju tvungen att ta sådana anställningar med obekväma arbetstider och ibland vara tvungen att resa.
Normalt skulle nog barnen klara detta och dessutom känna sig stolta över sin mamma. Men hennes barn blev ju lite annorlunda och det kunde hon ju inte veta när hon valde yrke att det skulle bli så.
För egen del så minns jag från min barndom att föräldrafritt var det bästa som fanns.
2019-08-06, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Vidare så har Ryssland lagt ner eller skrotat väderstationer i 1000-tals, det gör att Sibirien nu har mycket färre mätpunkter på marken än det fanns på 1960/1970-talet. Som vi vet så är Sibirien mycket kallt på vintrarna med temperaturer regelbundet på omkring -40 C till -62 C. Orten Oymyakon i Sibirien brukar vara det värsta köldhålet där det bor folk.
Under den Sovjetiska eran fick mätstationerna pengar till bränsle för uppvärmning baserat på inrapporterade temperaturer. Det kan vara en delförklaring till varför Sibirien tycks ha varit kallare förr i tiden.
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
En liten fråga till seglingskunniga, Brukar man ha ett reservsegel med på båten, vid längre seglingar till havs!? Vad säger reglementet för sådana här tävlingssegelbåtar!? Tack på förhand för svar!
Jag är inte seglingskunnig, men jag vet så mycket som att man vill spara in på vikten så långt det går. Men en stor följebåt har med sig en helikopter. Då finns nog plats för ett reservsegel också.
2019-08-06, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Har Greta tränat i ”astronautkarusell” eller talar hon om 3-minutersturer på Gröna Lund?

De senare brukar knappast framkalla kräkningar och illamående utan är väl snarare framtagna för att vara ”snälla”.

*
Hur fungerar det med sjösjukepiller, någon som vet? Blir man dåsig?

*
Jag är övertygad om att Greta skulle bli väldigt varsamt behandlad om hon ställde upp i en debatt med ”klimatförnekare” som t.ex Lars Bern, Peter Stilbs eller Elsa Widding. De skulle göra allt för att få henne att känna sig väl till mods och hålla med henne så långt det går.

Hon skulle också kunna debattera med dem skriftligen, vilket givetvis vore enklare. Skriva ner i ett dokument på vilket sätt de har fel och be dem om att förklara sig.

Men att vifta undan andras åsikter med att de bara är okunniga är inte särskilt hedrande för Greta själv. I synnerhet inte när det handlar om bl.a civilingenjörer.

*
Därmed sagt hoppas jag förstås att det går bra för Greta på resan.
Tror inte att sjösjuk piller hjälper mycket om man kräks upp dem. Ingen annan eventuell medicin kommer att hjälpa mycket då. Det får väl i så fall bli intravenöst om det alternativet finns.
2019-08-06, 10:04
Medlem
Tagelapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Jag är inte seglingskunnig, men jag vet så mycket som att man vill spara in på vikten så långt det går. Men en stor följebåt har med sig en helikopter. Då finns nog plats för ett reservsegel också.

Så Sankta Greta ska segla tävlingsbåt för klimatet och efter den följer en stor motordriven båt med alla möjliga reservdelar till både båt och människa. T o m en eventuell helikopter kan finnas med.

Har Sankta Greta räknat ut hur mycket det fartyget samt helikoptern kostar på miljön?
Nä, skulle inte tro det.
Vilket jävla spel för gallerierna. Ungen kunde lika gärna ha flugit.
2019-08-06, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tagelapa
Så Sankta Greta ska segla tävlingsbåt för klimatet och efter den följer en stor motordriven båt med alla möjliga reservdelar till både båt och människa. T o m en eventuell helikopter kan finnas med.

Har Sankta Greta räknat ut hur mycket det fartyget samt helikoptern kostar på miljön?
Nä, skulle inte tro det.
Vilket jävla spel för gallerierna. Ungen kunde lika gärna ha flugit.
Det tycker nog dom flesta.
2019-08-06, 10:26
Moderator
-Info-s avatar
Citat:

Det är ingen som vet om det ska åka med en följebåt eller inte.

Folk bara gissar vilt i denna tråd. Men det saknas helt information om det.

Kanske åker en följebåt med. Kanske inte. Men ingen vet. Inte i denna tråd iaf.
2019-08-06, 10:33
Medlem
Tagelapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Det är ingen som vet om det ska åka med en följebåt eller inte.

Folk bara gissar vilt i denna tråd. Men det saknas helt information om det.

Kanske åker en följebåt med. Kanske inte. Men ingen vet. Inte i denna tråd iaf.

Det var ett otroligt informativt inlägg. Jag är imponerad (NOT).

Tror du själv att dom släpper iväg Sankta Gretchen i en jävla tävlingsbåt med bara två besättningsmän, hennes idiot till farsa samt en filmare?
Nä du i det här läget gäller det nog att ha både hängslen och rem.

Kan du vara snäll och ta reda på hur det blir med den saken du som vet precis allt annat.
2019-08-06, 10:56
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Tror du själv att dom släpper iväg Sankta Gretchen i en jävla tävlingsbåt med bara två besättningsmän, hennes idiot till farsa samt en filmare?

Tror man på konspirationer, typ att FN och NASA m fl ljuger om den antropogena globala uppvärmningen och att Greta är en bluff som skapats för att beskatta oss extra (eller vad de brukar säga), då är det ju självklart att det följer med en motorbåt. Allt är ju bara en bluff ändå.

