2019-08-05, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lehs
Har Lennart Bengtsson publicerat vetenskapliga rön? Annars, varför skulle det vara intressant för Greta att lyssna på hans åsikter och debattera dem?
Att du överhuvud taget ifrågasätter om Lennart Bengtsson har publicerat vetenskapliga rön gör att du borde skämmas ordentligt. Det handlar om en professor emeritus, inte om en hedersdoktor. (Gissa hur vi inom akademin betraktar hedersdoktorer.)
Citat:
Jag ska också granska Lennart Bengtsson vetenskapliga bana. Han tycks ha varit programmerare eller i varje fall sysslat med datorprogram för meteorologi. Hans publikationer handlar mestadels om det. Sedan fick han en artikel refuserad och ansåg att det var fel.

Men jag kan inte förstå varför kommunikatören Greta, som stöder Parisavtalet eftersom det är den enda plan som finns för att rädda hennes och hennes jämnårigas framtid, ska behöva möta denne gamle man i en "debatt"? Vad vinner hennes sak på det? Inte heller tror jag att klimatforskare är intresserade av att debattera hans privata ståndpunkter.
Även jag har arbetat med med datormodellering i min egen forskning. Väldigt mycket till och med. Därför vet jag inte bara att klimatmodellerna är fullständigt värdelösa, jag vet även varför de är värdelösa. Det lustiga är att svaret på varför de är värdelösa ges av IPCC: "Klimatet är ett kopplat, icke-linjärt, semi-kaotiskt system." Där har du beskrivningen av klimatet (som är helt korrekt) som visar varför det är omöjligt att datormodellera. Och om du har glömt det; jag började forska 1993. Du fick höra talas om ett "klimathot" för några månader sedan, enligt vad du själv skrivit. Lycka till med att "granska" prof. Bengtssons vetenskapliga bana. Jo tjena. Granska din egen navelludd istället. Eller någon annan aktivitet som faller inom din egen kompetens. Jag tror faktiskt inte att du är rätt person att granska forskning.
2019-08-05, 19:30
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Jag tycker att det är för mycket begärt av en 16-åring att göra henne till talesperson för något så oerhört komplicerat som klimatfrågan. Hur skulle hon kunna sätta sig in i konsekvenserna av sina förslag?

Fast jag ser inte på henne sådär utan jag ser på henne som en person som uppmärksammar klimatfrågan. Inte en person som alla ska följa som om hon vore en egyptisk gud.

Hon sa själv i en intervju att hon brer på rejält och kör med lite skrämsel för att väcka folk.

Det är lite Trump över henne på så sätt. Vill man synas och höras, då ska man ta i lite extra.

(Jag tänker på Trumps valkampanj.)
2019-08-05, 19:48
Medlem
TheyWillKillUsAlls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snubchurp
Faktum kvarstår att vi borde rikta fokus på de riktiga miljöproblemen. Det är bra att Greta lyfter miljöfrågan men hon måste rikta fokus mot det viktiga, miljöproblemen!

Absolut finns det många, många miljöproblem att ta tag i. Det industriella jordbruket är ett exempel.

Men Greta är ett propagandaverktyg för en fråga som i det stora är helt fabricerad. Det var aldrig tanken att hon skulle ta upp något annat än just "klimatkrisen". Den kometkarriär hon har upplevt, som helt saknar motstycke, beror på att krafter långt, långt upp i pyramiden såg en perfekt chans att ytterligare trumma in budskapet i framförallt barn och unga.

Dessa krafter, kalla dom vad ni vill, Oligarker, 1%, Illuminati (om du är lagd åt det hållet eller något annat), har sedan 1992 sett en perfekt chans att i miljörörelsen föra fram sin agenda. Både FN:s Agenda 21 och Agenda 2030 är trojanska hästar där man bakom ett utopiskt "hållbarhets"arbete skall utrota alla världens problem. Bakom detta döljer sig mekanismer för att centralisera i princip hela samhället.

Det är dessa skuggfigurer som vänstern så lydigt agerar stormtrupper åt. Samma skara som man samtidigt säger sig bekämpa. Ironin är total när autonoma vänsteraktivister, som vill se ett samhälle helt utan stat, ivrigt driver på en världsomspännande superstats formande. Det är i den här kontexten Greta har fått en röst, hon gör det hon skall helt enligt agendan och man kommer aldrig riskera att sätta henne på pottkanten genom att låta henne figurera i någon form av vetenskaplig debatt. Hon är guldkalven som fördummar hela nationers ungdomspopulation. Tro fan att hon skall hållas i ett högt elfenbenstorn.
2019-08-05, 19:50
Medlem
Mindbusinesss avatar
Lilla Greta är väl en klockren grundare av ”Army of the Twelve Monkeys”?

”In 1996, Railly gives a lecture about the Cassandra complex to a group of scientists. At the post-lecture book signing, she meets a Dr. Peters, who tells her that apocalypse alarmists represent the sane vision, while humanity's gradual destruction of the environment is the real lunacy.”
Senast redigerad av Mindbusiness 2019-08-05 kl. 19:53.
2019-08-05, 20:10
Medlem
Lennart Bengtsson har en bakgrund inom dynamisk meteorologi, som sysslar med datorsimulering av väder. Han har innehaft många höga administrativa ämbeten i Sverige och i Europa. Det verkar också som att han är hedersdoktor (Uppsala universitet 2009, tidigare fil lic Stockholm 1964) precis som Greta Thunberg kommer att bli i oktober.

