2019-08-05, 11:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av tryggtochbra
Hög vattenförbrukning i utanförskapsområden kan kanske även bero på fenomenen som anekdotiskt framförts på forumet; att en del invandrarfamiljer låter vattnet stå och rinna för jämnan? Den stora sopmängden kanske också kan bero på att invandrarfamiljerna är mindre benägna att ta bilen till återvinningen eller köper mer snabbmat och halvfabrikat som genererar mer sopor? Finns faktorer som gör det svårt att bedöma folkmängd baserat på vattenförbrukning och avfall om man inte jämför två likartade populationer.

Eller så är beror det på att teångboddheten i invandrartäta områden är enorm? Mao duschas det mer, diskas mer, dricka mer etc.

Att det förbrukas mer vatten/byggs upp mer skräpi en villa i Bromölla där det bor en barnfamilj om 6 personer än i en villa där det bor en ensam pensionär känns elementärt.
Citera
2019-08-05, 12:03
Medlem
tryggtochbras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Eller så är beror det på att teångboddheten i invandrartäta områden är enorm? Mao duschas det mer, diskas mer, dricka mer etc.

Att det förbrukas mer vatten/byggs upp mer skräpi en villa i Bromölla där det bor en barnfamilj om 6 personer än i en villa där det bor en ensam pensionär känns elementärt.

Visst, men om du jämför en villa där det bor en svensk barnfamilj om 6 personer med en där det bor en romsk barnfamilj om 6 personer eller en somalisk barnfamilj om 6 personer eller en mormonsk barnfamilj om 6 personer så skulle det förmodligen skilja i vattenförbrukning och sopproduktion. Att det finns faktorer som kan utgöra stora felkällor i en sådan metod är också elementärt. Notera att jag inte argumenterar mot att det kan finnas en stor illegal population, jag påpekar bara några av metodens svagheter. Om så bara ett hushåll av 100 lät vattnet rinna en dag i månaden så skulle det antagligen ge en betydande överskattning av antalet boende i hela området.
Citera
2019-08-05, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Jaså. Vad roligt.

Vilka kriterier är du mest nöjd med? Språkinlärning, representation på arbetsmarknaden, grad av bidragsberoende, överrepresentationen inom kriminalitet? Kanske nivån på religiöst hedersvåld eller antalet mord?
Många jobbar och har lärt sig svenska. De verkar också ha anpassat sig efter den svenska kulturen. Jag trodde som ni andra i tråden att Sverige gick mot oerhörda problem i och med den omfattande invandringen. Visserligen har vi stora problem, men inte på det sättet som många invandringskritier framställer det. Tvärtom är jag överraskad över hur bra invandringen har gått.
Citera
2019-08-05, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OneDoesNotSimply
Många jobbar och har lärt sig svenska. De verkar också ha anpassat sig efter den svenska kulturen. Jag trodde som ni andra i tråden att Sverige gick mot oerhörda problem i och med den omfattande invandringen. Visserligen har vi stora problem, men inte på det sättet som många invandringskritier framställer det. Tvärtom är jag överraskad över hur bra invandringen har gått.

Själv tycker jag att det blivit värre än vad jag kunde föreställa mig. Problemet är bara att man måste läsa statistik eftersom det absolut inte märks i det dagliga livet ännu.

Det var ju samma sak på 1970-talet när Palme började driva Sverige och Socialdemokraterna i Sovjetisk riktning med konfiskatoriska skatter och försök att helt hindra privat sparande. Samhället har upparbetade buffertar som man kan ta av innan allt havererar. För Palmes politik tog det ju 20 år innan det blev helt ohållbart att ens hålla uppe skenet.

På samma sätt är det nu tycker jag att det verkar. Sverige har haft en helt ohållbar politik sedan Mona Sahlins tid som (S) ordförande. Då försvann den sista insikten att åtgärderna efter 90-tals krisen måste vårdas. Efter det har statens resurser varit oändliga och politikerna bara sysslat med rättighetslagar utan tanke på konsekvenser. Problemet denna gång är att åtgärderna efter 90-tals krisen med 30% kapitalbeskattning, hyfsat förmånliga regler för fåmansbolag, och ingen förmögenhetsbeskattning gör Sverige attraktivt för framgångsrika på många sätt. Det gör att det finns rejälare buffertar att ta av denna gång. Vi kan alltså köra i full fart mot väggen i säkert 15 år till innan det smäller.

Jag tror själv annars att den där FN rapporten om Human Development Index från 2010 (som drogs tillbaka efter protester) där Sverige placerades efter Libyen 2035 hade helt rätt och visar precis hur framtiden ser ut.

