2019-08-03, 19:41
Medlem
Zloths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Kan du utveckla?

Det känns bara inte som att man skulle larma om man planerat att mörda någon. Eller visst, det kanske var en del av planen det också.
Citera
2019-08-03, 20:02
Medlem
Champagneoclocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
GM har "erkänt gärningen". Om jag tolkar det rätt så har han erkänt mord. Överlagt? Det står inget om det. Men inte motsatsen heller.
Begreppet överlagt mord finns inte i Sverige. Vållande, dråp eller mord är det som används.
Senast redigerad av Champagneoclock 2019-08-03 kl. 20:04.
Citera
2019-08-03, 20:04
Medlem
LGDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hahavafan
Jag skulle avvakta med att peta in detta i ett samhällsproblem, detta känns mer isolerat från random överfall eller kränkthet. Jag kan mycket väl ha fel, men med tanke på att det fortfarande inte har bekräftats BO eller GM gör mig konfunderad avseende deras omgivning och anhöriga. Någon hade vid detta lag bekräftat båda. Sen att det finns ensamvargar är kanske iofs ett samhällsproblem, men man kan inte tvinga folk att vara med andra man inte känner sig bekväm med. Dock har dessa två, tydligen vänner, cyklat iväg tillsammans. En lever när kvällen är slut.

Ok. Jag skulle nog avvakta att citera mitt svar. Om du inte tror detta är ett samhällsproblem. Samhällsproblem, vad är det? Alkoholrelaterat? Hedersrelaterat? Ett övergrepp, som är begått av rent vredesmod - på grund av att BO varit ett störningsmoment?

Vad är inte ett samhällsproblem, när ett sådant här missdåd begås i ett samhälle med grova problem?

Sverige har samhällen med riktigt grova problem. Detta är klart symptom på detta.
Citera
2019-08-03, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grodologen
Hur vet du det ?

Nej nej bara spekulationer från min sida.

Men eftersom GM anmälde sig själv så borde det varit ett impulsdåd orsakat av någon bakomliggande konflikt. GM ångrade sig förmodligen direkt
Senast redigerad av Julskinkato 2019-08-03 kl. 20:07.
Citera
2019-08-03, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Champagneoclock
Begreppet överlagt mord finns inte i Sverige. Vållande, dråp eller mord är det som används.
Jag rubricerade inte brottmisstanken mrs besserwisser. Jag frågade mig om det var överlagt, dvs i förtid planerat. Eller motsatsen. Förstår du?
Citera
2019-08-03, 20:13
Medlem
Mad monks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av regndroppen
Fan har begreppet med saken att göra förutom att det just var en yxa som användes? Det är effektivt om inte annat.

Så du menar de tär normalt at slå ihjäl någon med yxa. Fullständigt vidrigt tänkande från din sida.
Citera
2019-08-03, 20:16
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zloth
Det känns bara inte som att man skulle larma om man planerat att mörda någon. Eller visst, det kanske var en del av planen det också.

För de flesta människor finns det inte så stora möjligheter att hålla sig undan, att leva på flykt. Särskilt inte när man är sexton år. Kanske insåg han att han ändå kommer åka fast.
Citera
2019-08-03, 20:20
Medlem
Champagneoclocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Jag rubricerade inte brottmisstanken mrs besserwisser. Jag frågade mig om det var överlagt, dvs i förtid planerat. Eller motsatsen. Förstår du?
Så lättstött man kan vara då😂
Eftersom du pågrund av okunnighet använder dig av ett begrepp som inte existerar i Sverige tyckte jag det var på sin plats att tillrättavisa dig.
Det får du ta och svälj nu förtreten.
Citera
2019-08-03, 20:21
Medlem
Reggie Hamonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av regndroppen
Hyfsat brutalt att sätta en yxa i plytet på någon. Fan har man gjort då undrar man.

Behöver egentligen inte vara något allvarligt. Kan handla om världens mest banala sak i världen som slutar med slagsmål. Ibland räcker det med en berusad person med hett temperament som flippar för en sekund. Det slår slint, omdömet försvinner. Men var kommer yxan ifrån?? Hur många går omkring med yxor??
Citera
2019-08-03, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LGD
Ok. Jag skulle nog avvakta att citera mitt svar. Om du inte tror detta är ett samhällsproblem. Samhällsproblem, vad är det? Alkoholrelaterat? Hedersrelaterat? Ett övergrepp, som är begått av rent vredesmod - på grund av att BO varit ett störningsmoment?

Vad är inte ett samhällsproblem, när ett sådant här missdåd begås i ett samhälle med grova problem?

Sverige har samhällen med riktigt grova problem. Detta är klart symptom på detta.

Jag hör vad du säger, men vad jag menade är att jag fortfarande har känslan av att detta är något mer komplext än ett samhällsproblem. Vänner i 16-årsåldern cyklar inte iväg tillsammans fyra kilometer för att göra upp. I synnerhet inte genom att den ena har en yxa och den andra vänder ryggen till frivilligt. Sen vet jag givetvis inte om det första hugget träffade skallen och det andra ryggen. Men det är väl bekräftat att de cyklade iväg vid 18-tiden? Runt 22 inkommer ett larmsamtal av GM. Fyra timmar mellan dessa två som uppenbarligen verkar vara ensamvargar. Har de haft målet att cykla till sjön och ha det skönt eller kanske upp till den platsen ingen besöker för att campa? Fan, jag hade inte fått OK att sticka iväg med en polare till Norrlands skogar i den åldern, men närmsta skog, ja! Hade de med sig lite häxblandning hemifrån? Allt är rena spekulationer, men det känns mer som två asociala polare spårat ur på varandra. Vem fan har inte lackat på sin polare, men rationella människor hugger inte någon i rygg och ansikte med en yxa.
Citera
2019-08-03, 20:23
Medlem
arcillenss avatar
Enligt Expressen

"De båda vännerna kom från socialt trygga förhållanden i välbärgade områden."

https://www.expressen.se/nyheter/yxmordet-skakar-den-valmaende-fororten/
Citera
2019-08-03, 20:24
Medlem
Amless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hahavafan
Det verkar inte vara två killar med världens största vänskapskrets. Annars hade det varit ute betydligt tidigare med tanke på åldern. Ungdomar har en tendens att ganska snabbt skriva saker utan vidare betänksamhet. Redan där förmodar jag ett visst asocialt beteende hos de båda. Så tänker mig två halvt utfrysta killar, varav den ena givetvis ringde polisen efter att han slagit ihjäl sin enda vän, men det är mest en känsla. Känns inte som svartsjukedrama eller dylikt.

Om du har koll på Snapchat så vet du säkert vem BO och GM är. 16-åringar hänger där och det gör deras kompisar också. Men där är det svårt att se vad som skrivs/vilka bilder som läggs upp. Jag har inte koll på vilka de två är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in