2019-07-31, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cornerofhope
Jag har respekt för dina åsikter, inga konstigheter. Som jag uppfattat det så är detta det man tror:
GM väntar på M, sannolikt norr om vändplanen. Han börjar gå/springa ikapp när M svänger upp på Åsgatan.
Sedan exakt hur saker händer vet man knappast. Eftersom det utdelats slag och knän framifrån antar man väl att detta skett först och att detta följs av knivhuggen.

Ett visst hopp finns i fallet då DNA faktiskt lett framåt på annat håll. Nu hade man inte samma tur som i Billdals-fallet men kanske kan släktforskningen ge något. Som Link04 skrev så var gemensamma släktingen i USA rätt långt tillbaka i tiden och ändå lyckades man ta honom.

Det är tråkigt att polisen är så ryckig i sin kommunikation. En jävla uppståndelse när man fick sina kassa "träffar" bland brottslingarna, sedan dess helt tyst.
Tack för det.
Ja det är svårt att helt säkert veta hur händelseförloppet ser ut tyvärr.
Hur det slutar vet vi men inte riktigt hur det börjar.
Visst finns det hopp!
Det krävs nog pusslande och tid för att släktforskningen ska komma fram.
Jag hoppas vi då kommer få svar som ger en förklaring. Det är ju dessvärre inte helt säkert man får det ändå, men det hoppas jag på i allafall.

Man skulle vilja ha lite mer kontinuerlig information om fallet helt klart.
Citera
2019-07-31, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alice-the-Ant
Tack för det.
Ja det är svårt att helt säkert veta hur händelseförloppet ser ut tyvärr.
Hur det slutar vet vi men inte riktigt hur det börjar.
Visst finns det hopp!
Det krävs nog pusslande och tid för att släktforskningen ska komma fram.
Jag hoppas vi då kommer få svar som ger en förklaring. Det är ju dessvärre inte helt säkert man får det ändå, men det hoppas jag på i allafall.

Man skulle vilja ha lite mer kontinuerlig information om fallet helt klart.
Ja, dels för allmänheten, dels för att jag tror det skulle kunna få fram ett tips. När de presenterade familjesökningen tycker jag de var lite defensiva, de mer eller mindre sa direkt att det knappast skulle leda någonstans. Eventuellt tips skulle kunna ramla in även om det inte verkar vara så troligt i detta fall. Det faktum att ingen är beredd att ange honom för ~1.5 miljoner säger väl en del i sig gissar jag. Endast närstående vet, eller ingen.
Citera
2019-07-31, 16:27
Medlem
Det absolut sjukaste vore om han fortfarande bor kvar i Linköping och i närheten av Ica. Säkert nacissistisk lagd och ångrar inte vad han gjort. Säkert tänkt ut ett bra alibi vad han gjorde den dagen och åker nog bara dit via dna eller om han måste topsas.
Citera
2019-08-01, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av luffarjeppe
Det absolut sjukaste vore om han fortfarande bor kvar i Linköping och i närheten av Ica. Säkert nacissistisk lagd och ångrar inte vad han gjort. Säkert tänkt ut ett bra alibi vad han gjorde den dagen och åker nog bara dit via dna eller om han måste topsas.
Ja, det vore det ju. Känns dock lite otroligt, särskilt eftersom det gått 15 år. Tror inte han bodde i närheten då heller men det kan man ju inte veta.
Citera
2019-08-01, 11:56
Medlem
Såg någon studie där man konstaterat att om man har DNA från 2% av en population så kan man hitta minst 60% av personerna via DNA ett annat DNA. Ungefär så i alla fall. Sedan fanns en del om och men kring detta är klart.

Jag tror att antalet svenskar på släktforskningssidor är lite för begränsat för att ha en bra chans. Sedan kanske de kör på flera stycken för att få lite bättre möjligheter men måste vara rätt meckigt att få ihop det.
Citera
2019-08-01, 17:49
Medlem
Citat:
Ja, dels för allmänheten, dels för att jag tror det skulle kunna få fram ett tips. När de presenterade familjesökningen tycker jag de var lite defensiva, de mer eller mindre sa direkt att det knappast skulle leda någonstans. Eventuellt tips skulle kunna ramla in även om det inte verkar vara så troligt i detta fall. Det faktum att ingen är beredd att ange honom för ~1.5 miljoner säger väl en del i sig gissar jag. Endast närstående vet, eller ingen.
Ansluter mig till det du skriver (min fetning). Tycker rent allmänt att det vilar något av uppgivelse över hela detta ärende från utredarnas sida samtidigt som de ev nyheter, som kommer fram andas defensivitet.
Citera
2019-08-01, 22:00
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Såg någon studie där man konstaterat att om man har DNA från 2% av en population så kan man hitta minst 60% av personerna via DNA ett annat DNA. Ungefär så i alla fall. Sedan fanns en del om och men kring detta är klart.

