2019-08-05, 09:52
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Visst. Men knappast en och en halv miljon, vilket är skillnaden mellan påstådda två miljoner och verklighetens cirka en halv miljon muslimer.

Den stora invandringen av lågutbildade och svårintegrerade personer - oavsett religion - är ett gigantiskt problem, men låt oss hålla oss till fakta och inte fabulera.

Hann Jensevik skriver i sin artikel KAN KOMMUNER GÅ I KONKURS?:

Citat:
.. befolkningen, som belastar välfärden var officiellt 10,2 i december 2018 men kan med papperslösa, som även de har tillgång till stora delar av välfärdsproduktionen, vara upp emot 12 miljoner invånare. Hur det är, är en väl fördold hemlighet av staten.

Han är inte den ende, som jag sett lufta förbluffande höga siffror på omfattningen av den illegala bosättningen i Sverige. Det är som regel baserat på inside information om t.ex. vattenförbrukning.
Citera
2019-08-05, 09:52
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
En liten radanmärkning. Om M.O skulle ha fått sin vilja igenom så skulle det ha blivit Anna-Karin Hatt. Kanske inte så stor betydelse i sammanhanget.

Korrekt. Att centern förkastade socialliberalismen (Hatt) och i stället valde nyliberalismen (Lööf) fick stora konsekvenser för svensk politik. En av två påtänkta kandidater hade nog varit en bättre formulering.
Citera
2019-08-05, 09:56
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji

Han är inte den ende, som jag sett lufta förbluffande höga siffror på omfattningen av den illegala bosättningen i Sverige. Det är som regel baserat på inside information om t.ex. vattenförbrukning.

Att vi har fler papperslösa invandrare än myndigheterna vill tro eller erkänna tvivlar jag inte på. Men en och en halv miljon? Knappast troligt. Var skulle alla dessa människor bo?
Citera
2019-08-05, 10:05
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Att vi har fler papperslösa invandrare än myndigheterna vill tro eller erkänna tvivlar jag inte på. Men en och en halv miljon? Knappast troligt. Var skulle alla dessa människor bo?

Då dessa förbluffande höga siffror på omfattningen av den illegala bosättningen i Sverige som regel är baserat på inside information om t.ex. vattenförbrukning, så är de väl huvudsakligen packade som sillar i bostadsbeståndet.

Jag tycker, precis som du, att det är otroliga siffror men jag lämnar frågan öppen. Sverige är, som de flesta kritiker vet, fantastiskt ... underligt. Målsättningen från de styrande är: Väljarna ska veta så lite som möjligt.
Citera
2019-08-05, 10:15
Medlem
Mjälls avatar
Citat:
Det är en manifestation av de sju migrationsförespåkande partiernas väljarförakt.

Och väljarna har all möjlighet att sluta rösta på väljarföraktande representanter.

Dåliga ledare ska straffas genom att inte bli omvalda. Ansvaret i en demokrati ligger hos väljarna.

Vi är nog överens om att det enorma kunskapsunderskottet hos befolkningen utgör ett problem för demokratin. Tydligen är väljarna inte kapabla att hantera ansvar. Men det är väl en annan fråga?
Citera
2019-08-05, 10:17
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalipp0
Absolut har det förutsetts. Det har till och med orkestrerats. Och kloka människor har kunnat förutse vad som kommit att ske.

Citat:
Ursprungligen postat av autokrat
Du brukar vara klok men här har du faktiskt fel.

Redan på 90talet såg jag och fler med mig precis vad som skulle hända om USAs imperialism fick fortgå. Krigen som skulle leda till fler flyktingar världen över var något jag och många fler demonstrerade mot.

Usch Bush, mördare
Sharon -terrorist
Persson -hycklare
Osv...

Även kapitalismen och privatiseringen i Sverige var lätt att fördöma, då man redan för 20 år sedan visste att det skulle leda till än med polarisering och segregation. Politik är ganska enkelt, historien är enkelt att ta lärdom av och det är lätt att förutse konsekvenser.

