2019-08-04, 20:28
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Du hittade kanske det väsentliga...
Nelson är större än jag trodde, 2800 kubikmeter/sek i mynningen står sig ganska väl. Det är ju inte Volga med sina 8.000 m3/s men likväl. Det är en rejäl pjäs.
Men farbar nedanför dammarna ser det ju ut som, om än kanske kraftigt strömt på sina ställen och periodvis.
Det var ju en del isbjörnar där som badade i vattnet. Deras vargar har stora fötter - detta är från en som bor i Gillam. Tyvärr har han rest från Gillam till Winnipeg på bröllop - han visade mycket från sök och trakten.

"Wolf Track at the Eskers in Gillam"
https://pbs.twimg.com/media/EAVcm7uXkAAzXRr.jpg

Måtte vara en intressant resa - det simmade Belugas i vattnet.
... Men det känns som om man vill gå med en bössa där, vilket den där guiden på turistbåten bar på ett foto. Så de har minst sagt gett sig ut i spännande terräng även om det mest pratas om en invasion av insekter.
Senast redigerad av develi 2019-08-04 kl. 20:37.
Citera
2019-08-04, 20:55
Medlem
develis avatar
Citat:
Limestone rapids är möjligen en historisk och bortbyggd företeelse (vi har kända svenska exempel på liknande sätt). Men Limstone kvarstår, som ju är kalksten, som lätt urholkas av vatten, men där forsarna nu kanske är begravda av högre vattennivå. Omvänt är det där ställverket nytt och namnen kan ju ”sväva” om varandra lite. Att den påträffade båten var någon mil nedströms antyder att broschyrens isättning är högre upp, där gröna ekan kanske sattes i också.
En bild på platsen de utgår från:

"The RCMP dive team prepare their gear at the Nelson River. A Manitoba conservation officer is also here with a motor boat. The media will not have access to the search location, but we will be updated later in the day "
https://pbs.twimg.com/media/EBJKHa5X4AEP2In.jpg

Jag är fortsatt fascinerad av hur stor floden är.

Coolt. Här är en kommentar nyss från guiden jag grävde fram inatt:
"No, guide Clint Sawchuk said in interview over a week ago, there were old boats all over the place up there. He also said there are rapids 8 miles below their burned car they could not survive. I figure they studied maps in gillam after they got gas. Then drove far enough to"

Han har visst uttalat sig tidigare i media:
Citat:
“I have a wife and two young kids,” said Clint Sawchuk, a Manitoba Hydro employee who also runs a wilderness tour business. “I actually put a loaded 12 gauge next to my bed.”
https://www.nytimes.com/2019/07/28/world/canada/teen-murderers-manhunt-manitoba.html
Citat:
Clint Sawchuk, the owner and operator of Nelson River Adventures, a tour company in the area, said the teenagers are up against dense bush, temperature swings, waist-high swamp water, moss, bugs, and animals, such as black bears and wolves.

“It’s tough going up here,” he said. “If they don’t have bug jackets, once that sun goes down the bugs are out like crazy, enough to drive you insane.”
https://www.ctvnews.ca/canada/rcmp-believe-two-suspects-in-b-c-murders-are-still-near-gillam-man-1.4522953
Han diskuterar då det handlade om YL - och sa då följande om väst och sen österut mot kusten:
Citat:
"I said from the start, the only way you're going to get out of Gillam is walking the railway line or travel by water," he said.

Mr Sawchuk downplayed the chances of McLeod and Schmegelsky being attacked by wild animals while hiding out in bushland, particularly if they were heading west away from Hudson Bay.
"They are going the wrong way for polar bears and grizzlies," he said.

"If they were heading to the east coast they would have been screwed."

"There are plenty of other dangers and obstacles.
"There's swamp and heavy bush," he said.
"You can walk through it, but it is slow going and you can be up to your knees in swamp and we just had rain so the mosquitoes are out in full force and the sandflies are still out."

There is the prospect McLeod and Schmegelsky could get lost, die and never be found.

Gillam locals want closure so they can get back to their normal lives.
"I think everyone is hoping they don't get lost and die out there," Sawchuk said.

