Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-08-05, 09:54
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghana
Den säger absolut ingenting om huruvida forskare tror vi står inför en klimatkatastrof eller inte.

Du får gå igenom alla sju rapporter här:

https://skepticalscience.com/global-warming-scientific-consensus-basic.htm

samt NASAs information här:

https://climate.nasa.gov/scientific-consensus/

och sedan återkomma.

Att avfärda att människan ligger bakom den globala uppvärmningen är som att avfärda att människan varit på månen. Det finns förstås sådana personer, men vill du tillhöra samma skara?
Citera
2019-08-05, 09:55
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omniman
Jag vet bara att jag blev VÄLDIGT besviken när SD precis före valet gjorde uttalanden som bara kan tillskrivas exakt samma irrationella tänkande som man ser här på flashback.

ok. Det missade jag.

Men är SD verkligen höger ? De har beskrivit sig själva som socialkonservativ. Snarare ett mittenparti.

Personligen ligger jag i samma läger som Bjorn Lomberg (Googla utmärkta föreläsningar)t.ex. https://www.youtube.com/watch?v=SEjNVWV5jbs&t=8s som inte förnekar en kommande klimatförändring (Men inte lika dramatiskt) , men har analyserat "lösningarna" och hittat att vi riskerar ösa in skattepengar i svarta hål som knappast förbättrar någonting, förutom företagens bokslut...
Problemet är att våra folkvalda inkl. Greta representerar den delen som står för påverkan av massan. De har inte , och kommer inte att räkna på utfallet för vad dagens teknik kan åstadkomma, de är bara där och gapar om klimatet. Jag ser dem som en proxy för företagen som ligger i startgroparna för att ta del av globala investeringsplaner. En del vill t.o.m. gå ännu längre- Det finns intressen via big corp att inrätta ett globalt ledarskap som sitter längst upp i pyramiden och får mandat att styra klimatpolitiken världen över. En förevändning att inrätta en ny politikerklass som är marionetter till Big Corp som vill sudda ut konkurrans och till slut dela upp marknader sinsemellan. Jag håller det för en ganska trolig utveckling. Sammanfattningsvis , så är planen genial. De som är emot ses som omänskliga och fördummad högerpatrask. Ett klassiskt politiskt motiv om det har funnits någon.
Senast redigerad av Opaque 2019-08-05 kl. 10:09.
Citera
2019-08-05, 10:36
Avstängd
Nollpunktnolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salty-sailor
Kanske blir man trött av att konstant höra att total jävla armageddon likt bara är 10 år bort, i över 50 år?

Men har du tänkt på att det är väldigt svårt att exakt definiera en undergång som går relativt långsamt och är komplex till sin natur..? Alltså.. Jag kan ju sitta här och äta hamburgare även om miljoner människor dör runtom i världen pga klimatet.

När isarna smälter, djuren utrotas och ebola börjar spridas i södra Europa kommer min hamburgare smaka precis lika gott som innan (om inte godare), och jag kommer kunna se precis lika bra program på TV. Jag kommer alltså att sitta här nöjd och glad, fast jorden "går under". Jag behöver inte bry mig alls.

Så, jag tror du sätter fingret på något viktigt här. Mänsklighetens undergång är helt enkelt för långsam och saknar det underhållningsvärde som vi har blivit så beroende av via TV... Det köper jag. Det låter 110% logiskt i min värld.

Allt handlar ju om kickar. Hela jorden är som ett enda stort och kollektivt Lyxfällan. Klart som fan att det är roligare att konsumera och sätta sprätt på resurser än att sätta sig ner och bara: "Fan, detta håller ju inte.. Jag måste ta tag i min konsumtion och vara lite mer återhållsam." Hur kul är det? Hur stor adrenalinkick får man av det? Ingen alls. Och vi människor drivs till stor del av kickar.

Vi kanske helt enkelt väntar tills undergången blir så närgången och smärtsam att vi verkligen KÄNNER att vi slåss för våra liv.. För det gör vi ju inte när vi springer och köper en elbil eller "handlar klimatsmart". Då känner vi ju oss bara som idioter. Kanske speciellt en viss typ av män som inte gärna vill agera på ett visst sätt "bara för att mamma har sagt det. Kan själv!" 😉

Och det kanske är dessa män som uppfattar klimatkrisen mer som en religion och ett irrationellt, uråldrigt dyrkande av en allsmäktig gudinna vid namn Greta, snarare än ett sakligt och nyktert uppvaknande som faktiskt bara handlar om att "betala räkningen" och INTE ALLS om att dansa nakna kring en gigantisk vulva byggd av trä..? Alla tänker vi ju - som bekant - olika i denna fråga.

