Citat:
Ursprungligen postat av
Lund-NoGo-zone
Enda? De skillnaderna är ganska omfattande och inberäknar t.ex "jag vill hellre stanna hemma med barn istället för att jobba" "jag vill hellre ta hand om brottslingar/flyktingar än låsa in dem" "jag vill inte ha kärnkraft för det är farligt för mina barn" osv 1000 exempel till.
Så jag kan faktiskt hålla med dig! Dessa är de skillnader som finns. Men de är omfattande.
De ”omfattande skillnader” du just rabblade upp är inga egenskaper, utan åsikter. Sådana är inte bundna till könet. Det finns massor av män som hyser dina nämnda exempel på åsikter.
Många människor byter åsikter lika ofta som de byter skjorta eller blus. Ena dagen är de klimatförnekande högerextremister och andra dagen är de trädkramande vänsterextremister. Däremot är egenskaper inte alltid så lätta att ändra på. De som är biologiska, t ex längd, könskromosomer (XY, XX), ålder och reproduktionsorgan kan man inte göra så mycket åt mer än att acceptera dem.
Jag misstänker att du har svårt att skilja på begreppen ”egenskap” och ”åsikt”.
Egenskap: synonymer är beskaffenhet, karaktärsdrag och kännetecken. I domänen människor finns egenskapen man och dess komplement kvinna. Andra exempel är ”vänsterhänt”, "brunögd", ”äldre än 30 år”, ”svagbegåvad” eller ”längre än 180 cm”.
I Big Five finns personlighetsdragen ”öppen”, ”ordningssam”, ”extrovert”, ”tillmötesgående” och ”neurotisk”. Deras motsatser är ”traditionell”, ”slarvig/spontan”, ”introvert”, ”självcentrerad” och ”emotionellt stabil”.
Personliga egenskaper är i allmänhet mer föränderliga än de rent biologiska. Man kan träna sig på att bli mer tillmötesgående och mindre självcentrerad, mer ordningssam och mindre slarvig. Det är däremot omöjligt att ändra sin kroppslängd, byta könskromosompar eller bli yngre.
Åsikt: synonymer är mening, uppfattning, opinion och synpunkt. En åsikt är en människas sätt att se på någonting, t ex: ”Enligt min åsikt så har läkare det bästa jobbet.” Det är ett uttalande om vad personen ifråga tycker.
Exempel på åsikter som du gärna flashar mer än en gång här i forumet: ”kvinnor har svårt för avvikande åsikter”, ”kvinnligt tänkande fungerar inte på landsnivå” och ”Sverige blir rikare och tryggare utan kvinnlig rösträtt”. Åsikter av ditt slag är en klar fingervisning på en individ som har följande fem Big 5 personlighetsdrag ”traditionell” (motsatsen till öppensinnad), ”extrovert”, ”spontan och slarvig”, ”självcentrerad” och ”neurotisk”. Visst stämmer dessa egenskaper in på dig.