2019-08-03, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djupfrys
Nä, men ifrån ett manifest som ofta använts i feministiska sammanhang.
Men nu skall vi inte tolka allt så bokstavligt förstås, ja förutom då när det passar feminister.

En annan sak, det är i regel kvinnor som själva inte har barn som har en massa synpunkter på hur andra skall organisera familjelivet. En inte alltför okvalificerad gissning är att du inte har familj själv. Möjligen någon innekatt som du pratar med och på fullt allvar tror att den förstår ditt babblande

ett litterärt verk Björnen.
Lär dig skilja på partiprogram och s.k. litterära manifest. Det senare är att betrakta som konst.
Citera
2019-08-03, 16:38
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Enda? De skillnaderna är ganska omfattande och inberäknar t.ex "jag vill hellre stanna hemma med barn istället för att jobba" "jag vill hellre ta hand om brottslingar/flyktingar än låsa in dem" "jag vill inte ha kärnkraft för det är farligt för mina barn" osv 1000 exempel till.

Så jag kan faktiskt hålla med dig! Dessa är de skillnader som finns. Men de är omfattande.

De ”omfattande skillnader” du just rabblade upp är inga egenskaper, utan åsikter. Sådana är inte bundna till könet. Det finns massor av män som hyser dina nämnda exempel på åsikter.

Många människor byter åsikter lika ofta som de byter skjorta eller blus. Ena dagen är de klimatförnekande högerextremister och andra dagen är de trädkramande vänsterextremister. Däremot är egenskaper inte alltid så lätta att ändra på. De som är biologiska, t ex längd, könskromosomer (XY, XX), ålder och reproduktionsorgan kan man inte göra så mycket åt mer än att acceptera dem.

Jag misstänker att du har svårt att skilja på begreppen ”egenskap” och ”åsikt”.

Egenskap: synonymer är beskaffenhet, karaktärsdrag och kännetecken. I domänen människor finns egenskapen man och dess komplement kvinna. Andra exempel är ”vänsterhänt”, "brunögd", ”äldre än 30 år”, ”svagbegåvad” eller ”längre än 180 cm”.

I Big Five finns personlighetsdragen ”öppen”, ”ordningssam”, ”extrovert”, ”tillmötesgående” och ”neurotisk”. Deras motsatser är ”traditionell”, ”slarvig/spontan”, ”introvert”, ”självcentrerad” och ”emotionellt stabil”.

Personliga egenskaper är i allmänhet mer föränderliga än de rent biologiska. Man kan träna sig på att bli mer tillmötesgående och mindre självcentrerad, mer ordningssam och mindre slarvig. Det är däremot omöjligt att ändra sin kroppslängd, byta könskromosompar eller bli yngre.

Åsikt: synonymer är mening, uppfattning, opinion och synpunkt. En åsikt är en människas sätt att se på någonting, t ex: ”Enligt min åsikt så har läkare det bästa jobbet.” Det är ett uttalande om vad personen ifråga tycker.

Exempel på åsikter som du gärna flashar mer än en gång här i forumet: ”kvinnor har svårt för avvikande åsikter”, ”kvinnligt tänkande fungerar inte på landsnivå” och ”Sverige blir rikare och tryggare utan kvinnlig rösträtt”. Åsikter av ditt slag är en klar fingervisning på en individ som har följande fem Big 5 personlighetsdrag ”traditionell” (motsatsen till öppensinnad), ”extrovert”, ”spontan och slarvig”, ”självcentrerad” och ”neurotisk”. Visst stämmer dessa egenskaper in på dig.
Citera
2019-08-03, 16:41
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Nu när jag tänkt efter några minuter så är ditt påstående identiskt med "Volvo och Ferrari är samma bilar, det är bara några hästkrafter och lite design som skiljer". Dvs visst har du rätt, med det är ändå ett stolligt uttalande utan eftertanke. Det är just designen och hästkrafterna som skiljer Volvo och Ferrari åt.

Nej, mitt uttalande är inte vare sig stolligt eller saknar eftertanke. Däremot är din jämförelse mellan människor och bilar så urbota idiotisk. Inom arten Homo Sapiens finns det bara ett ”människomärke” (”ras”) och två ”modeller” (man och kvinna). Inom fordonet Bil finns det massor av olika bilmärken (Volvo, Ferrari, Opel och många fler) och ett flertal modeller inom varje bilmärke. Bilar designas för olika ändamål (snabbhet, bekvämlighet, styrka m m).

