Citat:
Ursprungligen postat av
salty-sailor
Kanske blir man trött av att konstant höra att total jävla armageddon likt bara är 10 år bort, i över 50 år?
Men har du tänkt på att det är väldigt svårt att exakt definiera en undergång som går relativt långsamt och är komplex till sin natur..? Alltså.. Jag kan ju sitta här och äta hamburgare även om miljoner människor dör runtom i världen pga klimatet.
När isarna smälter, djuren utrotas och ebola börjar spridas i södra Europa kommer min hamburgare smaka precis lika gott som innan (om inte godare), och jag kommer kunna se precis lika bra program på TV. Jag kommer alltså att sitta här nöjd och glad, fast jorden "går under". Jag behöver inte bry mig alls.
Så, jag tror du sätter fingret på något viktigt här. Mänsklighetens undergång är helt enkelt för långsam och saknar det underhållningsvärde som vi har blivit så beroende av via TV... Det köper jag. Det låter 110% logiskt i min värld.
Allt handlar ju om kickar. Hela jorden är som ett enda stort och kollektivt Lyxfällan. Klart som fan att det är roligare att konsumera och sätta sprätt på resurser än att sätta sig ner och bara: "Fan, detta håller ju inte.. Jag måste ta tag i min konsumtion och vara lite mer återhållsam." Hur kul är det? Hur stor adrenalinkick får man av det? Ingen alls. Och vi människor drivs till stor del av kickar.
Vi kanske helt enkelt väntar tills undergången blir så närgången och smärtsam att vi verkligen KÄNNER att vi slåss för våra liv.. För det gör vi ju inte när vi springer och köper en elbil eller "handlar klimatsmart". Då känner vi ju oss bara som idioter. Kanske speciellt en viss typ av män som inte gärna vill agera på ett visst sätt "bara för att mamma har sagt det. Kan själv!" 😉
Och det kanske är dessa män som uppfattar klimatkrisen mer som en religion och ett irrationellt, uråldrigt dyrkande av en allsmäktig gudinna vid namn Greta, snarare än ett sakligt och nyktert uppvaknande som faktiskt bara handlar om att "betala räkningen" och INTE ALLS om att dansa nakna kring en gigantisk vulva byggd av trä..? Alla tänker vi ju - som bekant - olika i denna fråga.
Den psykologiska dimensionen av klimatförnekandet är ganska intressant.