Citat:
Ursprungligen postat av
CRFRP
Nu är Corey Taylor från Slipknot/Stone Sour upprörd. I en
intervju går han till hårt angrepp mot Spotify och andra streaming-tjänster eftersom han vill ha mer betalt.
Denne man tycker det är jobbigt att han måste jobba på ett någorlunda dagligt basis med att turnéra. Helst skulle han vilja koppla av, skriva några låtar och se pengarna rulla in (som artisterna hade det på den gamla goda tiden).
Han tycker det är jobbigt att behöva jobba hela tiden eftersom han vill vara hemma med sin familj. Finns inget som hindrar honom från att skaffa ett "riktigt" jobb? Som de flesta andra?
Som vanligt är det de stora banden som klagar över den nya tidens musiklandskap. Det finns mer musik än någonsin och den nya tekniken gör det enklare än någonsin att spela in och sprida musik. Ändå klagar alarmister som Corey Taylor på att de nya förutsättningarna tvingar artister att lägga ned sina karriärer.
Det är ju väldigt lätt för oss som inte är i branschen att bara sitta och säga det du just säger.
Och jag håller med dig till viss del, hade inte Spotify funnits hade artisters inkomstbortfall varit mycket större då nedladdning/gratis streaming förmodligen hade varit ännu mer utbrett. Jag känner inte en enda person som inte har Spotify premium tex eller för den delen laddar ner olagligt.
Men det man får tänka på när det gäller Corey och andra äldre artister kommer från en tid då skivor fortfarande sålde bra. Det är ändå en omställning i förlorad inkomst.
Tänk dig själv att du bedriver ett företag där du säljer en produkt. Det går jättebra i början. Men sedan kommer någon och gör din produkt gratis till alla i världen.
Det blir liksom ett ganska stort bortfall ekonomiskt. Sedan kommer en tjänst som hjälper dig att tjäna åtminstone någon krona på din produkt. Visst, det är en krona mer än gratis men det är inte som back in the day.
Det klart det måste kännas bittert.
Jag tror många tänker ”ni spelar ju musik och tjänar pengar på der, vad gnäller ni för?”.
Men att vara artist är jävligt slitsamt.
Det är 80% slit och 20% glamour.
Jag står lite på båda sidor här.
Jag tycker Spotify är jättebra för att sprida ny musik. Jag hade missat så mycket om det inte vore för Spotify.
Samtidigt som jag förstår att artister inte får lika mycket kronor över som förr.
Samtidigt som jag tycker att artister bara får anpassa efter dom nya spelreglerna.
Tex vara kreativa i sin merch, satsa på att släppa vinyler då många köper det idag osv.
Jag tror grejen helt enkelt är att han kommer från en tid då skivor sålde som smör. För man hör ju sällan nya band/artister klaga över Spotify. Dom kommer ju med nya kreativa lösningar som gör att dom får in sina kronor.