2019-08-04, 10:35
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Fråga en vanlig ryss om vad han eller hon tycker om vårt agerande och sanktioner. Dom kommer inte i första hand att skylla på Putin eller vem det nu kan vara i toppen. Nu tycker ju du troligen att dessa människor är idioter men det är deras val, deras kultur.

I vissa länder och områden krävs det tydligen en stark man eller tom. diktator för att hålla ihop landet och utvecklas. Inte mitt problem eller ens västs utan folken som bor där. Vill Ryssar och andra ha en typ av diktator på posten så vad ska vi göra åt det mer än gnälla här.

En svag ledare som springer västs ärenden skulle snabbt resultera i inbördeskrig, det gäller Kina med.

Lägg av med tramset nu, jag är uppvuxen med vår typ av demokrati och den passar oss men det betyder inte att det passar alla folk i världen. Framför allt inte extremt stora länder som Ryssland och Kina. Se sydamerika som fortfarande brottas med demokrati, det tar tid och än mer tid om länderna är stora. Den afrikanska kontinenten har inte heller kommit långt för att inte tala om mellanöstern och deras försök. USA hade tur som snabbt delade upp sig i stater och en stark gemensam kultur men tom. USA börjar vackla då det gäller demokrati.

Som oss här i landet då om vi ger oss ut på torgen och protesterar mot invandring eller öppet erkänner sympatier för SD på en del arbetsplatser. Risk att få en sten i huvudet av en galen antirasist och dö av det.

Folk protesterar då dom får nog, som i Hong Kong nu eller i Kiev under maidan och folk riskerar döden. Ryssarna är tydligen inte där än och är det ett folk som är villiga att riskera det så är det ryssar.

Du verkar mest uppfylld av att komma med ursäkter för att Putin ska kunna upprätthålla sin diktatur.

Jag har inte hört ryssar som skyller sakernas tillstånd på väst, varför skulle de göra det,menar du att ryssen i gemen är korkad?

Jämförelserna med Sverige är återigen mest förvirrade, vad menar du egentligen? Få en sten i huvet?? kastar svenska staten stenar i huvet på dig?
Citera
2019-08-04, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
I Europas största stad, med antal invånare motsvarande Sverige+Norge+Finland, lyckas de väst-sponsrade oppositionsledarna, genom att intensivt finkamma varenda McDonalds i stan, skrapa ihop några hundra vilsna medelklassungdomar som är uttråkade under sommarlovet. Patetiskt.
Ursäkta men Sverige, Norge och Finland har en population på 21 miljoner människor, inte 12 miljoner som Moskva. När Ryssland annekterade Krim stödde 71 % av folket Putin. Idag är den siffran nere på 31 % och 99 % av dem gör det, liksom du, för att de är rädda för vad som skall hända om de inte gjorde det utan istället vågade uttrycka opposition. Allt skulle tas ifrån dem. Jobb, bostad, pension och alla andra förmåner som de har idag. I demokratier välkomnas andra åsikter. I diktaturer hatas och förtrycks de. Den grymma förtryckarregim som finns i Ryssland idag är inte värdigt ett europeiskt land i det 21:a århundradet utan hör snarare hemma i ett av de mörkaste seklerna under medeltiden när folk var livegna. Jag kan garantera dig att 99 % av de 800 som greps igår vid oppositionella demonstrationer inte stod på CIA's lönelista eller någon annan spionorganisations lönelista. De är bara så innerligt trötta på all skit som ryssar måste stå ut med pga. Putins idioti.
Citera
2019-08-04, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Berch123
Ursäkta men Sverige, Norge och Finland har en population på 21 miljoner människor, inte 12 miljoner som Moskva.
Moskva har 13 miljoner om du bara räknar stadskärnan, men 17 miljoner om du räknar hela det sammanhängande storstadsområdet med närförorter, och 20 miljoner om du tar med ytterförorter och satellitstäder. Med motsvarande gränsdragning har Stockholm antingen 0,96 miljoner, 1,6 miljoner eller 2,4 miljoner invånare.