"They want to make sure they find these little bastards.
"Otherwise everyone is still going to be scared and left wondering what is going on."
https://www.canberratimes.com.au/story/6300255/canada-on-edge-as-fugitives-elude-police/
Senast redigerad av develi 2019-08-04 kl. 21:16.
Citera
2019-08-04, 21:08
Medlem
Ossans avatar
Har för mig att det är Atlantstör i Nordamerika. Beluga är någon rysk variant. För övrigt äger jag en likadant båt som hittades tillknycklad, typisk Amerikansk "träskbåt". Grön aluminium flatbottnad och 12-13 fot. Min är en Alumacraft 1236. Bra båt, 55kg.
Citera
2019-08-04, 21:18
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ossan
Har för mig att det är Atlantstör i Nordamerika. Beluga är någon rysk variant. För övrigt äger jag en likadant båt som hittades tillknycklad, typisk Amerikansk "träskbåt". Grön aluminium flatbottnad och 12-13 fot. Min är en Alumacraft 1236. Bra båt, 55kg.
De pratar om Belugas på turistresan Nelsonfloden - men de sköna djuren är iaf inte ett hot mot BC grabbarna :
Citat:
The river by this point is so wide, you can’t tell where it ends and where the Hudson Bay begins.

“Do you see that?” says Dené. “Do you see those flashes of white? They look like whitecaps, except they last a little too long to be whitecaps.”

Yes, I do.

“Those are belugas.”

Belugas!

There are dozens of them, everywhere, all around. They don’t have dorsal fins so you see a flash of white in the front of the boat, then to the side. And then another. And then another. And another. And another. It’s unreal.
http://www.bcrobyn.com/2013/11/york-factory-manitoba/
Senast redigerad av develi 2019-08-04 kl. 21:21.
Citera
2019-08-04, 21:22
Medlem
Ossans avatar
Ok, sorry
Citera
2019-08-04, 21:35
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
De pratar om Belugas på turistresan Nelsonfloden - men de sköna djuren är iaf inte ett hot mot BC grabbarna :

Kallas Vitstör,kan väga över 800 kg. Många norrmän åker över dit för att fiska såna. Dom är så kallade "bottomfeeders", blir nog dom som avslutar det hela.
Citera
2019-08-04, 21:35
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
En bild på platsen de utgår från:

"The RCMP dive team prepare their gear at the Nelson River. A Manitoba conservation officer is also here with a motor boat. The media will not have access to the search location, but we will be updated later in the day "
https://pbs.twimg.com/media/EBJKHa5X4AEP2In.jpg

Jag är fortsatt fascinerad av hur stor floden är.

Coolt. Här är en kommentar nyss från guiden jag grävde fram inatt:
"No, guide Clint Sawchuk said in interview over a week ago, there were old boats all over the place up there. He also said there are rapids 8 miles below their burned car they could not survive. I figure they studied maps in gillam after they got gas. Then drove far enough to"

Han har visst uttalat sig tidigare i media:

Han diskuterar då det handlade om YL - och sa då följande om väst och sen österut mot kusten:

Okej, spännande. Takeaway: många lösa båtar; oöverlevbara forsar 8 miles down, dvs ungefär där ekan påträffades o kanske limestone rapids trots allt; järnväg eller vattenväg — realistiskt sett, men då helst söderut.... om de inte vill kajaka runt isbjörnar i hudsonbukten.

En slutsats tycks ju vara att man inte dyker pga ekan utan pga av de oöverlevbara forsarna.
Citera
2019-08-04, 21:44
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kugutt
Kallas Vitstör,kan väga över 800 kg. Många norrmän åker över dit för att fiska såna. Dom är så kallade "bottomfeeders", blir nog dom som avslutar det hela.
Fiskar norrmän belugas? Det är vitvalar som är nästan utrotningshotade.
De är ju som snälla delfiner, går att snorkla med dem.

De här kunde ha legat brunt till. Annars kan grabbarna ha fått bäverfeber - vad nu det är.

