Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-08-03, 16:46
Medlem
Mad monks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lehs
Greta är engagerad i alla miljöproblem men inser att klimatfrågan är nummer 1. Fossila bränslen adderar koldioxid som inte har funnits i atmosfären på miljontals år. Vi fyller atmosfären och haven med koldioxid från svunna tider och detta påverkar klimatet.

Låter ju bra men var är resultaten?
2019-08-03, 16:50
Medlem
Drowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lehs
Greta är engagerad i alla miljöproblem men inser att klimatfrågan är nummer 1. Fossila bränslen adderar koldioxid som inte har funnits i atmosfären på miljontals år. Vi fyller atmosfären och haven med koldioxid från svunna tider och detta påverkar klimatet.
Det är för osäkert hur mycket vi kan släppa ut. Därför kommer vi troligtvis att släppa ut för mycket.
2019-08-03, 16:54
Medlem
Drowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mad monk
Låter ju bra men var är resultaten?
Klimatstrejk den 20 september. ✊

LO-bossen är köpt av kapitalet så facket backar.
2019-08-03, 16:55
Medlem
Mad monks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drowia
Klimatstrejk den 20 september. ✊

LO-bossen är köpt av kapitalet så facket backar.

På vilket sätt hjälper det miljön?
2019-08-03, 17:04
Medlem
Drowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mad monk
På vilket sätt hjälper det miljön?
Om "arbetsgivarna" tänker på miljön kanske de lägger ner företaget om de inser att det är ett onödigt och miljöförstörande arbete som utförs. Alternativt investerar de i miljöteknik.

Men troligtvis gör de inget av det, så strejken kommer inte hjälpa miljön.
2019-08-03, 17:10
Medlem
DoraFs avatar
[quote]
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Kritiken är i högsta grad rättfärdigad. Gretas störningar ( om de nu är så allvarliga som familjen påstår) gör att hon är oförmögen att reflektera över sina egna tillkortakommanden och läsa av andra människor.
En sådan person är inte lämplig att vara frontfigur för någonting.
Nej, det språk dom används i krönikan är inte acceptabelt. Krönikan är ett mycket fult personangrepp utan bäring på sakfrågan: klimatet.

Citat:
Så krönikören har helt rätt, men i Sverige får man inte kritisera sena tonåringar som snart är myndiga.
Du har fel. Här är kritiska artiklar i våra största tidningar:

https://www.svd.se/biljatte-och-bank-bakom-thunbergs-seglats

https://www.aftonbladet.se/ledare/a/70ywPv/thunberg-hade-lika-garna-kunnat-flyga
2019-08-03, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snubchurp
Jag har inte riktigt förstått vad det är för bubbla man pratar om och vad är det ni ska skratta åt? Öppna ögonen så ser du att människan skapar oberäkneliga miljöproblem och de stora miljöproblemen kommer kräva samma åtgärder som klimatkrisen(vare sig den stämmer eller inte).

Det är också tack vare att miljöfrågan blir allt viktigare som vi får så enormt mycket bättre teknik än om vi hade lyssnat på bakåtsträvarna. Greentech är på många sätt framtiden oavsett vad motståndarna säger.
Oavsett om det är en utopi att vi skulle klara miljömålen så lever jag hellre i en värld där vi jobbar mot en större samklang med naturen än att vi inte gör det.

Jag tycker det är synd att Grets grävt ner sig i klimatfrågan istället för att peka på alla miljöproblem, men jag antar det skulle bli för spretigt och svårbegripligt för många.

Håller faktiskt med dig med det mesta Är också orolig för miljöproblem men nu är det mest klimatfrågan som är på tapeten och nästan bara den som Greta tar upp.

Det jag reagerade mot först var det förenklade alla-forskare-kontra-några-tiotals-FB-runkare-som-röstar-på-SD-köret som är lika tröttsamt som alla-klimatalarmister-är-jävla-henvänsterpack-som-sponsras-av-Soros. Same same but different.

