2019-08-05, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hibiscrub
Den befogade kritiken handlar om att hon inte lyfter de verkliga problemen och lösningar som att Kina ökar sina utsläpp så kraftigt att en global sänkning blir omöjlig.
Att kärnkraft behövs istället för kolkraft men eftersom detta är drivet av vänstern så nämns det inte.
Överbefolkningen nämns aldrig ungefär som att det inte existerar.
Ni löser inga problem utan ni skapar problem och kaos.
Hur skulle det kunna vara befogat att kritisera Greta för att hon pushar för Parisavtalet? Eller för att hon inte nämner kärnkraft eller jordens befolkning? Hon är varken forskare eller politiker utan en kommunikatör.

Måste Greta vara stöpt efter en viss form för att slippa "kritik"?
2019-08-05, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hibiscrub
Den befogade kritiken handlar om att hon inte lyfter de verkliga problemen och lösningar som att Kina ökar sina utsläpp så kraftigt att en global sänkning blir omöjlig.
Att kärnkraft behövs istället för kolkraft men eftersom detta är drivet av vänstern så nämns det inte.
Överbefolkningen nämns aldrig ungefär som att det inte existerar.
Ni löser inga problem utan ni skapar problem och kaos.
Kritisera då Parisavtalet inte Greta. Hon har all rätt att stödja Parisavtalet utan att bli kritiserad för det.
2019-08-05, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snubchurp
Exakt, riktig forskning är peer reviewed.
Motsättningarna menar ju att desss forskare är köpta och skyddar varandra. Det är ju bara spekulationer och känns oseriöst. Givetvis ska kritiken bemötas men forskning och vetenskap blir omöjlig om vi hela tiden ska konspirera kring den.

Så jag tycker Greta gör helt rätt i att lita på vad den förhärskande forskningen säger.

Man ska inte bara lyssna på "de förhärskande", dvs de som tycker "rätt",utan analysera även andra resultat och annan forskning. När det gäller t ex Lennart Bengtsson gav jag tidigare en lista på hans 250 publikationer, huvuddelen peer reviewed.

https://research.reading.ac.uk/meteorology/people/lennart-bengtsson__trashed-2/
2019-08-05, 18:57
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Så jag tycker Greta gör helt rätt i att lita på vad den förhärskande forskningen säger.

Sedan är ju frågan vad en 15/16-åring ska göra annorlunda?

Man har ju levt för kort tid för att hinna ta en djupare titt på hur situationen ser ut utanför mainstream (t.ex inom forskning och politik). Sådana äventyrsresor gör man i regel senare i livet.
2019-08-05, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tokugawa
Man ska inte bara lyssna på "de förhärskande", dvs de som tycker "rätt",utan analysera även andra resultat och annan forskning. När det gäller t ex Lennart Bengtsson gav jag tidigare en lista på hans 250 publikationer, huvuddelen peer reviewed.

https://research.reading.ac.uk/meteorology/people/lennart-bengtsson__trashed-2/
Jag ska också granska Lennart Bengtsson vetenskapliga bana. Han tycks ha varit programmerare eller i varje fall sysslat med datorprogram för meteorologi. Hans publikationer handlar mestadels om det. Sedan fick han en artikel refuserad och ansåg att det var fel.

Men jag kan inte förstå varför kommunikatören Greta, som stöder Parisavtalet eftersom det är den enda plan som finns för att rädda hennes och hennes jämnårigas framtid, ska behöva möta denne gamle man i en "debatt"? Vad vinner hennes sak på det? Inte heller tror jag att klimatforskare är intresserade av att debattera hans privata ståndpunkter.
Senast redigerad av lehs 2019-08-05 kl. 19:02.
2019-08-05, 19:01
Medlem
Citat:
Tack. Skall läsas.

En test på personer med avancerad matematisk-naturvetenskaplig utbildning visar, att det tar rejält med tid att sätta sig in i resonemangen och analysera resultaten om man inte är klimatolog. Så ta god tid på dig!
2019-08-05, 19:01
Medlem
Citat:
Exakt, riktig forskning är peer reviewed.
Motsättningarna menar ju att desss forskare är köpta och skyddar varandra. Det är ju bara spekulationer och känns oseriöst. Givetvis ska kritiken bemötas men forskning och vetenskap blir omöjlig om vi hela tiden ska konspirera kring den.

