Citat:
Att du överhuvud taget ifrågasätter om Lennart Bengtsson har publicerat vetenskapliga rön gör att du borde skämmas ordentligt. Det handlar om en professor emeritus, inte om en hedersdoktor. (Gissa hur vi inom akademin betraktar hedersdoktorer.)
Citat:
Även jag har arbetat med med datormodellering i min egen forskning. Väldigt mycket till och med. Därför vet jag inte bara att klimatmodellerna är fullständigt värdelösa, jag vet även varför de är värdelösa. Det lustiga är att svaret på varför de är värdelösa ges av IPCC: "Klimatet är ett kopplat, icke-linjärt, semi-kaotiskt system." Där har du beskrivningen av klimatet (som är helt korrekt) som visar varför det är omöjligt att datormodellera. Och om du har glömt det; jag började forska 1993. Du fick höra talas om ett "klimathot" för några månader sedan, enligt vad du själv skrivit. Lycka till med att "granska" prof. Bengtssons vetenskapliga bana. Jo tjena. Granska din egen navelludd istället. Eller någon annan aktivitet som faller inom din egen kompetens. Jag tror faktiskt inte att du är rätt person att granska forskning.
Jag ska också granska Lennart Bengtsson vetenskapliga bana. Han tycks ha varit programmerare eller i varje fall sysslat med datorprogram för meteorologi. Hans publikationer handlar mestadels om det. Sedan fick han en artikel refuserad och ansåg att det var fel.
Men jag kan inte förstå varför kommunikatören Greta, som stöder Parisavtalet eftersom det är den enda plan som finns för att rädda hennes och hennes jämnårigas framtid, ska behöva möta denne gamle man i en "debatt"? Vad vinner hennes sak på det? Inte heller tror jag att klimatforskare är intresserade av att debattera hans privata ståndpunkter.
Men jag kan inte förstå varför kommunikatören Greta, som stöder Parisavtalet eftersom det är den enda plan som finns för att rädda hennes och hennes jämnårigas framtid, ska behöva möta denne gamle man i en "debatt"? Vad vinner hennes sak på det? Inte heller tror jag att klimatforskare är intresserade av att debattera hans privata ståndpunkter.