På den tiden var politik något som få engagerade sig i eller ens förstod sig på.
Numera, när politik har blivit mainstream, handlar det uteslutande om populism, enkla lösningar, att vända grupper mot varandra, peka ut syndabockar osv... Och folk idag är så fruktansvärt korkade att de sväljer allt med hull och hår...

Självfallet var katastroferna lätta att förutse när krigen mot Libyen och Syrien väl var igång, precis som under USA:s tidigare krig mot Irak och Afghanistan. Långsiktigt är det också korrekt att USA:s ständigt återkommande aggressionskrig mot de muslimska länderna leder till flyktingkatastrofer som främst drabbar grannländerna i Mellanöstern och Europa.

Däremot var det inte skrivet i sten att krigen mot Libyen och Syrien skulle inledas när så skedde. Historien styrs till stor del av slumpen och är inte alls så förutsägbar som marxister och neokonservativa tror.

NATO:s aggressionskrig mot Libyen inleddes efter det att FN:s säkerhetsråd gett sin välsignelse, med nedlagda röster från Ryssland och Kina. Det senare kan tyckas märkligt, men 2011 var innan kuppen i Ukraina, och många trodde fortfarande på "fredspresidenten" Obama. Ryssland och Kina hade fortfarande illusioner om att en fredlig samexistens med USA var möjlig, och släppte därför fram NATO:s krig mot Libyen. Ett ödesdigert misstag.

Med ett något annat historisk förlopp hade de inte gjort det, och det är tveksamt om resten av NATO gått med på krig utan FN:s välsignelse. Utan kriget mot Libyen hade det också blivit mycket svårare för USA att smuggla vapen till islamisterna i Syrien och få igång kriget där. För mer om detta, se den här tråden:

(FB) Pentagonrapport avslöjar att västländer stödde ISIS och bildandet av Islamska Staten

Min poäng är alltså att flyktingkatastrofen 2015 fann i korten 2009, men ingen visste då att den skulle komma när den gjorde och bli så pass omfattande som den faktiskt blev.
Senast redigerad av Regulus 2019-08-05 kl. 10:42.
Citera
2019-08-05, 10:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Enda tänkbara bromsen är självfallet att folk slutar rösta på partier vars affärsidé är att fylla landet med omöjliga muhammedaner. Alltid mycket gnäll om politiker som gjort si och så, problemet är väljarna. Man har fått exakt det MENA-kaos man röstat på och värre blir det.

2009 var detta inte helt klarlagt. Idag däremot, kan ingen sväva i ovisshet om att en röst på S, C, L, MP, KD och V innebär ständigt återkommande flodvågor av ointegrerbara utomeuropéer.
Fast vilka alternativ har folk? SD. Det innebär att folk i princip måste negligera ALLT utom invandring för att de ska bli så stora att de gör skillnad. Om det funnits två regeringsblock där det ena var invandringskritiskt hade det definitivt kunnat fungera.

Jag var helt övertygad om att dårskapen skulle fortsätta och eventuellt eskalera 2009. Det var du som var oerhört naiv.

Nu har SD 18% och dörrarna in i landet står öppna på vid gavel. Redan 2009 skrev jag inlägh om att partierna på respektive ytterkant skulle kunna börja samarbeta för att uppråtthålla invandringen.
Senast redigerad av flanders 2019-08-05 kl. 10:51.
Citera
2019-08-05, 10:51
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mjäll
Och väljarna har all möjlighet att sluta rösta på väljarföraktande representanter.

Dåliga ledare ska straffas genom att inte bli omvalda. Ansvaret i en demokrati ligger hos väljarna.

Vi är nog överens om att det enorma kunskapsunderskottet hos befolkningen utgör ett problem för demokratin. Tydligen är väljarna inte kapabla att hantera ansvar. Men det är väl en annan fråga?

Det är bisarr inställning, att "Ansvaret i en demokrati ligger hos väljarna".

Lärs det möjligen ut i skolan idag, att det är befolkningen/väljarna i ett land, som är politiskt ansvariga för en regerings politik?