Det handlar dock inte bara om invandringen. Folk verkar helt galna på många sätt. Titta bara på Plastpåseskatten och försöken att sälja in tygpåsar istället. Såg en uppskattning att tygpåsen behövde användas 40,000 gången innan miljöpåverkan blev jämförbar med om man köpte en plastpåse av majsstärkelse. Det verkar som att politiker inte bryr sig om fakta utan till och med utredare börjat köra med känslor.
Citera
2019-08-05, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Själv tycker jag att det blivit värre än vad jag kunde föreställa mig. Problemet är bara att man måste läsa statistik eftersom det absolut inte märks i det dagliga livet ännu.

Det var ju samma sak på 1970-talet när Palme började driva Sverige och Socialdemokraterna i Sovjetisk riktning med konfiskatoriska skatter och försök att helt hindra privat sparande. Samhället har upparbetade buffertar som man kan ta av innan allt havererar. För Palmes politik tog det ju 20 år innan det blev helt ohållbart att ens hålla uppe skenet.

På samma sätt är det nu tycker jag att det verkar. Sverige har haft en helt ohållbar politik sedan Mona Sahlins tid som (S) ordförande. Då försvann den sista insikten att åtgärderna efter 90-tals krisen måste vårdas. Efter det har statens resurser varit oändliga och politikerna bara sysslat med rättighetslagar utan tanke på konsekvenser. Problemet denna gång är att åtgärderna efter 90-tals krisen med 30% kapitalbeskattning, hyfsat förmånliga regler för fåmansbolag, och ingen förmögenhetsbeskattning gör Sverige attraktivt för framgångsrika på många sätt. Det gör att det finns rejälare buffertar att ta av denna gång. Vi kan alltså köra i full fart mot väggen i säkert 15 år till innan det smäller.
Kriser kommer alltid förr eller senare. Det du skriver om här uppfattar jag inte som direkt invandringsrelaterat.

Citat:
Jag tror själv annars att den där FN rapporten om Human Development Index från 2010 (som drogs tillbaka efter protester) där Sverige placerades efter Libyen 2035 hade helt rätt och visar precis hur framtiden ser ut.
Det låter ju osannolikt att Sverige inte skulle vara mycket bättre än Libyen. De kanske drog tillbaks den för att den hade för låg kvalitet.

Citat:
Det handlar dock inte bara om invandringen. Folk verkar helt galna på många sätt. Titta bara på Plastpåseskatten och försöken att sälja in tygpåsar istället. Såg en uppskattning att tygpåsen behövde användas 40,000 gången innan miljöpåverkan blev jämförbar med om man köpte en plastpåse av majsstärkelse. Det verkar som att politiker inte bryr sig om fakta utan till och med utredare börjat köra med känslor.
Sådana uppskattningar kan inte vara så lätta att göra. Man får ta sånt med en nya salt. Tror själv att varken tygpåsar eller plastpåsar är särskilt farliga.
Citera
2019-08-05, 12:58
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Jo, väljarna har ett stort ansvar. Tydliga bevis levereras dagligen på politikernas inkompetens. Ger man dessa usla politiker nytt förtroende gång på gång mot bättre vetande har man tveklöst lämnat sitt bidrag till destrueringen av Sverige.

Jag känner en hel del juggar och de menar att folket i Balkan absolut har en stor del i att kriget var möjligt. En jugge till granne sa att de resonerar så djävla korkat. Och han satte fingret på kärnproblemet, och det är att man tror sig vara världens centrum och lever i någon slags glaskupa. Så också svenskar. Steget till att leva fattigt i Irak till att man blir helt försörjd på bidrag och är arbetslös i det postmoderna och välmående Sverige är kort och alla ser det som självklart och bortser från helt andra möjligheter på andra håll i världen. Det bombas, skjuts, mördas, rånas, misshandlas, våldtas samtidigt som systemen krisar och att snart alla kommuner går minus. Ändå får det fortgå och dessutom eskalera medan partierna som orsakat det här får sina sympatier.

Någonstans måste man inse att bara för att det är svenskar så har de sunda åsikter. Att många faktiskt med glädje ser utvecklingen som bra. Nu är det dock över 60 procent som är kritiska och bara 20 procent som är för den här utvecklingen. Skulle vilja se lite mer av att om vi kritiker lever vårt för oss så lever ni migrantvänner ert med böneutropare och klanledare.
Citera
2019-08-05, 13:49
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Många jobbar och har lärt sig svenska.

Det hjälper inte att några går till jobbet när så många inte gör det. Invandrare som grupp måste upp i 70% riktiga jobb innan de upphör att vara en ekonomisk belastning för det övriga samhället. Idag ligger man på 50%, inräknat alla integrerarbara invandrare från Europa, fjärran Östern och Nordamerika. Sysselsättningsgraden för de grupper Sverige mest vräker in i landet, dvs MENA-folk och subsahara-afrikaner är skrämmande mycket lägre med dåliga utsikter att förbättras.

Citat:
De verkar också ha anpassat sig efter den svenska kulturen.