Vad i helvete ska denne gamla man debattera med Greta Thunberg? Datormodeller? Framtida klimat?
2019-08-05, 20:15
Medlem
BlackBookss avatar
Citat:
Lennart Bengtsson har en bakgrund inom dynamisk meteorologi, som sysslar med datorsimulering av väder. Han har innehaft många höga administrativa ämbeten i Sverige och i Europa. Det verkar också som att han är hedersdoktor (Uppsala universitet 2009, tidigare fil lic Stockholm 1964) precis som Greta Thunberg kommer att bli i oktober.

Vad i helvete ska denne gamla man debattera med Greta Thunberg? Datormodeller? Framtida klimat?

Vad exakt har G egentligen gjort, jag är väldigt nyfiken.

I exakt vilket ämne har G doktorerat i??
2019-08-05, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackBooks
Vad exakt har G egentligen gjort, jag är väldigt nyfiken.

I exakt vilket ämne har G doktorerat i??
Greta har just gått ut grundskolan och informerar framgångsrikt om Parisavtalet, den plan som världens regeringar tagit fram för att försöka minska den framtida klimatkrisen, och hon påvisar hur få länder (bl.a. Kina) som lever upp till sina åtaganden i Parisavtalet. För detta ska hon utses till hedersdoktor i hållbarhet vid universitetet i den belgiska staden Mons.
Senast redigerad av lehs 2019-08-05 kl. 20:24.
2019-08-05, 20:22
Medlem
BlackBookss avatar
Citat:
Greta har just gått ut grundskolan och informerar framgångsrikt om Parisavtalet, den plan som världens regeringar tagit fram för att försöka minska den framtida klimatkrisen, och hon påvisar hur få länder (bl.a. Kina) som lever upp till sina åtaganden i Parisavtalet. För detta ska hon utses till hedersdoktor i hållbarhet vid universitetet i den belgiska staden Mons.

Alltså hon har med andra ord inte gjort ett skit för titeln. Jodå.....
2019-08-05, 20:35
Medlem
Motiveringen för hedersdoktoratet 2009:
Professor Lennart Bengtsson är meteorolog och en framstående expert inom global klimatmodellering. Han startade utvecklingen av datorbaserade beräkningar på SMHI under 1960-talet och var en av pionjärerna bakom utvecklingen av dagens väder- och klimatmodeller. Han tilldelades 2006 meteorologiska världsorganisationens, WMO:s, stora pris för sin gärning. Lennart Bengtsson har framför allt varit verksam som vetenskaplig ledare inom det europeiska vädercentret ECMWF och på Max Planck Institute of Meteorology i Tyskland. Lennart Bengtsson påbörjade sin akademiska karriär i Uppsala under 1950-talet och har kontinuerligt samarbetat med forskare vid Uppsala universitet.

Övriga meriter: https://www.klimatfakta.info/read.php?w=20&t=2009

Intressant nog är han ett exempel på de få som snabbt blir professorer utan doktorsexamen, det krävs nämligen inte ens grundskola formellt (framtidsmål för Greta?). Jag har känt två icke-disputerade professorer, de var världsauktoriteter.
Senast redigerad av Tokugawa 2019-08-05 kl. 20:45.
2019-08-05, 20:38
Medlem
BlackBookss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tokugawa
Motiveringen för hedersdoktoratet 2009:
Professor Lennart Bengtsson är meteorolog och en framstående expert inom global klimatmodellering. Han startade utvecklingen av datorbaserade beräkningar på SMHI under 1960-talet och var en av pionjärerna bakom utvecklingen av dagens väder- och klimatmodeller. Han tilldelades 2006 meteorologiska världsorganisationens, WMO:s, stora pris för sin gärning. Lennart Bengtsson har framför allt varit verksam som vetenskaplig ledare inom det europeiska vädercentret ECMWF och på Max Planck Institute of Meteorology i Tyskland. Lennart Bengtsson påbörjade sin akademiska karriär i Uppsala under 1950-talet och har kontinuerligt samarbetat med forskare vid Uppsala universitet.

Övriga meriter: https://www.klimatfakta.info/read.php?w=20&t=2009

Intressant nog är han ett exempel på de få som snabbt blir professorer utan doktorsexamen, det krävs nämligen inte ens grundskola formellt (framtidsmål för Greta?). Jag har känt två icke-disputerade professorer, de var världsauktoriteter.

DU CITERAR FEL PERSON

Fel ämne med
2019-08-05, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackBooks
DU CITERAR FEL PERSON

Fel ämne med

Sorry, var det Greta du menade.....
2019-08-05, 20:45
Medlem
Generalanderssons avatar
Det sjukaste i hela cirkusen kring denna hjärntvättade 16 åringen är all den uppmerksamhet och beröm som hon får av alla världens politiker, affärsmän och media.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in