Jag tror att antalet svenskar på släktforskningssidor är lite för begränsat för att ha en bra chans. Sedan kanske de kör på flera stycken för att få lite bättre möjligheter men måste vara rätt meckigt att få ihop det.

Spelar väl ingen roll om det är svenskar eller inte på släktforskningssidor. Jag är säker på vi inte är isolerade från övriga världen och att det finns människor i andra länder (främst USA) som har släktskap med nuvarande svenskar om man går 100-200 år bakåt i tiden. Tänk t ex på alla svenskar som drog till USA på 1800-talet.
Citera
2019-08-02, 18:05
Medlem
Spånar lite kring motiv mot ett barn.

Vad kan barn göra?

Mobba
Plåga ett djur
Stjäla
Se någonting, vara ett vittne
Höra någonting
Hitta någonting
Sabotera och förstöra
Skvallra
Anförtro någonting till någon
Utsätta någon för någonting
Retas
Störa
Slåss
Skapa en olycka
Skada
Kränka
Hota
Döda

Vara?
Råka befinna sig på fel plats vid fel tillfälle
Vara utsatt
Vara utsatt av en pedofil
Användas som och vara en kurir
Vara utsatta för mobbning, hot, tvång, övergrepp, misshandel, olycka, mord
Sjuk eller ha beteendeproblem
Kaxig
Modig
Ha en stark känsla för rätt och fel. Se saker i svart eller vitt
Vara en länk
Vara den svagaste länken och ett lätt offer
Symbolisera någonting
Vara det käraste någon har

Befinna sig i närheten av andra som gör/är allt ovan
Senast redigerad av Alice-the-Ant 2019-08-02 kl. 18:55.
Citera
2019-08-02, 19:49
Medlem
Vara utsatt för ett rån ska stå med också.
Citera
2019-08-02, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alice-the-Ant
Spånar lite kring motiv mot ett barn.

Vad kan barn göra?

Mobba
Plåga ett djur
Stjäla
Se någonting, vara ett vittne
Höra någonting
Hitta någonting
Sabotera och förstöra
Skvallra
Anförtro någonting till någon
Utsätta någon för någonting
Retas
Störa
Slåss
Skapa en olycka
Skada
Kränka
Hota
Döda

Vara?
Råka befinna sig på fel plats vid fel tillfälle
Vara utsatt
Vara utsatt av en pedofil
Användas som och vara en kurir
Vara utsatta för mobbning, hot, tvång, övergrepp, misshandel, olycka, mord
Sjuk eller ha beteendeproblem
Kaxig
Modig
Ha en stark känsla för rätt och fel. Se saker i svart eller vitt
Vara en länk
Vara den svagaste länken och ett lätt offer
Symbolisera någonting
Vara det käraste någon har

Befinna sig i närheten av andra som gör/är allt ovan
Jadu.. jag vet inte :/ men du skrev upp en bra lista.
Citera
2019-08-03, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeonVance
Spelar väl ingen roll om det är svenskar eller inte på släktforskningssidor. Jag är säker på vi inte är isolerade från övriga världen och att det finns människor i andra länder (främst USA) som har släktskap med nuvarande svenskar om man går 100-200 år bakåt i tiden. Tänk t ex på alla svenskar som drog till USA på 1800-talet.

Vilket väl i teorin skulle kunna innebära att GM är amerikan, men med svenskt påbrå några generationer bakåt i tiden? Utbytesstudent från USA, ingen misstänker honom, för alla sagt att GM är skandinav.
Citera
2019-08-04, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Vilket väl i teorin skulle kunna innebära att GM är amerikan, men med svenskt påbrå några generationer bakåt i tiden? Utbytesstudent från USA, ingen misstänker honom, för alla sagt att GM är skandinav.
Intressant hypotes du för fram vad gäller studentspåret. Naturligt är väl att i första hand studenter med anknytning till främst Östergötland undersökts. Utbytesstudenter brukar i allmänhat ha ett visst kontaktnät med värdnationen/universitetet/studentkåren innan de kommer hit, men någon kan ju ha gått bananas under studietiden. Det mest märkliga med hela detta tragiska fall är den kompakta frånvaron av, som det verkar, tillförlitliga vittnesuppgifter. Morden inträffade ju trots allt mitt i Linköping under dagtid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in