Citat:
Fox Lake residents Billy and Tamara Beardy noticed the billowing black smoke while out berry picking nearby. The region is prone to forest fires, so they went to see whether they should call a conservation officer.
But it was the burning vehicle, which had been pushed into the ditch. For nearly an hour, the couple sat there in their truck, doors unlocked. Billy guesses it had been burning for no more than 15 minutes. Tamara says that when they went back to the vehicle a day later, responders had flipped it over. Sardine cans, propane bottles, forks, orange peels, pork chops, money, tools and keys littered the road."

"The region is vast and unforgiving. Northeast of Gillam lies Hudson Bay, and at this time of year polar bears are known to wander off the melting ice. There are also black bears, wolves and wolverines (touching down in York Landing, officers had to chase bears off the runway). The flies and mosquitoes are just as ferocious as the earthbound predators. Swampy muskeg makes travelling on foot difficult without sinking or getting trapped and wet. And trapper’s shacks offer hiding spots. Billy Beardy doesn’t believe it’s possible for two people to survive this long in the woods without knowing the region. “Unless you have a big sack of food,” he says. “Half the water around here will give you the beaver fever.

"Clint Sawchuk, the owner of Nelson River Adventures in Gillam, agrees, but notes the self-same conditions make searching difficult. “They could be 10 feet off the road and you wouldn’t see them,” he says. “It’s all low-lying trees, not high timber. It’s all spruce trees and small brush. If they wanted to hide, they could easily hide.” Sawchuk admits he’s been sleeping with a gun. But if they’re out there, he says, “they ain’t enjoying their stay.”
https://www.msn.com/en-ca/news/canada/a-mysterious-sighting-in-the-manitoba-manhunt%E2%80%94and-then-the-trail-goes-cold/ar-AAF586k
Citera
2019-08-04, 21:49
Medlem
develis avatar
Citat:
Okej, spännande. Takeaway: många lösa båtar; oöverlevbara forsar 8 miles down, dvs ungefär där ekan påträffades o kanske limestone rapids trots allt; järnväg eller vattenväg — realistiskt sett, men då helst söderut.... om de inte vill kajaka runt isbjörnar i hudsonbukten.

En slutsats tycks ju vara att man inte dyker pga ekan utan pga av de oöverlevbara forsarna.
Jag fattar verkligen inte hur de ska hitta nåt i de där enorma vattnen som uppenbart är strömt. Det vore bättre om de hoppat i innan de enorma dammarna...om de nu öht har åkt båt.
Citera
2019-08-04, 22:03
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Ja, nu vet jag inte vad ni pladdrar om för störar. De sa belugas och de finns i Kanada. Bland annat.
Varför jag blev så förtjust beror på att jag vill snorkla med dem.
En sötnöt:
https://inhabitat.com/wp-content/blogs.dir/1/files/2015/04/happy-beluga-e1427992080211.jpg

Men åter till landkrabborna som kan ha fått bäverfeber.

Vart fasen ska de dyka? De lär väl ha drivit iväg vart som helst. Den där båtens placering säger väl inte ett dugg. Eller tror de att de ska sitta fast i nåt sjunket skepp.?
Det verkar specat via RCMPs ordval: "search a section"

Eh, det är ju hopplöst att dyka efter dom, bara strunt. Men dom hittade något mer också vid båten, gjorde dom inte? Nån röd och vit grej, vad var det?
Citera
2019-08-04, 22:04
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Jag fattar verkligen inte hur de ska hitta nåt i de där enorma vattnen som uppenbart är strömt. Det vore bättre om de hoppat i innan de enorma dammarna...om de nu öht har åkt båt.

Om det finns platser där allt brukar hamna (som ekan) så brukar allt hamna där....
Även subaquatiskt.
Senast redigerad av Lonnrot 2019-08-04 kl. 22:34.
Citera
2019-08-04, 22:11
Medlem
Citat:

Intressanta kommentarer. Ett besök på York Factory bör enligt en, finnas på "bucket list". Things to do in live.

En person undrade, för en vecka sedan, om detta kunde utgöra en flyktplats för dessa två mördare. Inget svar dock.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in