2019-08-03, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tsd1703
https://minfil.com/W829Y71dn4/Malmo_TR_B_2885-17_Aktbil_565_pdf

Ganska tråkig FUP, antar att det finns fler delar än denna. Om någon har lägg gärna upp!
Bara jag som inte kan komma till sida 1000 i mobilen?
Citera
2019-08-03, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lkare87
Bara jag som inte kan komma till sida 1000 i mobilen?

Jag hittar då över 4000 sidor.
Citera
2019-08-03, 18:57
Moderator
Mappings avatar
Jaha, nu har jag skummat igenom FUPen. Det är den mest märkliga FUP jag kollat på, den känns halvfärdig. Vet någon varför det finns delar som är sekretessbelagda? All form av teknisk undersökning/bevis saknas helt och hållet. Det enda som finns är HAK/HÖK, d.v.s. en massa telefonlistor och telefonavlyssningar. Det finns inga medicinska delar, inget alls i början som förklarar hela handlingsförloppet med polisanmälan, protokoll från larmcentral etc. Inga beslagsprotokoll, inga NFC-analyser/rapporter etc. Det finns över 1000 sidor med bara telefon-skit som inte get någon alls och som borde hamnat i slasken enligt min mening.

Det enda som framkommer, i kryptiska samtal och SMS-kommunikation, är att J*wad och några till under en veckas tid letar efter Abdulaziz, att man tänkte begå mordet redan den 21/3. Och så pratas det mycket om Sh*lam Sheb*ni som "Patron", att 50.000 EURO skulle vara den summa som man skulle få för att mörda Abdulaziz. MÖJLIGTVIS en gammal beef mellan Abdulaziz och Patron om nån tjej, men det är något oklart.
Citera
2019-08-03, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mapping
Jaha, nu har jag skummat igenom FUPen. Det är den mest märkliga FUP jag kollat på, den känns halvfärdig. Vet någon varför det finns delar som är sekretessbelagda? All form av teknisk undersökning/bevis saknas helt och hållet. Det enda som finns är HAK/HÖK, d.v.s. en massa telefonlistor och telefonavlyssningar. Det finns inga medicinska delar, inget alls i början som förklarar hela handlingsförloppet med polisanmälan, protokoll från larmcentral etc. Inga beslagsprotokoll, inga NFC-analyser/rapporter etc. Det finns över 1000 sidor med bara telefon-skit som inte get någon alls och som borde hamnat i slasken enligt min mening.

Det enda som framkommer, i kryptiska samtal och SMS-kommunikation, är att J*wad och några till under en veckas tid letar efter Abdulaziz, att man tänkte begå mordet redan den 21/3. Och så pratas det mycket om Sh*lam Sheb*ni som "Patron", att 50.000 EURO skulle vara den summa som man skulle få för att mörda Abdulaziz. MÖJLIGTVIS en gammal beef mellan Abdulaziz och Patron om nån tjej, men det är något oklart.

Det framkommer också att det va dom som skjöt Ahmed Obaid
Citera
2019-08-03, 20:00
Moderator
Mappings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashmall89
Det framkommer också att det va dom som skjöt Ahmed Obaid

Kan du ge lite mer detaljer om det? Jag läste något om det också men minns inte exakt hur det var formulerat.
Citera
2019-08-03, 20:04
Medlem
Citat:
Kan du ge lite mer detaljer om det? Jag läste något om det också men minns inte exakt hur det var formulerat.

13 januari
Yeh bror. det blev som sista gang. Allah har staraffat oss igen. Efter det som har hant igar. Tyson har en stor problem.

Sen står det någonstans att det va fel kille
Citera
2019-08-03, 21:11
Medlem
Citat:

Fetade: ser inte allvarligt ut. Vem vill betala en halv mille för en sådan grej? Motivet höjt i dunkel. Vad sa Maysem i förhören i hans FUP?
Citera
2019-08-03, 21:45
Moderator
Mappings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Fetade: ser inte allvarligt ut. Vem vill betala en halv mille för en sådan grej? Motivet höjt i dunkel. Vad sa Maysem i förhören i hans FUP?

Jag håller helt med dig, MEN, vi vet ju också att de här killarna är VÄLDIGT lättkränkta och mordförsök har skett förut enkom p.g.a. strul med tjejer/kvinnor (tänker spontant på mordförsöket på Moh*mmed *youb 2016-05-30). Dock känns just detta motiv i detta fall långsökt för som jag minns det var konversationen mellan Abdulaziz och "Patron" ganska gammal.