Skönt att leva i en bubbla. Skulle jag också vilja göra.

Citat:
Jag trodde som ni andra i tråden att Sverige gick mot oerhörda problem i och med den omfattande invandringen. Visserligen har vi stora problem, men inte på det sättet som många invandringskritier framställer det.

Problemen är sju resor värre än de flesta kan föreställa sig. Den bedömningen gör också den internationella finansmarknaden. Svenska kronan befinner sig i fritt fall, ingen utomlands tror längre att Sverige klarar ut det eländiga läge man försatt sig i.

Citat:
Tvärtom är jag överraskad över hur bra invandringen har gått.

Bra jämfört med vadå? Inget land har lyckats sämre enligt många vedertagna parametrar. Särskilt illa är det ställt med sysselsättningsgrad och självförsörjning. Utomeuropeiska immigranters astronomiska överrepresentation rörande grova våldsbrott, våldtäkter och mord tillkommer.
Senast redigerad av Månsan 2019-08-05 kl. 13:55.
Citera
2019-08-05, 16:59
Bannlyst
Citat:
Enda tänkbara bromsen är självfallet att folk slutar rösta på partier vars affärsidé är att fylla landet med omöjliga muhammedaner. Alltid mycket gnäll om politiker som gjort si och så, problemet är väljarna. Man har fått exakt det MENA-kaos man röstat på och värre blir det.

2009 var detta inte helt klarlagt. Idag däremot, kan ingen sväva i ovisshet om att en röst på S, C, L, MP, KD och V innebär ständigt återkommande flodvågor av ointegrerbara utomeuropéer.

Det finns i dagsläget inget hopp om någonting.

Det enda jag ser och hör och irriterar mig på är negrer och araber. Vad som tillkommit de senaste åren är hazarerna.

Allting har ett slut men Sverige måste krascha än mer. 22 våldtäkter varje dag + mörkertalet, räcker inte på långa vägar.

Vet inte ens om jag kan hoppas på att den skyldiga politikerkåren själva bromsar. Vad den snarare lägger till med är än mer oblyg diktatur och en verklig polisstat.
Citera
2019-08-05, 17:33
Medlem
Citat:
Skönt att leva i en bubbla. Skulle jag också vilja göra.
Det gör du nog redan mer eller mindre. Invandringskritik är en egen liten värld där folk ser vad de vill se.

Citat:
Problemen är sju resor värre än de flesta kan föreställa sig. Den bedömningen gör också den internationella finansmarknaden. Svenska kronan befinner sig i fritt fall, ingen utomlands tror längre att Sverige klarar ut det eländiga läge man försatt sig i.
Finansmarknaden handlar den svenska börsen på rekordnivåer.

Citat:
Bra jämfört med vadå?
Jämfört med den katastrof som förutspåtts av invandringskritiska domedagsprofeter.
Citera
2019-08-05, 17:51
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Finansmarknaden handlar den svenska börsen på rekordnivåer.

Är du dum i huvudet på riktigt? Självfallet innebär en fritt fallande valuta rekordhandel på landets börs.
Svag valuta = svenska företag säljs ut billigt.

Citat:
Jämfört med den katastrof som förutspåtts av invandringskritiska domedagsprofeter.

Det mesta av eländet som invandringskritiker varnat för har redan inträffat eller är på god väg att inträffa under kommande år. Läs kommuner i svår ekonomisk knipa, hopplöst låga sysselsättningstal för utomeuropeiska immigranter, parallellsamhällen utom räckhåll för svensk lagstiftning, ökad våldsbrottslighet, skenande otrygghet samt inte minst ett gigantiskt svart, växande hål i statens budget pga invandringsrelaterade kostnader utom kontroll.
Citera
2019-08-05, 18:03
Medlem
Citat:
Är du dum i huvudet på riktigt?
Det här är ett sätt för dig att bygga en bubbla. Genom att förolämpa mig blir jag mindre benägen att svara och du får intrycket att alla håller med dig.

Citat:
Självfallet innebär en fritt fallande valuta rekordhandel på landets börs.
Svag valuta = svenska företag säljs ut billigt.
Nej, det är inte en självklarhet. Börsen hade kunnat stå still ellet sjunka också med en fallande valuta. Sett i USD uppskattar jag att börsen har hållt sig ganska konstant de senaste åren. Det internationella kapitalet, vilka deltar i handeln på Stockholmsbörsen, gör alltså en klart annorlunda bedömning av Sveriges situation än vad du gör.
Citera
2019-08-05, 19:13
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Det här är ett sätt för dig att bygga en bubbla. Genom att förolämpa mig blir jag mindre benägen att svara och du får intrycket att alla håller med dig.

God idé, svara inte. Du snurrar bara till det eftersom du tydligen inte förstår skillnaden mellan börsens värde och börsens omsättning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in