Och du går uppenbarligen på IPCCs myt om att alla deras rapporter är peer-reviewade?

Läs på lite mer och du lär bli väldigt förvånad.

Att Greta skulle göra det känns tyvärr mindre sannolikt.
2019-08-05, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lehs
Jag ska också granska Lennart Bengtsson vetenskapliga bana. Han tycks ha varit programmerare eller i varje fall sysslat med datorprogram för meteorologi. Hans publikationer handlar mestadels om det. Sedan fick han en artikel refuserad och ansåg att det var fel.

Det händer ofta i vetenskapsbranschen, man har olika synpunkter på något och får argumentera för sin sak. Eller acceptera och skicka till en annan tidskrift.

Jag är inte klimatolog,men om jag förstått er diskussion rätt, så handlar det mycket om tillförlitligheten i insamlingen och modelleringen av data. En snabb titt på litteraturlistan ger vid handen att det är sådant han sysslar med. De flesta publikationer inom naturvetenskap har fler författare,var och en expert på en pytteliten del, som man slår samman till en helhet. På CERN i Schweiz kan det vara hundratals författare till en liten,kort artikel i en tidskrift.
2019-08-05, 19:10
Medlem
TheyWillKillUsAlls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lehs
Vad har Lennart Bengtsson publicerat då?

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Lennart_Bengtsson_(meteorolog)

Helt ärligt, du gör bort dig om du försöker misskreditera honom. Vill du läsa någon av hans hundratals publiceringar så får du väl Googla.

En sak är säker, han vet vad han snackar om, framför allt jämfört med Rockström (Som är agronom och alltså inte är en auktoritet i den här frågan).
2019-08-05, 19:12
Medlem
Ett annat sätt att mäta är hur mycket publikationerna citeras av andra forskare,ser väl inte såillaut för Bengtsson (från Web of Science,betaldatabas)

Total antal: 5886
2015: 338
2016: 349
2017:352
2018: 381
2019:250

Tydligen fortfarande aktuell forskning, med andra ord
2019-08-05, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Fast i svallvågorna efter Greta kanske andra kan ta itu med detta?

Det är att begära väldigt mycket av en 16-årig tjej att hon ska ta itu med stora tuffa Kina. Även om vissa av er försöker upphöja henne till en gud, så är hon ingen gud. Bara en människa.

Jag tycker att det är för mycket begärt av en 16-åring att göra henne till talesperson för något så oerhört komplicerat som klimatfrågan. Hur skulle hon kunna sätta sig in i konsekvenserna av sina förslag?

Kommer det t.ex att fortsätta gå att leva i glesbygden om all diesel och bensin förbjuds? Kommer man att kunna driva jordbruk eller fiske (nä visst, alla ska ju bli veganer).

Och när all kärnkraften är avvecklad så finns det folk som varnar för elbrist. Då lär Gretas Tesla bli stående. Fast de rika brukar hitta lösningar. Hon hoppar bara in i en taxi som drivs med ... en riksha kanske och glider fram under folkets jubel.
2019-08-05, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Jag tycker att det är för mycket begärt av en 16-åring att göra henne till talesperson för något så oerhört komplicerat som klimatfrågan. Hur skulle hon kunna sätta sig in i konsekvenserna av sina förslag?

Kommer det t.ex att fortsätta gå att leva i glesbygden om all diesel och bensin förbjuds? Kommer man att kunna driva jordbruk eller fiske (nä visst, alla ska ju bli veganer).

Och när all kärnkraften är avvecklad så finns det folk som varnar för elbrist. Då lär Gretas Tesla bli stående. Fast de rika brukar hitta lösningar. Hon hoppar bara in i en taxi som drivs med ... en riksha kanske och glider fram under folkets jubel.

För att inte tala om det ekonomiska kaos som uppstår om man gör som hon säger.Folk blir av med sina jobb,inga skatteintäkter = inga bidrag. Transporter av mat och förnödenheter stoppas.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in