Människans två ”modeller” är i princip endast designade för att reproducera sig, skydda sin avkomma och överleva. Bilar är designade endast för att tillfredsställa olika människors behov.
Citera
2019-08-03, 16:44
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lupac
Nej, mitt uttalande är inte vare sig stolligt eller saknar eftertanke. Däremot är din jämförelse mellan människor och bilar så urbota idiotisk. Inom arten Homo Sapiens finns det bara ett ”människomärke” (”ras”) och två ”modeller” (man och kvinna). Inom fordonet Bil finns det massor av olika bilmärken (Volvo, Ferrari, Opel och många fler) och ett flertal modeller inom varje bilmärke. Bilar designas för olika ändamål (snabbhet, bekvämlighet, styrka m m).

Människans två ”modeller” är i princip endast designade för att reproducera sig, skydda sin avkomma och överleva. Bilar är designade endast för att tillfredsställa olika människors behov.
Var jämför jag människor och bilar?

Ditt argument med exempel på "de fåtal skillnader" som finns mellan kvinnor och män är precis som att jämföra "de fåtal skillnader" som finns mellan Volvo och Ferrari och sedan påstå att de är likadana att köra. Det är de inte alls. Vive la difference som fransmännen säger.
Citera
2019-08-03, 16:46
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lupac
De ”omfattande skillnader” du just rabblade upp är inga egenskaper, utan åsikter. Sådana är inte bundna till könet. Det finns massor av män som hyser dina nämnda exempel på åsikter.
Jag ber dig återvända till verkligheten. Män och kvinnor har olika åsikter om massor av saker. Ofta bygger åsikterna på "de fåtal skillnader" som hormoner som du nämner.
Citera
2019-08-03, 16:49
Medlem
Djupfryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
ett litterärt verk Björnen.
Lär dig skilja på partiprogram och s.k. litterära manifest. Det senare är att betrakta som konst.

Likt bibeln, koranen, Maos lilla röda och Hitlers Mein kampf. Alltså, det finns oerhört mycket läsvärt i alla dessa litterära mästerverk. Men det finns också ett budskap som är underförstått när det används i politiska syften. Precis som i det lilla manifestet vi hamnade in på.

Men eftersom du nu anser att feminism är essensen av all mänsklig visdom, liksom en del andra anser att de övriga böckerna jag nämnde är, förväntar jag mig naturligtvis inget annat än att du intill döden kommer försvara och urskulda det som står där. Och säga att det inte skall tolkas lika bokstavligt som du gör när det passar dig.
Nazisterna på sitt eget forum är faktiskt öppensinniga jämfört med sådana som dig.
Citera
2019-08-03, 16:53
Medlem
Citat:
Likt bibeln, koranen, Maos lilla röda och Hitlers Mein kampf. Alltså, det finns oerhört mycket läsvärt i alla dessa litterära mästerverk. Men det finns också ett budskap som är underförstått när det används i politiska syften. Precis som i det lilla manifestet vi hamnade in på.

Men eftersom du nu anser att feminism är essensen av all mänsklig visdom, liksom en del andra anser att de övriga böckerna jag nämnde är, förväntar jag mig naturligtvis inget annat än att du intill döden kommer försvara och urskulda det som står där. Och säga att det inte skall tolkas lika bokstavligt som du gör när det passar dig.
Nazisterna på sitt eget forum är faktiskt öppensinniga jämfört med sådana som dig.

Skummanifestet har inte skapat en religion eller en politisk ideologi för den delen.

Den ingår i ett s.k. litterärt kanon möjligen för ideologin feminism , men det gör nu en uppsjö böcker.
Och nej man behöver inte alls gilla "det som står där" bara för att man kallar sig för feminist.
Citera
2019-08-03, 17:04
Medlem
Djupfryss avatar
Citat:
Skummanifestet har inte skapat en religion eller en politisk ideologi för den delen.
Åååkej, det sjungs bara lite på kul då när feminister har sina sammankomster.
Citat:
Den ingår i ett s.k. litterärt kanon möjligen för ideologin feminism , men det gör nu en uppsjö böcker.
Och nej man behöver inte alls gilla "det som står där" bara för att man kallar sig för feminist.

Nä, men likt dig försvarar ändå alla feminister skiten och lallar om att den inte skall tolkas bokstavligt. Ungefär som bibeln då, det står att man skall döda bögar. Vilket också gjorts i den bokens namn. För att inte tala om koranen.
Jag är helt inne på att anledningen till att feminister gillar islam så mycket och vill ha in så många muslimer som möjligt i landet är för att de känner igen sig i tunnelseendet.
Att jag ens ids bemöta dina stollerier beror enbart på att det är nyttigt för andra medlemmar på forumet att få se hur en feminist resonerar.
Citera
2019-08-03, 17:17
Medlem
Citat:
Åååkej, det sjungs bara lite på kul då när feminister har sina sammankomster.