Den psykologiska dimensionen av klimatförnekandet är ganska intressant.
Senast redigerad av Nollpunktnoll 2019-08-05 kl. 10:46.
Citera
2019-08-05, 11:12
Medlem
happilappis avatar
Folk förnekar inte klimatförändringar eller att människan står bakom den. Folk förnekar hur mycket människan står bakom den.

"Klimatförnekare" är helt enkelt en motpol till alla galningar som kastrerar sig pga klimatet. Hela debatten har spårat ur tack vare folk som Greta. Påminner om masspsykosen gällande invandring.
Citera
2019-08-05, 11:19
Medlem
När det gäller den genomsnittligt korkade Svensson som vräker ur sig sin förnekelse och sitt klimathat här på FB och över fikabordet på jobbet så handlar det antagligen om en blandning av konservatism, faktaresistens, egoism, ekonomiska intressen, brist på empati blandat med ett några delar skam. Lite samma mekanismer som när barn eller brottslingar som blir påkomna med bus inte sällan förnekar det uppenbara.

Att man bildligt talat kör över sina egna barn med sin SUV, motorbåt och lyxkonsumtion i allmänhet är nog rätt svårt att hantera för många i medelklassen och hanteras enklast med förnekelse och aggression.

Tyvärr så lär det nog ta en generation innan fakta når fram till även denna grupp som i själva verket har störst del i problemet.
Citera
2019-08-05, 19:44
Medlem
Nixters avatar
Psykologin bakom förnekelse av Klimatkrisen skulle kunna sammanfattas i följande resonemang tycker jag:

1970: Vi kommer befinna oss i en istid år 2000

1989: Global Warming och ökande havsnivåer kommer att spola hela nationer från kartan år 2000

2008: Glaciärerna i Himalaya kommer vara försvunna inom 10 år

2019 (Jan): Vi har 12 år att rädda planeten

2019 (Juli*): Vi har 10 år att rädda planeten

*Uppenbarligen förstör även den globala uppvärmningen den sk Rumtiden.
Senast redigerad av Nixter 2019-08-05 kl. 20:01.
Citera
2019-08-05, 20:07
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nixter
Psykologin bakom förnekelse av Klimatkrisen skulle kunna sammanfattas i följande resonemang (drar du rätt slutsats har du vunnit en badboll):

Snarare är det sådana här nyheter som driver på och skrämmer folk (dagsfärska nyheter):

Citat:
"Juli 2019 var den varmaste månaden som någonsin registrerats på vårt jordklot. Det visar data som släppts från EU:s satellitbaserade Earth observation network."

https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/juli-2019-varmast-sedan-matstart

Att spå framtiden exakt är uppenbart svårt. Istället ska man fundera över hur det hela kommer att sluta om de här rekorden fortsätter - i decennium efter decennium.

Hur varmt kan det bli? Innan det blir problem?

Det är bättre man tänker ur den synvinkeln istället för att försöka ge exakta tidsplaner. Du har en viss poäng i att de ofta blir helt fel. Men är det samma sak som att det är ingen fara?
Citera
2019-08-05, 21:40
Medlem
salty-sailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nollpunktnoll
Men har du tänkt på att det är väldigt svårt att exakt definiera en undergång som går relativt långsamt och är komplex till sin natur..? Alltså.. Jag kan ju sitta här och äta hamburgare även om miljoner människor dör runtom i världen pga klimatet.

När isarna smälter, djuren utrotas och ebola börjar spridas i södra Europa kommer min hamburgare smaka precis lika gott som innan (om inte godare), och jag kommer kunna se precis lika bra program på TV. Jag kommer alltså att sitta här nöjd och glad, fast jorden "går under". Jag behöver inte bry mig alls.

Så, jag tror du sätter fingret på något viktigt här. Mänsklighetens undergång är helt enkelt för långsam och saknar det underhållningsvärde som vi har blivit så beroende av via TV... Det köper jag. Det låter 110% logiskt i min värld.

Allt handlar ju om kickar. Hela jorden är som ett enda stort och kollektivt Lyxfällan. Klart som fan att det är roligare att konsumera och sätta sprätt på resurser än att sätta sig ner och bara: "Fan, detta håller ju inte.. Jag måste ta tag i min konsumtion och vara lite mer återhållsam." Hur kul är det? Hur stor adrenalinkick får man av det? Ingen alls. Och vi människor drivs till stor del av kickar.

