Citat:
Ursprungligen postat av
Glio9
En sak som gör det hela besvärande. Svensk Webbtelevision hade tydligen utgivningsbevis vilket var mer än jag visste. Detta sätter allting plötsligt i en annan kontext. Om det är så att makten utövat påtryckningar för att tysta ner vad som juridiskt är en svensk tidning, då är det riktigt, riktigt allvarligt.
Nu hamnar vi plötsligt här:
kap. Om tryckfrihet
1 § Med tryckfrihet förstås varje svensk medborgares rätt att, utan några av myndighet eller annat allmänt organ i förväg lagda hinder, utgiva skrifter, att sedermera endast inför laglig domstol kunna tilltalas för deras innehåll, och att icke i annat fall kunna straffas därför, än om detta innehåll strider mot tydlig lag, given att bevara allmänt lugn, utan att återhålla allmän upplysning.[5]
Rent juridiskt bör man snarast kunna likna banningen från youtube (om staten är inblandad i detta) vid att staten går till Aftonbladets tryckeri och säger att de inte ska trycka nästa upplaga. En attack på distributionsformen kort sagt.
Nu känner jag inte till youtubes avtal och villkor för företag, men kan det möjligen vara så att om Swebb-TV har utgivningsbevis, som implicerar att Swebb-TV också är ett företag (bolag), så kanske inte Swebb-TV haft rätt avtal med Youtube?
Googles tjänster kostar oftast pengar för företag, det är så Google/Alfapet eller vad moderbolaget heter får in sina slantar. (Privatpersoner "betalar" genom att utsättas för reklam och även få sina liv kartlagda i minsta detalj).
Sedan har jag inte sett/hört något rasistiskt/profant språk på Swebb-TV. Det är ju inga skinnskallar som ölberusade uttrycker sina känslor nedsättande om utlänningar. Swebb-TV har enbart riktat väl underbyggd kritik mot det rådande samhället. (Det är ju inte några "stenkastare på Avenyn" som jobbar med Swebb-TV precis).
Lennart la upp detta igår på YT.
Vill tillägga en sak till mitt föregående inlägg: Jag hittar givetvis Swebb-TV, men bara klippen. Kanalen verkar vara borta. Men klippen finns kvar. Så kanske allt bara är en storm i ett vattenglas?