Citat:
Moscow is the capital and most populous city of Russia, with 13.2 million residents within the city limits, 17 million within the urban area and 20 million within the metropolitan area.
https://en.wikipedia.org/wiki/Moscow#Population

Citat:
Stockholm is the capital of Sweden and the most populous urban area in the Nordic countries; 965,232 people live in the municipality, approximately 1.6 million in the urban area, and 2.4 million in the metropolitan area.
https://en.wikipedia.org/wiki/Stockholm#Population

Citat:
När Ryssland annekterade Krim stödde 71 % av folket Putin. Idag är den siffran nere på 31 %
Nej, den senaste siffra, från juni, är 68%.

https://www.levada.ru/en/ratings/

Citat:
Jag kan garantera dig att 99 % av de 800 som greps igår vid oppositionella demonstrationer inte stod på CIA's lönelista eller någon annan spionorganisations lönelista. De är bara så innerligt trötta på all skit som ryssar måste stå ut med pga. Putins idioti.
Du menar alltså 1% av deltagarna stod på CIA's lönelista? Det var illa. Ifall Ryssland sysslade med sådant i USA så skulle det kallas "election meddling" och leda till omfattande utredningar.
Senast redigerad av VarmaDrycker 2019-08-04 kl. 15:13.
Citera
2019-08-04, 15:57
Medlem
Draken55s avatar
Moskva har 12 miljoner invånare, där finns inga andra förorter att räkna in i det.
Wikipedia anger också följdriktigt 12 miljoner, inget annat.

Självklart måste självförhärligande och entusiastiska putinister få det till att det är typ 17.

Varför är inte 12 tillräckligt? Inte ens en megastad på 12 miljoner räcker utan folk i putinland med lågt självförtroende måste hävda att " det är minst 17..säkert 20...." j-vla clowner.

VD påminner om barnet i sandlådan som alltid måste påpeka att dens lilla pappa är störst och starkast..
och för att upprätthålla den patetiska lögen måste hen naturligtvis också frisera Putins popularitet.
Det dåliga självförtroendet lyser igenom allt vd rör i, jag tror hen innerst inne inser att hen lever i ett shithole.
Senast redigerad av Draken55 2019-08-04 kl. 16:31.
Citera
2019-08-04, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Moskva har 12 miljoner invånare, där finns inga andra förorter att räkna in i det.
Wikipedia anger också följdriktigt 12 miljoner, inget annat.

Självklart måste självförhärligande och entusiastiska putinister få det till att det är typ 17.

Varför är inte 12 tillräckligt? Inte ens en megastad på 12 miljoner räcker utan folk i putinland med lågt självförtroende måste hävda att " det är minst 17..säkert 20...." j-vla clowner.

VD påminner om barnet i sandlädan som alltid måste påpeka att dens lilla pappa är störst och starkast..
och för att upprätthålla den patetiska lögen måste hen naturligtvis också frisera Putins popularitet.
Det dåliga självförtroendet lyser igenom allt vd rör i, jag tror hen innerst inne inser att hen lever i ett shithole.
Roligt att du blev så arg. Här kommer en film att titta på, från Europas största och modernaste stad, så att du börjar gråta också.

https://www.youtube.com/watch?v=mhmJYDr_HcQ

Om Moskva bara har 12 miljoner invånare så har Stockholm bara lite drygt 900 tusen, för det är ju inte fler än så som bor i Stockholms kommun.
Citera
2019-08-04, 19:59
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Roligt att du blev så arg. Här kommer en film att titta på, från Europas största och modernaste stad, så att du börjar gråta också.

https://www.youtube.com/watch?v=mhmJYDr_HcQ

Om Moskva bara har 12 miljoner invånare så har Stockholm bara lite drygt 900 tusen, för det är ju inte fler än så som bor i Stockholms kommun.

