Citat:
Ursprungligen postat av
OneDoesNotSimply
Många jobbar och har lärt sig svenska. De verkar också ha anpassat sig efter den svenska kulturen. Jag trodde som ni andra i tråden att Sverige gick mot oerhörda problem i och med den omfattande invandringen. Visserligen har vi stora problem, men inte på det sättet som många invandringskritier framställer det. Tvärtom är jag överraskad över hur bra invandringen har gått.
Själv tycker jag att det blivit värre än vad jag kunde föreställa mig. Problemet är bara att man måste läsa statistik eftersom det absolut inte märks i det dagliga livet ännu.
Det var ju samma sak på 1970-talet när Palme började driva Sverige och Socialdemokraterna i Sovjetisk riktning med konfiskatoriska skatter och försök att helt hindra privat sparande. Samhället har upparbetade buffertar som man kan ta av innan allt havererar. För Palmes politik tog det ju 20 år innan det blev helt ohållbart att ens hålla uppe skenet.
På samma sätt är det nu tycker jag att det verkar. Sverige har haft en helt ohållbar politik sedan Mona Sahlins tid som (S) ordförande. Då försvann den sista insikten att åtgärderna efter 90-tals krisen måste vårdas. Efter det har statens resurser varit oändliga och politikerna bara sysslat med rättighetslagar utan tanke på konsekvenser. Problemet denna gång är att åtgärderna efter 90-tals krisen med 30% kapitalbeskattning, hyfsat förmånliga regler för fåmansbolag, och ingen förmögenhetsbeskattning gör Sverige attraktivt för framgångsrika på många sätt. Det gör att det finns rejälare buffertar att ta av denna gång. Vi kan alltså köra i full fart mot väggen i säkert 15 år till innan det smäller.
Jag tror själv annars att den där FN rapporten om Human Development Index från 2010 (som drogs tillbaka efter protester) där Sverige placerades efter Libyen 2035 hade helt rätt och visar precis hur framtiden ser ut.
Det handlar dock inte bara om invandringen. Folk verkar helt galna på många sätt. Titta bara på Plastpåseskatten och försöken att sälja in tygpåsar istället. Såg en uppskattning att tygpåsen behövde användas 40,000 gången innan miljöpåverkan blev jämförbar med om man köpte en plastpåse av majsstärkelse. Det verkar som att politiker inte bryr sig om fakta utan till och med utredare börjat köra med känslor.