Men utgår man från verkligheten så får man väga två saker mot varandra:

Fördelar
Säkerheten. Om något händer så finns det backup.

Nackdelar
Dålig PR. De har skrutit om att segelbåten är helt CO2-neutral, vilket tillhör ovanligheterna. Segelbåten är utrustad med solpaneler och undervattensturbiner som producerar el till all elektrisk utrustning ombord. Och reservmotorn är inlåst och ska bara användas i nödfall. Detta tycker Greta är jättebra.
Men om det kommer fram att en stor dieseldriven följebåt följer med som spottar ut mängder med CO2? Då faller ju allt samman som ett korthus. Hur ska Greta fortsätta efter det?

Vad ser de som viktigast?
Vi får se. Gretas fiender kommer ju att göra allt för att spåra en följebåt, så finns det en sådan så borde den upptäckas.
2019-08-06, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FairEnough
😄😄 Jag applåderar dig, du osynlige man! Men enligt lehs så vet Greta mer och bättre än dig, mig och alla andra här inne. Hon är i klass med forskarna då det krävs forskarkompetens för att läsa och förstå deras rapporter. Det har lehs själv sagt.
Greta hävdar att hon ägnat tusentals timmar att läsa igenom forskningsrapporter men jag antar att hon inte läser allt utan sådant som mer direkt har med framtidens klimat att göra. Mer om vilka mätningar som gjorts och mindre om hur mätningarna har gjorts o.s.v. Visst kan jag också läsa igenom forskningsrapporter och försöka hitta något av intresse i dem med det är över min ambitionsnivå.

För mig handlar det om några enkla och viktiga frågor som skulle kunna föras ut till allmänheten men som förnekas i olika grad av olika personer:

1. Fossila bränslen avger koldioxid.
2. Denna koldioxid höjer halten i atmosfären och i haven.
3. Koldioxid är en växthusgas.
4. De fossila bränslena ökar f.n. medeltemperaturen globalt med c:a 1 grad per århundrade.
5. Den globala uppvärmningen frigör bl.a. metan från hav och tinande permafrost.
6. När is smälter ökar jordens albedo och jorden absorberar mer energi från solen.
7. Det finns exakt en plan för att åtgärda problemen: Parisavtalet.

Folk som har kontakt med Greta menar att hon är mycket påläst och den stora majoriteten forskare, de som får sina artiklar publicerade, stöder Gretas kampanj för Parisavtalet.

Men nu finns det "en annan sida". En brokig samling ekonomer, journalister och forskare som förnekar vissa forskningsresultat. En del menar att den enorma mängd extra koldioxid som kommer från fossila bränslen inte påverkar den globala uppvärmningen utan att denna kommer från kosmisk strålning, en del menar att det finns en global uppvärmning men har en annan uppfattning än IPCC hur datormodellerna ska vara konstruerade o.s.v. Den enda gemensamma nämnaren är att motverka forskarnas auktoritet och hindra att information förs ut i massmedia och i skolor.

Greta har lika litet behov av att debattera med Lars Bern, som Lars Bern och andra har att debattera med mig.
2019-08-06, 11:05
Medlem
Tagelapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Tror man på konspirationer, typ att FN och NASA m fl ljuger om den antropogena globala uppvärmningen och att Greta är en bluff som skapats för att beskatta oss extra (eller vad de brukar säga), då är det ju självklart att det följer med en motorbåt. Allt är ju bara en bluff ändå.

Men utgår man från verkligheten så får man väga två saker mot varandra:

Fördelar
Säkerheten. Om något händer så finns det backup.

Nackdelar
Dålig PR. De har skrutit om att segelbåten är helt CO2-neutral, vilket tillhör ovanligheterna. Segelbåten är utrustad med solpaneler och undervattensturbiner som producerar el till all elektrisk utrustning ombord. Och reservmotorn är inlåst och ska bara användas i nödfall. Detta tycker Greta är jättebra.
Men om det kommer fram att en stor dieseldriven följebåt följer med som spottar ut mängder med CO2? Då faller ju allt samman som ett korthus. Hur ska Greta fortsätta efter det?

Vad ser de som viktigast?
Vi får se. Gretas fiender kommer ju att göra allt för att spåra en följebåt, så finns det en sådan så borde den upptäckas.

Du är väl inne på Sankta Gretas sidor så du kanske kan skriva och fråga om det ska hänga på en följebåt. Är det seriösa sidor får du väl svar. Kan du inte det så kan vi anse vår konversation som avslutad.
Senast redigerad av Tagelapa 2019-08-06 kl. 11:09.
2019-08-06, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Men om forskarna själva inte tror på Parisavtalets makt utan det snarare är en politikerprodukt..?
Det är väl ingen som inbillar sig att Parisavtalet är perfekt, men det är den enda planen och Greta kör på den linjen eftersom hon är (och har anledning att vara) oroad över framtiden.

Men visst vore det bekvämt att chansa. Och ändå bekvämare vore det om Greta inte tjatade om att vår generation förstörde för hennes generation.
2019-08-06, 11:22
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Du är väl inne på Sankta Gretas sidor så du kanske kan skriva och fråga om det ska hänga på en följebåt. Är det seriöst får du väl svar. Kan du inte det så kan vi anse vår konversation som avslutad.

Det är ju ni som tjatar om följebåtar hela tiden. Så vill ni verkligen veta så får ni fråga själva.

Jag har beskrivit för- och nackdelarna med att ha och att inte ha. Och påpekat att ingen vet i denna tråd. Alla bara gissar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in