2019-08-03, 21:57
Medlem
GENERALGERDESs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenBergman
"Som det känns är inte alltid som det är".
Jag respekterar det du tror på men jag är MYCKET tveksam. Det finns för lite stöd.
Jag bekräftar att namnet är Peter Plax. Bor själv i Täby precis vid andra sidan av Rösjön där brottet tydligen ska ägt rum. Har en del kompisar i hans ålder som gick i samma skola & även klass som BO. Peter Plax är korrekt information.
Citera
2019-08-03, 21:59
Medlem
GENERALGERDESs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mastarn
Det namn jag har hört på GM är J*ck i ett sammanhang som jag bedömer som trovärdigt.

*a
Fel, jag bekräftar att namnet är P*t*r

*e
Citera
2019-08-03, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
För de flesta människor finns det inte så stora möjligheter att hålla sig undan, att leva på flykt. Särskilt inte när man är sexton år. Kanske insåg han att han ändå kommer åka fast.
Det kan också vara så att händelsen plötsligt skedde och att verkligheten ramlade över honom i stunden efteråt.
1) En medfödd galenskap som bara väntade på att utlösas.
2) Plötsligt rann sinnet och allt hände, kanske ihop med alkohol eller drog som sänkte ribban.
Båda fallen talar emot ett planerat brott liksom att använda en yxa för ändamålet.
Yxa är effektivt men pga den tid man behöver för att ladda ett slag ihop med en yxas tyngd gör det till ett dåligt vapen i ett planerat dåd.
Citera
2019-08-03, 22:01
Medlem
Citat:
Vilken normal 16-åring tar med sig en yxa och ska ut och vandra fredag kväll kl 22?

Citat:
Ursprungligen postat av alicia66
Jag tror också att yxan var medtagen för att hugga ved. Men det jag undrar vilken typ av sextonåriga killar åker två stycken ut i skogen och hugger vet ensamma en fredagskväll.

Det hör väl kanske inte till vanligheten bland tonåringar, men det är nog inte heller jätteovanligt. För mig låter det ärligt talat som en tämligen bra idé, det har börjat bli mörkt ute och det är jäkligt mysigt att sitta vid en liten brasa ute i naturen.

Som sagt, alternativet är långt mer osannolikt = ett planerat mord. Den typen av planerade extremt brutala mord är fenomenalt ovanliga.
Citera
2019-08-03, 22:02
Medlem
SvenBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GENERALGERDES
Jag bekräftar att namnet är Peter Plax. Bor själv i Täby precis vid andra sidan av Rösjön där brottet tydligen ska ägt rum. Har en del kompisar i hans ålder som gick i samma skola & även klass som BO. Peter Plax är korrekt information.

Ok. Jag bor i Sollentuna men har ingen aning om vem det är.

Det är sorgligt hur som helst.

Mycket sorgligt....
Citera
2019-08-03, 22:03
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Det namn jag har hört på GM är J*ck i ett sammanhang som jag bedömer som trovärdigt.

*a

Varifrån kommer han? Det finns inte så många Jack i närheten som är tonåringar. Om han inte är för ung för att synas i registren.
Citera
2019-08-03, 22:03
Medlem
SvenBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av darkman74
Det hör väl kanske inte till vanligheten bland tonåringar, men det är nog inte heller jätteovanligt. För mig låter det ärligt talat som en tämligen bra idé, det har börjat bli mörkt ute och det är jäkligt mysigt att sitta vid en liten brasa ute i naturen.

Som sagt, alternativet är långt mer osannolikt = ett planerat mord. Den typen av planerade extremt brutala mord är fenomenalt ovanliga.

Mord = planerat.
Dråp är väl mer sannolikt i så fall?
Citera
2019-08-03, 22:05
Medlem
Citat:

*a
Det finns en J*ck Lin*blom som är 16 och bor i Danderyd. Den ende med det tilltalsnamnet på orten och i rätt ålder. Men förnamnet kan iofs vara ett smeknamn på ett annat namn.
Citera
Medlem
Troians avatar
Citat:
Mord = planerat.

Nja. Ett dråp är ett mord med förmildrande omständigheter. Skillnaden definieras inte av graden av planering.
Citera
Medlem
mastarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GENERALGERDES
Fel, jag bekräftar att namnet är P*t*r

*e

GM inte Bo....
Citera
2019-08-03, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av darkman74
Du missar helt poängen med min kommentar. Det jag reagerar på är så enkelt som det låter = Att folk inte förstår varför folk har med sig en yxa när de ska ut till ett friluftsområde. Det mest troliga svaret på det är därför att de är stadsbor och typ aldrig vistas ute i naturen. Min kommentar har inget med själva händelsen att göra, utan jag reagerar bara på att folk är helt blinda för att det finns folk över hela Sverige som är ute i naturen. Ibland har de med sig en kniv eller en liten handyxa för att hugga upp ved.

Sedan för att vara kinkig så förstår jag inte varför du ens påpekar att jag sannolikt inte vet hur det ser ut på platsen. Hur är det relevant? Det är ju orimligt att förvänta sig att det bara är lokala ortsbor som ska svara på ämnet. Vi andra får läsa den information som finns och sedan utgå från den.

https://www.google.se/maps/@59.4411131,17.9983992,732m/data=!3m1!1e3

I mitt fall så rörde det sig om en snabb googling på området samt en kartöversikt. I nyhetsrapporteringen står det "Enligt uppgifter till Aftonbladet har pojkarna cyklat till en badsjö tillsammans, och den misstänkta brottsplatsen ska vara en avskild grusplan en bit från badplatsen."

Det finns bara några få giltiga platser som stämmer in på den beskrivningen om man tittar på en karta. Eftersom det står "avskilt" tycker jag att det som stämmer bäst in på det är grusparkeringen som ligger längs Rösjövägen på sjöns östra sida.

Sist men inte minst, det är för mig ytterst rimligt att man kan ha med sig en yxa till området eftersom det finns en vandringsled runt sjön samt fasta grillplatser. Det är ju nästan den enda tänkbara vettiga förklaringen till att man har med sig en yxa. Alternativet är annars att det är ett planerat mord, men det är väl långsökt eftersom det ska till en absolut psykopat för att välja en yxa som mordvapen.

Denna plats har inget med rösjön att göra, har vuxit upp i detta område och platsen ligger på andra sidan danderydsvägen ,uppfarten är precis vid korsningen......I den åldern cyklar man bara upp ditt för att typ kolla vad som finns, alternativt kolla om det finns nåt att stjäla...finns dock ingenting där.....har man varit upp ditt engång så känner man inte för att dra ditt igen.....Inget ställe som man ska ses för att "göra upp" direkt...

..Jag är nog rätt säker på att detta grundar sig i en olyckshändelse, och som sedan fick GM att flippa ur och kanske kände för att städa undan men kom på bättre tankar och ringde polisen.....
Citera
2019-08-03, 22:07
Medlem
Citat:
Mord = planerat.

Ja, och det är väl det jag har försökt påvisa hela tiden. Jag ska väl inte behöva påpeka det uppenbara, eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in