Sant. Det beror på om man räknar med hela omgivande områden, tätbebyggt område, metropolitan området.

Men i Wikipedia lista över Storstadsområden så räknar man med dryga 12 miljoner för Moskva med 36 miljoner för Tokyo. Befolkningstätheten ligger då på 4 858 invånare per kvadratkilometer. Jag tror nog att det mest rättvisa, om man jämför med Stockholm, är att räkna Stockholms tätortsområde. Då får man drygt 1,7 miljoner invånare, (om man räknar in tätorten Upplands-Väsby och Sollentuna, vilket jag tycker är rimligt) och en befolkningstäthet på 3824,48 per kvadratkilometer, (upplands-Väsby och Sollentuna 3 185,79). Räknar man däremot Stockholms län så är befolkningen 2 352 549, men då är befolkningstätheten bara 361 invånare per kvadratkilometer. När du och jag skriver att Moskva har 20 miljoner invånare så är det den ryska motsvarigheten till län vi syftar på, alltså själva staden Moskva, (som inte räknas till Moskva oblast), plus antalet invånare i oblasten runt omkring. Det ger ytterligare 7,2 miljoner invånare till Moskva om man väljer att räkna så, alltså i runda svängar 20 miljoner totalt. Befolkningstätheten i den omgivande oblasten är dock bara 157 invånare per kvadratkilometer. Kanske då bäst att jämföra med Stockholms län för att få motsvarande svenska siffra eller kanske hela Mälardalen. Men för att få ungefär samma samma befolkningstäthet som Moskva och Moskva oblast så kanske det är bättre att lägga ihop landskapen Södermanland, (1 360 321 invånare och en befolkningstäthet på 163 invånare per kvadratkilometer), med Uppland (1 660 424 inv och 130 inv per kvadratkilometer), norra Stockholm räknas till landskapet Uppland). Ytan på respektive landskap är 12 738 km2 plus 8 343 km2. Men detta blir mindre än hälften av Moskvas oblasts mer än 45 000 km2. Dessutom tillkommer ju den högre befolkningstätheten i själva staden Moskva. Så av detta lär vi oss att det inte är så lätt att jämföra städer med varandra om de ligger i olika länder.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3%B6ver_v%C3%A4rldens_st%C3%B6rsta_storsta dsomr%C3%A5den

https://sv.wikipedia.org/wiki/Storstadsomr%C3%A5de

https://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3%B6ver_Nordens_st%C3%B6rsta_t%C3%A4torter

https://sv.wikipedia.org/wiki/Stockholms_l%C3%A4n

https://sv.wikipedia.org/wiki/Moskva_oblast

https://www.varldenshaftigaste.se/topplistor/sveriges-25-landskap/

Så det är ganska fånigt att bråka om ifall Moskva har 12 miljoner invånare eller 20 miljoner.
Citera
2019-08-04, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Men i Wikipedia lista över Storstadsområden så räknar man med dryga 12 miljoner för Moskva med 36 miljoner för Tokyo.
Du tittar på den svenska sidan, som är felaktig. Den engelska sidan har en mer korrekt lista, där Moskvas storstadsområde anges ha 17 miljoner invånare:

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_metropolitan_areas_by_population

Att den svenska är fel förstår vi lätt genom att titta på vad som inte ingår när man får siffran 12 miljoner. Ett exempel på en stadsdel som inte kommer med är Chimki. Men om du någon gång flugit till SVO och åkt buss eller bil till centrum och därmed passerat Chimki (vilket jag utgår ifrån att en sådan ivrigt debatterande Rysslandsexpert som du har gjort) så vet du ju hur absurt det blir. Ungefär som att räkna bort Solna när man anger invånarantal för Stockholm. Du kan ju nästan åka tunnelbana till Chimki. Ändstationen på gröna linjen, Khovrino, ligger ungefär 500 meter från stadsgränsen. Detsamma gäller grannstaden Mytisjtji - åker du till tunnelbanan till nuvarande ändhållplats Medvedkovo så har du promenadavstånd till stadsgränsen. Dessutom håller man just på att förlänga den linjen med två stationer till och när det är klart kommer ändhållplatsen att ligga just i Mytisjtji. Du kan själv titta i Google maps på t.ex. Ljubertsy, var tunnelbanestationerna ligger och var stadsgränsen går, så ser du att det också är helt sammanknutet med Moskva, även om det administrativt finns en skiljelinje längs någon gata.