Gällande Maysem så kommer en kort sammanfattning: Momme ville att Maysem skulle sälja ut Abdulaziz för att J*wad skulle kunna skjuta honom. För detta skulle Maysem få ett vapen så att han skulle kunna hämnas på mordet på Akram. Detta tycker Maysem känns fegt, och han avslöjar detta för Abdulaziz. Abdulaziz tycker att han kan skydda sig själv, och vill inte göra något åt detta. Motivet till varför Abdulaziz skulle skjutas minns jag inte. Kanske enkom för att Abdulaziz riggade mordet på Ahmed Obaid, alltså att han såg till att kalla ut Obaid (som tydligen var klädd i samma typ av jacka som Abdulaziz, och såg ungefär likadan ut)?
Citera
2019-08-05, 11:58
Moderator
Mappings avatar
Citat:

Ah, det har ju kommit ut en del till, själva huvuddelen :-)
https://minfil.com/scvfs720n4/Malm_TR_B_2885-17_Aktbil_568_pdf
Citera
2019-08-05, 14:13
Medlem
Citat:
Ah, det har ju kommit ut en del till, själva huvuddelen :-)
https://minfil.com/scvfs720n4/Malm_TR_B_2885-17_Aktbil_568_pdf

Spännande!! Vilken av dem läser man först?
Citera
2019-08-05, 15:09
Moderator
Mappings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spruckentelefon
Spännande!! Vilken av dem läser man först?

Du läser denna först! Detta är vad jag kan se huvudprotokollet med allt det som jag skrev saknades tidigare. Är man väldigt nördig när det gäller telefonanalyser och vill läsa dialogutskrifter/SMS så kan man även kika på den andra delen.
Citera
2019-08-05, 22:50
Moderator
Mappings avatar
Jag har kommit ca. 1500 sidor in i FUP, och här är mina väldigt kompakta anteckningar:

Man planerade troligtvis mordet 21/3, på Rosengård, men blåste av efter att ha sett polis i området. Den 24/3 ringer Momme till Ahmad Jawad och säger att en Honda Jazz är tillsalu vid Minilivs. Troligen menar han att Abdulaziz har setts där.

2017-02-06 bröt sig två personer in i Abdulaziz lägenhet på Rosengård. Troligtvis för att mörda honom. Han flyttade sedan temporär till Lindängen. Längre fram i FUP: verkar vara på Lindängen som de bröt sig in. Han gömde sig på toaletten, och ringer polisen. Någon annan finns i lägenheten, gärningsmännen verkar sticka därifrån när de märker att den de finner inte är Abdulaziz.

2014-10-15 blir Abdulaziz knivskuren på Thomsons väg. Först är Irfan Bulut misstänkt för han har Abdulaziz blod på sig. Han hävdar att han hjälpt Abdulaziz. I första förhöret säger Abdulaziz att han haft en konflikt med gärningsmannen. Abdulaziz har hotat honom på Facebook och krävt honom på pengar. En bil med regnummer GTA/GTD (eller modell=GTD, d.v.s Volkswagen av något slag) kör fram mot honom. GM och hans lillebror kliver ur bilen. En håller och den andre knivskär honom. Abdulaziz ska ha konflikt med Salam Shebani och Schekin Fakhro gällande hans ex. Helin Aktas. I senare förhör tar han tillbaka allt och utredningen läggs ner.

Khalil Chahine försöker nita en polis vid omlastning av Abdulaziz till en bår på sjukhuset. Mycket aggressiv, oklart varför. Chahine/Polisen pratar redan från början om en kärleksaffär som är orsaken, att Abdulaziz knivskurits för detta tidigare.

Det framkommer uppgifter om att både Abdulaziz och Ahmed El-Moghrabi var på plats där Ahmed Obaid sköts ihjäl och att det var Moghrabi som lockat Abdulaziz till platsen som skulle vara det faktiska målet.
Polisen har haft span (allmän) vid Rosengård och har tidigare på kvällen observerat Jawads bil, som passade in i beskrivningen av en bil som funnits vid mordplatsen i samband med mordet. Det är därför polisen så snabbt fick tag i MGM. Tydligt tidigt i FUP att överskottsmaterial från annan utredning har gett HAK-information i form av telefonavlyssning. Momme ringer Jawad 14.30 och säger att hans vän är på macken, vilket = ST1 (övervakningsbilder visar att Abdulaziz varit där då). Abdulaziz hänger med Marko Osman, Yousef Daabasse med flera inne på ST1.

Mohammad Issa Alhamoud (heter egentligen Alshanoave i efternamn) fyller petflaskor (CocaCola) med bensin på Preem 00.13 den 30/3. Vid den utbrunna moped hittas en CocaCola-kork.
Intressant: man gör längdberäkningar på gärningsmännen via övervakningfilmer, där det finns referensobjekt som man kan förhålla sig till och sedan i efterhand jämföra med en måttstock. NFC gör utlåtanden och man jämför med de misstänkta, d.v.s. vilka som skulle kunna passa in i längd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in