I skolan kanske regeringens/riksdagens ansvarsflykt presenteras som helt självklar och naturlig?
Citera
2019-08-05, 11:17
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Fast vilka alternativ har folk? SD. Det innebär att folk i princip måste negligera ALLT utom invandring för att de ska bli så stora att de gör skillnad. Om det funnits två regeringsblock där det ena var invandringskritiskt hade det definitivt kunnat fungera.

Jag var helt övertygad om att dårskapen skulle fortsätta och eventuellt eskalera 2009. Det var du som var oerhört naiv.

Nu har SD 18% och dörrarna in i landet står öppna på vid gavel. Redan 2009 skrev jag inlägh om att partierna på respektive ytterkant skulle kunna börja samarbeta för att uppråtthålla invandringen.

Vad är det för larv? Mitt inlägg (från 2009) handlade om folks allmänna syn på muslimer. Att gemene man vid den tiden började inse att islam var en satans farsot. Gullandet med muslimer var definitivt på väg att upphöra. Var en sanning då och är ännu mer sant idag. Allt färre personer i Sverige, utom muslimerna själva, gillar idag muslimer. Avskyn växer för varje dag, precis som jag skrev i det gamla inlägget.

Muslimproblemet har ökat lavinartat pga att politikerna hela tiden vräker in nya muslimer i landet, INTE för att tänkande människor är naiva eller inte fattar att islam inte hör hemma i ett civiliserat samhälle.

Att sen 60% av väljarkåren envisas med att rösta på dessa politiker är det största problemet.
Citera
2019-08-05, 11:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Vad är det för larv? Mitt inlägg (från 2009) handlade om folks allmänna syn på muslimer. Att gemene man vid den tiden började inse att islam var en satans farsot. Gullandet med muslimer var definitivt på väg att upphöra. Var en sanning då och är ännu mer sant idag. Allt färre personer i Sverige, utom muslimerna själva, gillar idag muslimer. Avskyn växer för varje dag, precis som jag skrev i det gamla inlägget.

Muslimproblemet har ökat lavinartat pga att politikerna hela tiden vräker in nya muslimer i landet, INTE för att tänkande människor är naiva eller inte fattar att islam inte hör hemma i ett civiliserat samhälle.

Att sen 60% av väljarkåren envisas med att rösta på dessa politiker är det största problemet.

Skulle inte säga att jag sett några speciellt tydliga tecken på att människor generellt blivit mer fientliga mot muslimer. Något mer kritiska mot invandring generellt men skillnaden är marginell.
Citera
2019-08-05, 11:30
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Då dessa förbluffande höga siffror på omfattningen av den illegala bosättningen i Sverige som regel är baserat på inside information om t.ex. vattenförbrukning, så är de väl huvudsakligen packade som sillar i bostadsbeståndet.

Jag tycker, precis som du, att det är otroliga siffror men jag lämnar frågan öppen. Sverige är, som de flesta kritiker vet, fantastiskt ... underligt. Målsättningen från de styrande är: Väljarna ska veta så lite som möjligt.

Jensevik hänvisade ju till vatten- och sopvolymer som talar för upp till två miljoner papperslösa redan i en tidigare artikel i fjol:

Till detta ska läggas alla papperslösa, som kan uppgå till i underkant 2 miljoner (som det verkar när vi mäter vatten- och sopvolymerna i våra utanförskapsområden).

https://detgodasamhallet.com/2018/11/17/gastskribent-hans-jensevik-en-ekonomisk-situationsbeskrivning/

Vore intressant att veta var han fått sina siffror från.
Citera
2019-08-05, 11:45
Medlem
tryggtochbras avatar
Citat:

Hög vattenförbrukning i utanförskapsområden kan kanske även bero på fenomenen som anekdotiskt framförts på forumet; att en del invandrarfamiljer låter vattnet stå och rinna för jämnan? Den stora sopmängden kanske också kan bero på att invandrarfamiljerna är mindre benägna att ta bilen till återvinningen eller köper mer snabbmat och halvfabrikat som genererar mer sopor? Finns faktorer som gör det svårt att bedöma folkmängd baserat på vattenförbrukning och avfall om man inte jämför två likartade populationer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in