Det är sant som du skriver att Moskva oblast (där alltså själva staden Moskva inte ingår) har ca 7 miljoner och att det som helhet är ganska glesbefolkat, men befolkningen är ju väldigt fördelad. De allra flesta av de 7 miljonerna bor i de kranskommuner som ligger utefter gränsen till Moskva stad, och är mer eller mindre sammanknutna med staden. De som ligger längre bort, t.ex. Sergiev Posad eller Kolomna, skulle jag inte räkna in, men man kommer upp i 20 miljoner ändå. Speciellt ifall man också räknar in alla inofficiella invånare, som inte är permanent folkbokförda i Moskva men i praktiken ändå bor där (de är minst ett par miljoner).
Senast redigerad av VarmaDrycker 2019-08-04 kl. 21:55.
Citera
2019-08-04, 22:57
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Du tittar på den svenska sidan, som är felaktig. Den engelska sidan har en mer korrekt lista, där Moskvas storstadsområde anges ha 17 miljoner invånare:

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_metropolitan_areas_by_population

Att den svenska är fel förstår vi lätt genom att titta på vad som inte ingår när man får siffran 12 miljoner. Ett exempel på en stadsdel som inte kommer med är Chimki. Men om du någon gång flugit till SVO och åkt buss eller bil till centrum och därmed passerat Chimki (vilket jag utgår ifrån att en sådan ivrigt debatterande Rysslandsexpert som du har gjort) så vet du ju hur absurt det blir. Ungefär som att räkna bort Solna när man anger invånarantal för Stockholm. Du kan ju nästan åka tunnelbana till Chimki. Ändstationen på gröna linjen, Khovrino, ligger ungefär 500 meter från stadsgränsen. Detsamma gäller grannstaden Mytisjtji - åker du till tunnelbanan till nuvarande ändhållplats Medvedkovo så har du promenadavstånd till stadsgränsen. Dessutom håller man just på att förlänga den linjen med två stationer till och när det är klart kommer ändhållplatsen att ligga just i Mytisjtji. Du kan själv titta i Google maps på t.ex. Ljubertsy, var tunnelbanestationerna ligger och var stadsgränsen går, så ser du att det också är helt sammanknutet med Moskva, även om det administrativt finns en skiljelinje längs någon gata.

Det är sant som du skriver att Moskva oblast (där alltså själva staden Moskva inte ingår) har ca 7 miljoner och att det som helhet är ganska glesbefolkat, men befolkningen är ju väldigt fördelad. De allra flesta av de 7 miljonerna bor i de kranskommuner som ligger utefter gränsen till Moskva stad, och är mer eller mindre sammanknutna med staden. De som ligger längre bort, t.ex. Sergiev Posad eller Kolomna, skulle jag inte räkna in, men man kommer upp i 20 miljoner ändå. Speciellt ifall man också räknar in alla inofficiella invånare, som inte är permanent folkbokförda i Moskva men i praktiken ändå bor där (de är minst ett par miljoner).

Jo, men som jag skrev så räknar man inte med omgivande områden. I fallet Stockholm så räknar SCB t.ex Sollentuna-Upplands-Väsby som en egen tätort, vilket är ganska absurt. Så du behöver inte bråka med mig om Moskvas storlek, då jag själv angett invånarantalet 20 miljoner, "allt som allt". Vad gäller Storstadsområden i världen så verkar man använda olika måttstockar för olika städer. Men å andra sidan så är det ju angett vilken måttstock som används. I Moskvas fall så har bara "staden", som är ett speciellt område i den Ryska Federationen, räknats in. I andra fall så verkar många städer även räkna med det urbana området runt städerna.

