Citat:
Ursprungligen postat av
kalipp0
Absolut har det förutsetts. Det har till och med orkestrerats. Och kloka människor har kunnat förutse vad som kommit att ske.
Citat:
Ursprungligen postat av
autokrat
Du brukar vara klok men här har du faktiskt fel.
Redan på 90talet såg jag och fler med mig precis vad som skulle hända om USAs imperialism fick fortgå. Krigen som skulle leda till fler flyktingar världen över var något jag och många fler demonstrerade mot.
Usch Bush, mördare
Sharon -terrorist
Persson -hycklare
Osv...
Även kapitalismen och privatiseringen i Sverige var lätt att fördöma, då man redan för 20 år sedan visste att det skulle leda till än med polarisering och segregation. Politik är ganska enkelt, historien är enkelt att ta lärdom av och det är lätt att förutse konsekvenser.
På den tiden var politik något som få engagerade sig i eller ens förstod sig på.
Numera, när politik har blivit mainstream, handlar det uteslutande om populism, enkla lösningar, att vända grupper mot varandra, peka ut syndabockar osv... Och folk idag är så fruktansvärt korkade att de sväljer allt med hull och hår...
Självfallet var katastroferna lätta att förutse när krigen mot Libyen och Syrien väl var igång, precis som under USA:s tidigare krig mot Irak och Afghanistan. Långsiktigt är det också korrekt att USA:s ständigt återkommande aggressionskrig mot de muslimska länderna leder till flyktingkatastrofer som främst drabbar grannländerna i Mellanöstern och Europa.
Däremot var det inte skrivet i sten att krigen mot Libyen och Syrien skulle inledas när så skedde. Historien styrs till stor del av slumpen och är inte alls så förutsägbar som marxister och neokonservativa tror.
NATO:s aggressionskrig mot Libyen inleddes efter det att FN:s säkerhetsråd gett sin välsignelse, med nedlagda röster från Ryssland och Kina. Det senare kan tyckas märkligt, men 2011 var innan kuppen i Ukraina, och många trodde fortfarande på "fredspresidenten" Obama. Ryssland och Kina hade fortfarande illusioner om att en fredlig samexistens med USA var möjlig, och släppte därför fram NATO:s krig mot Libyen. Ett ödesdigert misstag.
Med ett något annat historisk förlopp hade de inte gjort det, och det är tveksamt om resten av NATO gått med på krig utan FN:s välsignelse. Utan kriget mot Libyen hade det också blivit mycket svårare för USA att smuggla vapen till islamisterna i Syrien och få igång kriget där. För mer om detta, se den här tråden:
(FB) Pentagonrapport avslöjar att västländer stödde ISIS och bildandet av Islamska Staten
Min poäng är alltså att flyktingkatastrofen 2015 fann i korten 2009, men ingen visste då att den skulle komma när den gjorde och bli så pass omfattande som den faktiskt blev.