Nä, men likt dig försvarar ändå alla feminister skiten och lallar om att den inte skall tolkas bokstavligt. Ungefär som bibeln då, det står att man skall döda bögar. Vilket också gjorts i den bokens namn. För att inte tala om koranen.
Jag är helt inne på att anledningen till att feminister gillar islam så mycket och vill ha in så många muslimer som möjligt i landet är för att de känner igen sig i tunnelseendet.
Att jag ens ids bemöta dina stollerier beror enbart på att det är nyttigt för andra medlemmar på forumet att få se hur en feminist resonerar.

"sjungs"? det är en bok.,

Nä den ska självfallet inte tolkas bokstavligt...tror du Wagner ville att han operor skulle tolkas bokstavligt?

Som sagt lär dig skilja på på böcker och böcker..

Säg mig björnen, vad är din poäng med att sitta här och framställa dig själv så satans dum i huvudet?
Citera
2019-08-03, 17:20
Medlem
Djupfryss avatar
Citat:
"sjungs"? det är en bok.,

Nä den ska självfallet inte tolkas bokstavligt...tror du Wagner ville att han operor skulle tolkas bokstavligt?

Som sagt lär dig skilja på på böcker och böcker..

Säg mig björnen, vad är din poäng med att sitta här och framställa dig själv så satans dum i huvudet?

För att du alltid blir så gullig när man lyckas reta upp dig. Ja, förutom att du när du gör det blottlägger feministens sanna jag
Ja just det, eran kampsång.
https://m.youtube.com/watch?v=OBcwZ0Foqss
Senast redigerad av Djupfrys 2019-08-03 kl. 17:28.
Citera
2019-08-03, 17:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22
Detta är något jag funderat lite på sedan jag blev medlem på flashback.
Man blir inte riktigt klok på det hela när man läser i denna forumdel. Här hyses ett stort agg mot feminism av radikal sort, vilket jag kan förstå ur vissa aspekter. Det är dock inte det jag vill diskutera.

En de män (och även kvinnor) hävdar att kvinnor utför onödiga arbeten i samhället, att de är ineffektiva, babblar bort arbetstid, skapar konflikter, är ointelligenta, saknar analysförmåga, konsekvenstänk e.t.c. I samband med detta hävdas att det vore bra om kvinnor var hemma med barnen istället och tog hand om hushåll och familj.
Okej, då kan man tycka att man har en röd tråd här, mannen vill att kvinnan ska vara hemma istället för att arbeta för att det gynnar familjen.
Skälen till detta kan nog variera kraftigt, allt från att mannen resonerar som ovanstående beskrivet, eller att han vill vara i ekonomisk maktposition, han vill ha garanterad tillgång till sex, o.s.v. Då tycker man ju att mannen borde lyfta fram dessa egenskaper som kvinnan besitter som anses gynnsamma för att ta hand om familj och hushåll. Men istället ses ofta en nedvärdering av dessa också i form av att "hon inte duger till annat", att barnskötsel är det enklaste i världen (att män skulle gjort även detta överlägset bättre), att det inte krävs någonting av värde för att ta hand om hem och familj. Allmänt ironiska och hånfulla kommentarer angående detta ses inte heller sällan, som " hon hör hemma vid spisen" och liknande.
Jag förstår inte dessa kontraproduktiva resonemang. Att det sedan är fel att dra alla över en kam behöver inte ens sägas.

Mina frågor för diskussion är alltså:
Ni manliga användare på forumet, hur ser ni på det hela, handen på hjärtat?
Ser ni på kvinnan som en varelse som är sämre beskaffad än er och ser på det hon gör som "bagatellgöra" som vem som helst lika väl kunde gjort?
Eller värderar ni innerst inne det kvinnor är naturligt bra på högt, utan att se ner på henne?

Lite rörig TS, men diskussionen i sig är lite luddig och har inget rätt eller fel. Detta är således ingen faktabaserad diskussion, ej heller en offer eller böltråd. Bara ett genuint intresse för hur ni män resonerar i förhållande till kvinnan (är medveten om att urvalet på flashback inte kan representera verkligheten helt och hållet dock).

Ni är sämre helt enkelt. Svenska kvinnan är för mig bottenskrapet... Slask.
Citera
2019-08-03, 17:35
Medlem
Citat:
För att du alltid blir så gullig när man lyckas reta upp dig. Ja, förutom att du när du gör det blottlägger feministens sanna jag
Ja just det, eran kampsång.
https://m.youtube.com/watch?v=OBcwZ0Foqss

Inte lika "gulligt" som att när ni ska ta till exempel måste gå till samma exempel flera år tillbaka i tiden.
Den där är det väl tja? kanske 10.e gången nu jag fått presenterat för mig som "bevis".

patetiskt var ordet.

Sen du gör mig inte ett skit uppretad, mest illamående av tristess om jag ska vara ärlig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in