2019-08-05, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zxcvb45
Undra om amerikansk polis hade jobbat effektivare, Fbi tex.

Kanadensisk polis är effektiva och skickliga.
Citera
2019-08-05, 13:25
Medlem
zxcvb45s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Kanadensisk polis är effektiva och skickliga.

Jo det tvivlar jag inte på, jag undrade bara om FBI hade varit ännu mera effektiva.
Citera
2019-08-05, 13:36
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Jo det tvivlar jag inte på, jag undrade bara om FBI hade varit ännu mera effektiva.

Trots att länderna ligger bredvid varandra är de varandras motsatser på nästan alla plan man kan tänka sig. En jämförelse blir kanske inte helt rättvisande. Även om somligt säkert jämnar ut sig också. Dock är kylslagen obygd inte helt främmande för USA förstås.
Citera
2019-08-05, 13:41
Medlem
zxcvb45s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Trots att länderna ligger bredvid varandra är de varandras motsatser på nästan alla plan man kan tänka sig. En jämförelse blir kanske inte helt rättvisande. Även om somligt säkert jämnar ut sig också. Dock är kylslagen obygd inte helt främmande för USA förstås.

Tänker främst på sättet arbetet utförs, i Amerika är ju FBI jävligt vana med intensiva jakter på sjuka/galna personer, Kanada känns betydligt tryggare rent generellt. Därav undrade jag om deras erfarenhet hade gjort arbetet effektivare.
Citera
2019-08-05, 13:56
Medlem
Sho-zs avatar
Citat:
Tänker främst på sättet arbetet utförs, i Amerika är ju FBI jävligt vana med intensiva jakter på sjuka/galna personer, Kanada känns betydligt tryggare rent generellt. Därav undrade jag om deras erfarenhet hade gjort arbetet effektivare.
Jag tror att Kanada får hjälp av FBI med analyser osv, men i själva sökandet så tror jag personligen att den kanadensiska polisen besitter mer kunskap om terräng och vildmark.
Citera
2019-08-05, 13:58
Medlem
Sho-zs avatar
Jag tänker på den rödvita plastflaskan(?) dom hittade i båten, den lär väl ha DNA-testats rätt omgående och borde väl ha gett resultat nu?
Citera
2019-08-05, 14:06
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:

Det är väl just FBI:s kännemärke att samla på sig erfarenhet. Det är en enorm kunskapsproducent, och det saknas knappast fall att lära av om man säger så. Den kritiska massan av folk och resurser som sammantaget rör amerikansk brottsbekämpning är ju ojämförlig på en rad plan. Därtill gynnsamma ekonomiska och tekniska och andra förutsättningar.
Innan de senaste kommunikationsteknikerna så bör ju Kanada också straffats ganska hårt av avstånden och glesboendet och avkrokeriet. (Man kan höra på australiensarna som ogärna lämnar sin östkust när de omtalar att pojkarna kan ha flytt i bil en sträcka på tusen kilometer mer än avståndet mellan Sydney o Perth..: forget it! Crikey! )

Men det finns å andra sidan egentligen inget som hindrar att Kanada och FBI lär av varandra och har ett stort utbyte. Så FBI:s kunnande borde kunna komma exv rcmp till del. Dessutom kanske man abonnerar på FBI:s satelliter.

Huruvida FBI skulle högprioritera detta fall kanske man också ska fråga, men troligen ganska högt i alla fall. De har ju lite annat att stå i också.

Men i Kanada jobbar man (kanske lite mer) av lojalitet, i USA för att inte förlora jobbet. Det kan ju prägla resultaten lite olika. FBI har fler huven, fler datorer, att sätta in, det borde göra stor skillnad; där gör f.ö. den senaste tekniken kanske att avståndet ökar igen.
Senast redigerad av Lonnrot 2019-08-05 kl. 14:22.
Citera
2019-08-05, 14:14
Medlem
Citat:

Det tror jag inte men förövarens chans till överlevnad skulle minskat betydligt. Jag föredrar att dom fångas vid liv för att få veta varför dom gjort detta liksom att rättspsykiatrin kan ge ett utlåtande om grabbarna. Sedan livstids fängelse.

Då lär vi oss något för framtiden.
Senast redigerad av Remark 2019-08-05 kl. 14:18.
Citera
2019-08-05, 14:31
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Det tror jag inte men förövarens chans till överlevnad skulle minskat betydligt. Jag föredrar att dom fångas vid liv för att få veta varför dom gjort detta liksom att rättspsykiatrin kan ge ett utlåtande om grabbarna. Sedan livstids fängelse.

Kanadensare lär frivilligt o ofrivilligt ha en ngt mer ”avslappnad” attityd när det gäller att fånga in och oskadliggöra. När hotet är begränsat, tonåring och geografiskt perifert. Det har en del facetter, men man har ett mindre polärt samhälle vad gäller grova brott och vill nog ha det så. Även mördarna tillhör flocken.
Citera
2019-08-05, 14:40
Medlem
zxcvb45s avatar
Citat:

Är helt med dig där, däremot förstår jag om polisen besvarar det minsta hotet med dödlig eld.
Citera
2019-08-05, 14:42
Medlem
Lonnrots avatar
Att åstadkomma skadorna som den där roddbåten uppvisar kanske inte vore så lätt om man skulle vilja försöka. De torde ju inte vara resultatet av vilken forsränning som helst. Men med lite otur och väldiga krafter kanske det är möjligt.
Citera
2019-08-05, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Att åstadkomma skadorna som den där roddbåten uppvisar kanske inte vore så lätt om man skulle vilja försöka. De torde ju inte vara resultatet av vilken forsränning som helst. Men med lite otur och väldiga krafter kanske det är möjligt.

Den är inte byggt för forsränning alls ... tror den vält tämligen snabbt.
.-
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in