Har svårt att ta någon av grupperna på allvar och ju mer man försöker sätta sig in i ämnet förutsättningslöst, desto tydligare blir det att det inte finns någon konsensus bland forskarna. Om det beror på forskningsanslag, prestige, mutor från oljebolagen, manipulerade data osv är omöjligt för oss att veta.

Men det gäller även Greta, som hyllar Al Gore. Vilka mer har hon låtit sig duperas av, kan man ju undra.
2019-08-03, 17:14
Medlem
Kommer 82 procent skolka? Kommer bli underbart att se på min arbetsplats
2019-08-03, 17:28
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rondellneger
Kommer 82 procent skolka? Kommer bli underbart att se på min arbetsplats

Vad ska vi med skolan till utan naturen och en frisk sådan? Det svider i ögonen för många att läsa en sån rad. Varför är det så provocerande? Det Greta säger är ju inte direkt radikalt utan väldigt logiskt. Varför är det provocerande? Jag antar att det är apparaten bakom man motsätter sig. Jag ogillar också Malena starkt men varför skulle jag ogilla Greta för att hon har en konstig mor?
2019-08-03, 17:44
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Håller faktiskt med dig med det mesta Är också orolig för miljöproblem men nu är det mest klimatfrågan som är på tapeten och nästan bara den som Greta tar upp.

Det jag reagerade mot först var det förenklade alla-forskare-kontra-några-tiotals-FB-runkare-som-röstar-på-SD-köret som är lika tröttsamt som alla-klimatalarmister-är-jävla-henvänsterpack-som-sponsras-av-Soros. Same same but different.

Har svårt att ta någon av grupperna på allvar och ju mer man försöker sätta sig in i ämnet förutsättningslöst, desto tydligare blir det att det inte finns någon konsensus bland forskarna. Om det beror på forskningsanslag, prestige, mutor från oljebolagen, manipulerade data osv är omöjligt för oss att veta.

Men det gäller även Greta, som hyllar Al Gore. Vilka mer har hon låtit sig duperas av, kan man ju undra.

Miljöfrågan är ett känsligt ämne för att det inskränker på vår livsstil, nått jag tror de flesta är livrädda för. Vi vill inte ha begränsningar i våra liv även fast jag tror att det är vad som krävs för att folk i västländerna ska må bättre idag.

Sen tror jag det handlar om att man politiserar det hela istället för att ha en egen ståndpunkt. Om man tillhör högern, är SD:are eller vad man nu är så kan man inte ha en ståndpunkt som närmar sig Miljöpartiet. Men sånt är ju bara löjligt.

Jag ligger långt höger politiskt men brinner ändå för miljlfrågorna och stöttar Greta. Det är som att det är en låsning där. Har Jimmmy Å sagt att klimatet bara är en fråga om väder ja då ska de som röstar SD dela samma åsikt, miljö är bara för "skogsmullar" typ. Återigen löjligt. Man måste våga ha en egen ståndpunkt. Folk lever kvar i det socialdemokratiska spåret. Röstar man S ja då ska man leva efter hela partiprogrammet oavsett vad och sen ska man rösta på samma parti oavsett hur dåligt det än är eller blir, hela vägen ned i graven. Vad är det för demokrati egentligen?

Jag har pluggat mycket miljö på universitetet och min utbildning är delvis inriktad på det. Min uppfattning efter att ha läst många vetenskapliga artiklar och många böcker i ämnet är att Greta har stöd för det hon säger.

Det som jag däremot stör mig på är att hon borde mer fokuserat på miljöproblemen som blir mer konkreta och greppbara för lyssnarna. Men det kanske inte gett samma genomslagskraft. Vad vet jag. Det kanske kommer.
2019-08-03, 17:44
Medlem
Har Greta drabbats av obotlig sjösjuka än och och börjat ångra sig?
2019-08-03, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joe Blow
Jämförelsen med lobotomering är bra eftersom en sådan som Greta med stor sannolikhet skulle ha behandlats med detta ingrepp för sina problem.
Ja folk som var arga och aggressiva lär ju ska ha utsatts för detta. Även schizofrena personer, vilket ju inte alls Greta är.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in