Men som sagt var: Du behöver inte bråka med mig om antalet invånare i Moskva, diskutera med andra istället. Jag har sett drönarklippen ifrån Moskva, och det var fin och ibland mycket vackert. Dock avslöjas inte ev. innergårdar med utedass osv. Men det var heller inte väntat.
Citera
2019-08-05, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
ATt med våld och massarresteringar och trakasserier stoppa normala demokratiska och oppositionella yttringar är diktatur, du borde kanske försöka komma till ro med det objektiva faktumet, innan du fullständigt hamnar i skithålet tillsammans med vd och commie. Eller du trivs kanske där?

Om du inte kan bemöta argument sakligt utan att blanda in kroppsdelar du har någon sjuklig besatthet så kan du bara strunta i mina inlägg. Vi kommer uppenbarligen från olika "intellektuella" traditioner. Bor du på vischan?

Det enda sakliga jag ser här är att du hävdar att i princip alla länder är diktaturer.
Citera
2019-08-05, 12:00
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solipsism
Om du inte kan bemöta argument sakligt utan att blanda in kroppsdelar du har någon sjuklig besatthet så kan du bara strunta i mina inlägg. Vi kommer uppenbarligen från olika "intellektuella" traditioner. Bor du på vischan?

Det enda sakliga jag ser här är att du hävdar att i princip alla länder är diktaturer.

Det jag skrev var sakligt, eller vad i
" Att med våld och massarresteringar och trakasserier stoppa normala demokratiska och oppositionella yttringar är diktatur, du borde kanske försöka komma till ro med det objektiva faktumet, "

har du svårt att begripa?

Tycker du det är intellektuellt att inte ens kunna förstå vad en diktatur är?
Vi kommer helt tydligt från olika kulturer, den du tillhör från modersnjölken är inte demokratisk

Jag har inte sett nåra argument från dig över dagisnivå.
Citera
2019-08-05, 12:22
Medlem
squeakys avatar
HAHA,

En pro-kermlin som är en kandidat till Moskvas statsrådsförsamling bilr intervjuad i TV där han hyllar kravallpolisen, sekunderna senare grips denne av kravallpolisen.

https://tvrain.ru/teleshow/here_and_now/politsija_dejstvuet_mjagko-490890/?utm_source=twi&utm_medium=social&utm_campaign=tel eshow-here_and_now&utm_term=490890
Citera
2019-08-05, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av squeaky
HAHA,

En pro-kermlin som är en kandidat till Moskvas statsrådsförsamling bilr intervjuad i TV där han hyllar kravallpolisen, sekunderna senare grips denne av kravallpolisen.

https://tvrain.ru/teleshow/here_and_now/politsija_dejstvuet_mjagko-490890/?utm_source=twi&utm_medium=social&utm_campaign=tel eshow-here_and_now&utm_term=490890
Den ryska kravallpolisen tar väl alla som finns i dess närhet oavsett om det är en hemmafru som är ute och handlar eller om det är en förbannad demonstrant som vill ha demokrati.
Folkligt missnöje skall slås ner som på den gamla onda tiden. Så makthavarna styr som man alltid gjort där piskan som främsta vapen mot sturska medborgarna används allt oftare i dagens Ryssland. En stark opposition i ett sunt politiskt debattklimat är ju Putins absolut värsta mardröm men troligen ändå enda vägen för ett framtida välmående Ryssland. Annars så står man och stampar som nu.
Men med ett korrupt rättssystem som vittrat sönder rättssäkerheten i landet så är tydligen ingen säker, inte ens den som hyllar Putins politik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in