Citat:
Ursprungligen postat av
MidlifeMommy
Håller faktiskt med dig med det mesta

Är också orolig för miljöproblem men nu är det mest klimatfrågan som är på tapeten och nästan bara den som Greta tar upp.
Det jag reagerade mot först var det förenklade alla-forskare-kontra-några-tiotals-FB-runkare-som-röstar-på-SD-köret som är lika tröttsamt som alla-klimatalarmister-är-jävla-henvänsterpack-som-sponsras-av-Soros. Same same but different.
Har svårt att ta någon av grupperna på allvar och ju mer man försöker sätta sig in i ämnet förutsättningslöst, desto tydligare blir det att det inte finns någon konsensus bland forskarna. Om det beror på forskningsanslag, prestige, mutor från oljebolagen, manipulerade data osv är omöjligt för oss att veta.
Men det gäller även Greta, som hyllar Al Gore. Vilka mer har hon låtit sig duperas av, kan man ju undra.
Miljöfrågan är ett känsligt ämne för att det inskränker på vår livsstil, nått jag tror de flesta är livrädda för. Vi vill inte ha begränsningar i våra liv även fast jag tror att det är vad som krävs för att folk i västländerna ska må bättre idag.
Sen tror jag det handlar om att man politiserar det hela istället för att ha en egen ståndpunkt. Om man tillhör högern, är SD:are eller vad man nu är så kan man inte ha en ståndpunkt som närmar sig Miljöpartiet. Men sånt är ju bara löjligt.
Jag ligger långt höger politiskt men brinner ändå för miljlfrågorna och stöttar Greta. Det är som att det är en låsning där. Har Jimmmy Å sagt att klimatet bara är en fråga om väder ja då ska de som röstar SD dela samma åsikt, miljö är bara för "skogsmullar" typ. Återigen löjligt. Man måste våga ha en egen ståndpunkt. Folk lever kvar i det socialdemokratiska spåret. Röstar man S ja då ska man leva efter hela partiprogrammet oavsett vad och sen ska man rösta på samma parti oavsett hur dåligt det än är eller blir, hela vägen ned i graven. Vad är det för demokrati egentligen?
Jag har pluggat mycket miljö på universitetet och min utbildning är delvis inriktad på det. Min uppfattning efter att ha läst många vetenskapliga artiklar och många böcker i ämnet är att Greta har stöd för det hon säger.
Det som jag däremot stör mig på är att hon borde mer fokuserat på miljöproblemen som blir mer konkreta och greppbara för lyssnarna. Men det kanske inte gett samma genomslagskraft. Vad vet jag. Det kanske kommer.