Citat:
Lönegapet mellan män och kvinnor får vi diskutera i en annan tråd, för jag kan lova dig att du inte har koll på det och jag vill inte deraila denna diskussion för mycket.
Vad jag menar med moraliskt värde, är bland annat följande, det finns ett värde att ta hand om de som inte kan ta hand om sig själva, rent empatiskt, liv i sig är det moraliskt ok att försöka rädda för liv är heligt (utan att för den delen vara religiös) och att rädda liv som kan räddas förhöjer levnadsstandarden för den omkringliggande familjen. Vi har en moralisk skyldighet att axla ansvar efter vad vi kan bära, jag tror att de flesta skulle hålla med om att vi är ett bättre samhälle pga att vi tar hand om de svagare i samhället istället för att sätta ut dem i skogen. Svårt att förklara moraliskt värde men något åt det hållet skulle jag säga.
Och i ditt exempel kring VDar osv.. ja.. jag kan tänka mig att det finns åtskilliga personer som resonerar så. Dock inte majoriteten.
Sjuksköterskelön går att leva på, du kanske inte kan leva loppan på den men du kan definitivt leva på den.
Om du låter mig göra en observation, mycket av den argumentation du använder dig av ser ut att komma från ett perspektiv som en person som lever singel har. Vet inte om det stämmer på dig eller inte, och det är egentligen inte relevant.
Det vi har förlorat sedan kvinnans sk frigörelse i Sverige är Familjens roll i samhället, den har istället tagits över mer och mer av staten. Och jag personligen finner det av ondo att det blivit så. Jag skulle föredra att samhället satsade mer på familjer än individer för det är stabila familjer som är ett lands framtid.
Vad jag menar med moraliskt värde, är bland annat följande, det finns ett värde att ta hand om de som inte kan ta hand om sig själva, rent empatiskt, liv i sig är det moraliskt ok att försöka rädda för liv är heligt (utan att för den delen vara religiös) och att rädda liv som kan räddas förhöjer levnadsstandarden för den omkringliggande familjen. Vi har en moralisk skyldighet att axla ansvar efter vad vi kan bära, jag tror att de flesta skulle hålla med om att vi är ett bättre samhälle pga att vi tar hand om de svagare i samhället istället för att sätta ut dem i skogen. Svårt att förklara moraliskt värde men något åt det hållet skulle jag säga.
Och i ditt exempel kring VDar osv.. ja.. jag kan tänka mig att det finns åtskilliga personer som resonerar så. Dock inte majoriteten.
Sjuksköterskelön går att leva på, du kanske inte kan leva loppan på den men du kan definitivt leva på den.
Om du låter mig göra en observation, mycket av den argumentation du använder dig av ser ut att komma från ett perspektiv som en person som lever singel har. Vet inte om det stämmer på dig eller inte, och det är egentligen inte relevant.
Det vi har förlorat sedan kvinnans sk frigörelse i Sverige är Familjens roll i samhället, den har istället tagits över mer och mer av staten. Och jag personligen finner det av ondo att det blivit så. Jag skulle föredra att samhället satsade mer på familjer än individer för det är stabila familjer som är ett lands framtid.
Varför skulle vi diskutera det i en annan tråd? Jag tycker ju som jag argumenterat för att lönegapet är kvittot och det yttersta och högst konkreta beviset på att kvinnliga egenskaper nedvärderas. Det finns en prislapp att titta på, och prislappen på kvinnliga egenskaper är sjukt mycket lägre än den på manliga.
Men varför ska enskilda individer offra sig för denna moraliska skyldighet samtidigt som andra inte ska behöva göra det utan tvärtom sko sig på de individer som väljer att fullgöra skyldigheten och dessutom sparka och spotta på dem?
Inte alls, jag lever i egen familj sedan många år tillbaka. Tvärtom är ju att kvinnor känner sig tvungna att stanna i dåliga relationer för att de har för låga löner för att leva själva en del av själva kärnan i problematiken. Liksom det väldigt, väldigt vanliga upplägget att kvinnan uppepå att arbeta till en lägre lön också får ta ett större ansvar för hem, hushåll och barnen eftersom familjen värderar mannens arbete som "viktigare" eftersom han tjänar mer. Inte bara gör kvinnorna alltså det sämst betalda arbetet i samhället, de gör också mer av det obetalda arbetet. Längre total arbetstid, sämre ersättning, mindre frihet och färre möjligheter.
Om en man inte kan göra det motiverat för en kvinna att vilja leva ihop med honom utan ekonomiska incitament tycker jag sannerligen inte lösningen är att göra kvinnan livegen.