Citat:
Ursprungligen postat av
lm5711
Just det, vi har ju double jeopardy i Sverige, tack!
Jag nämnde tidigare i tråden att de flesta amerikaner är helt övertygade om att deras konstitution och rättsväsende är det bästa på jorden. De blir väldigt förvånande när de hör om hur det funkar i Sverige:
* Häktning före åtal ("jailed without being charged of a crime")
* Ingen borgen
* Ingen jury
* Fri bevisföring
* Restriktiv nödvärnsrätt
* Double jeopardy (åklagare kan överklaga friande dom till högre instans)
Jag tycker inte vi har ett dåligt system, men det är inte alltid helt lätt att övertyga ens en välvilligt inställd amerikan om detta i alla detaljer. Och en fientligt inställd demagog kan lätt hetsa upp sina väljare om dessa saker när en amerikan sitter häktad här.
Så det är inte helt lätt att försöka visa upp det svenska rättsväsendet som ett positivt exempel i USA, som de svenska politikerna naivt tror.
Det som är slående för mig är att svenskar tycker amerikaner är naiva som tror att deras system är bäst, men vi svenskar har samma naiva syn då vi tror att vårt system är bäst.
I vårt fall gäller dessutom att vi tror vi är bäst på allt, vi har den bästa sjukvården, skolan, skattesystemet, rättsväsendet, demokratin och inte minst den bästa moralen. Vi är en humanitär stormakt och alla andra borde lära av oss.
Personligen är jag aningen skeptisk till vår syn, vi är självuppblåsta idioter för att uttrycka mig diplomatiskt.