2019-08-03, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lm5711
Just det, vi har ju double jeopardy i Sverige, tack!

Jag nämnde tidigare i tråden att de flesta amerikaner är helt övertygade om att deras konstitution och rättsväsende är det bästa på jorden. De blir väldigt förvånande när de hör om hur det funkar i Sverige:

* Häktning före åtal ("jailed without being charged of a crime")
* Ingen borgen
* Ingen jury
* Fri bevisföring
* Restriktiv nödvärnsrätt
* Double jeopardy (åklagare kan överklaga friande dom till högre instans)

Jag tycker inte vi har ett dåligt system, men det är inte alltid helt lätt att övertyga ens en välvilligt inställd amerikan om detta i alla detaljer. Och en fientligt inställd demagog kan lätt hetsa upp sina väljare om dessa saker när en amerikan sitter häktad här.

Så det är inte helt lätt att försöka visa upp det svenska rättsväsendet som ett positivt exempel i USA, som de svenska politikerna naivt tror.

Glöm inte att berätta för amerikanerna att målsägaren har laglig rätt att ljuga i svenska rättegångar. I USA hade Jafari fått svära på Koranen.

Det var ofint av Pantzar att gnälla om att Jafari ljuger. Jafari hade en lagstadgad rätt att ljuga i processen och alla målsägare gör det när de (ofta felaktigt) tror att det gynnar dem.
Senast redigerad av Stanislaus 2019-08-03 kl. 00:23.
Citera
2019-08-03, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Om systemet hade varit vettigt från början hade Trump inte behövt lägga sig i.

Det handlar om röstfiske, inget annat. Trumpen har nu fått några hundratusen svagbegåvade afroamerikaners röster. Dessa tror nog på fullaste allvar att Trumpen har 'fixat' detta.
Citera
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av porslinslandet
Om det tog 4 timmar att flyga hit planet, måste de då inte ha bokat det innan de visste om de skulle bli fria?

Nu har jag inte sett registreringsnumret på flygplanet. Men det var någon som publicerade en flight plan. Jag vet inte om det var en återskapad eller riktig flightplan, men om det är den riktiga flightplan som används så kan man där se registreringsnumret på flygplanet.

Jag skulle gissa att det är ett chartrat flygplan via företag typ NetJets eller något sådant. Det är inte ett amerikanskt regeringsflygplan. Därför kan dom ha chartrat ett flygplan som fanns närmare Arlanda än 4 timmar.
Citera
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Nej! Det är 8.900km mellan Arlanda och Los Angeles. Flygplanet har en räckvidd på 11.000km. Det kommer att flyga direkt.
Vilken tid kommer dom fram till LA? Dom lyfte vid 20.00 svensk tid - tar det ca 10 timmar?
Citera
2019-08-03, 00:13
Medlem
CarolSeavers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tagelapa
Jo något straff blir det men förmodligen bara den tiden de redan suttit i häkte.

Jag har följt denna tråd. Det har funnits starka föreställningar om nödvärn, vilket inte skulle innebära något straff.
Citera
2019-08-03, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlosRex
Det var ingen dålig tank. Jag har aldrig flugit mellan LA och Sverige utan att mellanlanda trots jag gjort det många gånger. Jag tycker det är konstigt att flyga norr om Island det känns som en omväg. Men jag vet att det inte är ovanligt.

Tror inte att dom flyger direkt. 2000km i reserv känns inte jätte tryggt med allt som kan gå ”fel” i planeringen av en flygrutt på nästan 9000km. Motvind, storm, ökad eller minskad höjd pga oväder, omväg för att köra runt oväder..... osv. Dom mellanlandar garanterat på Island och tankar.
Citera
2019-08-03, 00:15
Medlem
Bengt-Bedrups-hatts avatar
Fy satan vad bortgjord bananrepubliken Sverige är. Om och om igen. Jordklotets pajasland nummer ett alla kategorier.

1. Nu vet alla: Massa påtänt, kriminellt drägg från Afghanistan driver runt mitt i huvudstaden och jävlas med såväl världsartister som kvinnor, barn, åldringar, vanligt hyggligt folk... alla. Vår värdelösa polis och ännu sämre politiker låter det bara fortgå. Handlingsförlamade.

2. Ett rättsväsende som en hel värld hånskrattar åt. Tusentals våldtäkter, rån, misshandelsfall etc ligger på hög och kommer aldrig utredas. Samtidigt utmynnar denna fars i historiens största utredning för ett gatuslagsmål, åklagaren gör bort sig och resultatet blir vad alla normalbegåvade sade från början: Man har rätt att freda sig när Sveriges nya adel -- de kriminella afghanbarnen -- löper amok på gator och torg.

3. Stollen Löfven, Sveriges rättsväsende, svensk idiotmedia som stenhårt backat åtalet samt massa genomkorkade jurister som gullat med de afghanska ligisterna står med dumstruten. ASAP Rocky och Trump framstår som de balanserade och vettiga i denna miserabla soppa.

Sverige bör snarast ansöka om att bli tvångsförvaltade. Snart inte en siffra rätt nånstans. Gud hjälpe oss.
Citera
2019-08-03, 00:15
Medlem
PixelGuys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarolSeaver
Det är ju svårt att bevisa vare sig det ena och det andra. Men visst är det olyckligt att Trump lagt sig i.

Det var ju bra att Trump kände svetsaren på pulsen. En sketen afghan var uppenbarligen obetydlig i jämförelse med relationerna till USA. Allting var uppgjort i förväg och rättegången var enbart ett spel för galleriet.
Citera
2019-08-03, 00:16
Medlem
1stSIRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stanislaus
Glöm inte att berätta för amerikanerna att målsägaren har laglig rätt att ljuga i svenska rättegångar. I USA hade Jafari fått svära på Koranen.

I Sverige tillmäts dock MÄs vittnesutsago (generellt sett, inte endast i detta fall) extremt lågt bevisvärde.
Citera
2019-08-03, 00:17
Medlem
WSEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Ya think? NATO heter den.

Tja, med USA:s försvarsbudget på 6 000 miljarder kronor vill Trump förmodligen inte ha någon skit från otacksamma svenskar när han vill ha en rappare frisläppt.
Citera
Medlem
MoLoKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1stSIR
I Sverige tillmäts dock MÄs vittnesutsago (generellt sett, inte endast i detta fall) extremt lågt bevisvärde.

Skitsnack.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Domstolen har inte lovat någonting. Alls.

OK, du sitter med i domstolen så du VET vad som har sagts! Bra, då vet vet vi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in