2019-08-05, 21:33
Medlem
MrBabyBoys avatar
Hej!

Köpte lite aktier för ett tag sen i ett bolag som jag tror på. De hade P/E-tal 10. Läste nånstans att det då kommer ta 10 år innan man har fått tillbaka det man satsade (eller hur det nu var).
Jag ville inte vara så långsiktig, utan kanske bara en två-fem år, var det ett dumt köp?
Citera
2019-08-05, 22:11
Medlem
MrBabyBoys avatar
Köpte en aktie med högt P/E-tal.

Hej!

Köpte aktier för ett tiotal tusen i ett bolag jag tror på. De hade P/E-tal 10. Har läst att det då tar 10 år innan jag har fått tillbaka det jag köpte för. (har för mig det var så). Jag vill gärna hämta ut en bra vinst på kanske ca. 3-4 år. Var det ett dumt köp eller spelar det ingen roll?
Senast redigerad av MrBabyBoy 2019-08-05 kl. 22:21.
Citera
2019-08-05, 22:17
Medlem
Helenedals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBabyBoy
Hej!

Köpte aktier för ett tiotal tusen i ett bolag jag tror på. De hade P/T-tal 10. Har läst att det då tar 10 år innan jag har fått tillbaka det jag köpte för. (har för mig det var så). Jag vill gärna hämta ut en bra vinst på kanske ca. 3-4 år. Var det ett dumt köp eller spelar det ingen roll?

Huruvida det var ett dumt köp har ingen någon aning om då vi inte vet vilket bolag du satsat i.

Däremot var köpet motiverat av en aningslöshet som fascinerar.
Citera
2019-08-05, 22:19
Medlem
MrBabyBoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helenedal
Huruvida det var ett dumt köp har ingen någon aning om då vi inte vet vilket bolag du satsat i.

Däremot var köpet motiverat av en aningslöshet som fascinerar.

Okey, jag kan berätta vilket bolag det är i om du är nyfiken. Jo, men man får ta och lära sig längs vägen.
Senast redigerad av MrBabyBoy 2019-08-05 kl. 22:35.
Citera
2019-08-05, 22:39
Medlem
P/E 10 betyder att bolaget är värderat till 10 årsvinster vilket är en ganska normal värdering för ett bolag.

Ett högt P/E tal (15+) indikerar att marknaden tror att vinsten kommer att öka framöver. Ett P/E över 20 indikerar ofta att det finns en spekulationsbubbla i bolaget.

Ett lågt P/E tal innebär att marknaden tror att vinsten kommer att minska framöver. Det kan också tyda på att aktien är översåld.

Ett negativt P/E tal betyder att bolaget gör förlust. Undvik alltid dessa för de blir oftast inte bättre i framtiden heller.
Citera
2019-08-05, 22:43
Medlem
MrBabyBoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krakelibrankel
P/E 10 betyder att bolaget är värderat till 10 årsvinster vilket är en ganska normal värdering för ett bolag.

Ett högt P/E tal (15+) indikerar att marknaden tror att vinsten kommer att öka framöver. Ett P/E över 20 indikerar ofta att det finns en spekulationsbubbla i bolaget.

Ett lågt P/E tal innebär att marknaden tror att vinsten kommer att minska framöver. Det kan också tyda på att aktien är översåld.

Ett negativt P/E tal betyder att bolaget gör förlust. Undvik alltid dessa för de blir oftast inte bättre i framtiden heller.

Tack för bra information!
Citera
2019-08-05, 22:43
Medlem
JagSkaTaDigs avatar
Citat:
Okey, jag kan berätta vilket bolag det är i om du är nyfiken. Jo, men man får ta och lära sig längs vägen.

Spänningen är olidlig, förtälj oss nu genast vilket bolag du satsat dina slantar i!
Citera
2019-08-05, 22:45
Medlem
MrBabyBoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagSkaTaDig
Spänningen är olidlig, förtälj oss nu genast vilket bolag du satsat dina slantar i!

Capri Holdings Limited (Michael Kors & Versace).
Citera
2019-08-05, 22:53
Medlem
JagSkaTaDigs avatar
Citat:

Är det inte lite dålig tajming?
Jag tänker på handelskriget med Kina och butiksdöden som är även hårt drabbat USA?
Dom verkar ju ha många fysiska butiker.

Rapport på onsdag.

Om jag hade varit sugen det här företaget (verkligen OM) så hade jag väntat med köp till efter rapport.
Citera
2019-08-05, 22:57
Medlem
MrBabyBoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagSkaTaDig
Är det inte lite dålig tajming?
Jag tänker på handelskriget med Kina och butiksdöden som är även hårt drabbat USA?
Dom verkar ju ha många fysiska butiker.

Rapport på onsdag.

Om jag hade varit sugen det här företaget (verkligen OM) så hade jag väntat med köp till efter rapport.

Okey, det är ju bra att ha i åtanke. Jag har mycket positivt att säga om dem i detta sammanhang. Vad får man reda på i rapport och vart går den att läsa?
Senast redigerad av MrBabyBoy 2019-08-05 kl. 23:01.
Citera
2019-08-05, 23:05
Medlem
Citat:

Ser ut att vara en såndär som går sidleds. Låt den ligga i några år. Glöm bort den och hoppas att du blir positivt överraskad.

Gå inte in och kolla varje dag, för då kommet du få psykbryt och sälja.
Citera
2019-08-05, 23:07
Medlem
JagSkaTaDigs avatar
Citat:
Okey, det är ju bra att ha i åtanke. Jag har mycket positivt att säga om dem i detta sammanhang. Vad får man reda på i rapport och vart går den att läsa?

Jag brukar hålla mig uppdaterad på Yahoo Finance, alla aktier har varsin sida där med forum, nyheter, och en bättre uppdaterad kurs än dom svenska sidorna (det blir en viss fördröjning).

Men inför din rapport snubblande jag på denna rubrik:

Earnings Preview: Capri Holdings (CPRI) Q1 Earnings Expected to Decline

Svettigt, med tanke på att kurvan visar rött i ett helt år... Är du verkligen säker?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in