Vi kanske helt enkelt väntar tills undergången blir så närgången och smärtsam att vi verkligen KÄNNER att vi slåss för våra liv.. För det gör vi ju inte när vi springer och köper en elbil eller "handlar klimatsmart". Då känner vi ju oss bara som idioter. Kanske speciellt en viss typ av män som inte gärna vill agera på ett visst sätt "bara för att mamma har sagt det. Kan själv!" 😉

Och det kanske är dessa män som uppfattar klimatkrisen mer som en religion och ett irrationellt, uråldrigt dyrkande av en allsmäktig gudinna vid namn Greta, snarare än ett sakligt och nyktert uppvaknande som faktiskt bara handlar om att "betala räkningen" och INTE ALLS om att dansa nakna kring en gigantisk vulva byggd av trä..? Alla tänker vi ju - som bekant - olika i denna fråga.

Den psykologiska dimensionen av klimatförnekandet är ganska intressant.

altså Jorden skulle ha gått under flera gånger om vid det här laget, men man pushar hela tiden up tidpunkten för dommedagen. Typ liktt en mysko domedagssekt som låser in sig i bergrum och sen kommer ut dagen efter. "ojdå! tydligen var det ingen apocalyps, måste räknat lite fel, MEN NÄSTA ÅR!, då jävlar komer det bli apocalyps, trust me bro" Samtidigt så utmålar man alla som inte tror lika dant som "förnekare" och "otrogna" etc.

Jorden har inte gått under än, "förnekare" har haft rätt fler gånger än alarmisterna
Citera
2019-08-05, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
De rikaste 10 procenten står för cirka hälften av alla koldioxidutsläpp i världen. Samtidigt står de fattigaste 50 procenten för bara ca 10 procent av utsläppen.

Frågor på det?

Så de,som har råd står för utsläppen.
Det betyder ju att de som inte har råd idag, är de som kommer stå för utsläppen imorgon.

Självklart så har en fattig bonde på stäppen i Afrika inte samma utsläpp som en överklassare från Östermalm.
Citera
2019-08-05, 22:36
Medlem
Rastapunxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omniman
Hur kommer det sig att så många rent ut förnekar att människan åstadkommer skadliga klimatförändringar?

Det är ju inte bara fråga om skepsis vad gäller omfånget eller debatt kring konsekvenserna - utan ofta rent förnekande.

Det närmaste jag har kommit en förklaring är att förnekare är politiskt motiverade i sina resonemang. Globalism, kommunism, NWO, vänsterkonspiration, miljöpartister, Greta Thunberg - allt sådant ligger till grund för ställningstagandet mot en i grunden rent vetenskaplig och väldokumenterad företeelse. Både länder som USA och Kina - politiska motsatser - är de största miljöförstörarna.

Varför kan inte även högerinriktade anse att vi behöver ny teknik som är mer anpassad för naturens kretslopp? Vad är det som skrämmer?
Är inte höger men kan ge mina 5 cents.
Hysterin kring det hela gör att ingen vettig människa orkar med det.
Att skylla detta på individer är så dumt när alla kan se industriers påverkan.
De har skrikit om detta i hela mitt liv och man tröttnar, särskilt när man inte kan påverka.
Jag har inga barn och skiter i vad som händer våran planet i en future far from here.
Vi har större problem.
Citera
2019-08-05, 23:56
Medlem
ElIzzards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tryggtochbra
Fast hur länge har människan mätt globala temperaturen på ett konsekvent sätt? Nej, precis, inte ens ett ögonblick. Domedagsrubriker av den typen skrämmer säkert upp folk men frågan är om rädsla, eller panik som Greta uppmanar till, är en bra position att handla rationellt ifrån?

Just så! Greta säger (i enlighet med sitt föga egenkomponerade manus) att hon vill att vi ska få panik, dvs hon vill uppenbarligen att vi inte skall kunna tänka klart!
Citera
2019-08-06, 13:31
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Det finns folk som förnekar alla olika fenomen. Vissa förnekar att mångkultur leder till ett sämre samhälle, vissa att invandringen dränerar våra resurser, vissa att klimatbluffen existerar, vissa att kött är bra för oss.

Vilken psykisk diagnos dessa verklighetsförnekare har vet jag inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in