2019-08-02, 22:31
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Tackar! Bateson var ju lurig på många sätt...

Ska fundera ut ny fråga men sitter lite trångt ikväll så om någon vill köra på direkt när det är fredag så gör det.

Jag kan köra en som kompensation för att glömt att scrolla - i vanlig ordning - insåg inte att Axis kluring var löst när jag einsteinmässigt klurade huruvida "tiotusentals" kunde rör folk...

Back soon!
Citera
2019-08-02, 22:36
Medlem
Moramannens avatar
Äsch, sen! Nåja, länken kan vara kvar för den som är intresserad.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=4131&artikel=5436290
Citera
2019-08-02, 22:45
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Vi söker en organisation, filantropisk sådan!

1) Har t o m egen fana - identisk (dock inte till proportionerna) med nationell flagga varenda svensk känner igen!

2) Bland dess beskyddare hittar vi t ex en namne till numera pensionerad italiensk fotbollsspelare, en typisk "regista", samt en namne till sedan länge framliden ideolog med reflektioner kring... ...saker och ting.

3) Fått sitt namn efter geografisk bestämning, de behöll sitt namn trots att de drevs härifrån av en av världens mest berömda härförare och statsmän.

4) Bland svenska medlemmar hittar vi bl a en av 1900-talets mest stridbara skriftställare, en ärkekonservativ lirare med rejäl glimt i ögat (rolig och läsvärd självbiografiserie på sitt samvete bl a).

5) Religiösa förtecken.
Citera
2019-08-02, 23:29
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Vi söker en organisation, filantropisk sådan!

1) Har t o m egen fana - identisk (dock inte till proportionerna) med nationell flagga varenda svensk känner igen!

2) Bland dess beskyddare hittar vi t ex en namne till numera pensionerad italiensk fotbollsspelare, en typisk "regista", samt en namne till sedan länge framliden ideolog med reflektioner kring... ...saker och ting.

3) Fått sitt namn efter geografisk bestämning, de behöll sitt namn trots att de drevs härifrån av en av världens mest berömda härförare och statsmän.

4) Bland svenska medlemmar hittar vi bl a en av 1900-talets mest stridbara skriftställare, en ärkekonservativ lirare med rejäl glimt i ögat (rolig och läsvärd självbiografiserie på sitt samvete bl a).

5) Religiösa förtecken.

Tänker på Sven Stolpe på fyran... Kan han möjligen ha varit medlem i Johanniterorden?

Edit: Glömde trean... Så Malteserorden, men de hänger ju ihop...

Edit II: min favoritreplik från Riddarfalken från Malta, "When You're Slapped, You'll Take It & Like It".
Senast redigerad av Venator 2019-08-02 kl. 23:37.
Citera
2019-08-03, 00:55
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Tänker på Sven Stolpe på fyran... Kan han möjligen ha varit medlem i Johanniterorden?

Edit: Glömde trean... Så Malteserorden, men de hänger ju ihop...

Edit II: min favoritreplik från Riddarfalken från Malta, "When You're Slapped, You'll Take It & Like It".

Säger som Gordon Ramsey aldrig skulle - på goda grunder - tillaga en köttbit, well done!

Stolpe mkt riktigt, flaggan en Dannebrogen-kopia! (dess motto är ju också "Ave Crux Alba"). Bland "välgörarna"/beskyddarna hittar vi historiskt såväl en Baggio som en Burke. Glömt något? Jo! Napoleon tog över Malta och schasade iväg dem. Frågan samt ett malteserkors (åter till) till dig!
Citera
2019-08-04, 10:04
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Säger som Gordon Ramsey aldrig skulle - på goda grunder - tillaga en köttbit, well done!

Stolpe mkt riktigt, flaggan en Dannebrogen-kopia! (dess motto är ju också "Ave Crux Alba"). Bland "välgörarna"/beskyddarna hittar vi historiskt såväl en Baggio som en Burke. Glömt något? Jo! Napoleon tog över Malta och schasade iväg dem. Frågan samt ett malteserkors (åter till) till dig!

Oj, detta har jag missat, tackar och ber om ursäkt för att ni inte fått ny fråga!

Vad söker vi nu...?

1. Detta är ledtråd nummer ett.

2. Detta är ledtråd nummer två.

3. 1871.
Citera
2019-08-04, 18:24
Medlem
Venators avatar
4. Lägger in en ledtråd nummer 4 också.
Citera
2019-08-05, 09:37
Medlem
Venators avatar
5. London, Delhi, Plymouth, Calcutta...
Citera
2019-08-06, 14:58
Medlem
Venators avatar
6. Namnet finns kvar men betecknar något annat; då det som var nytt och fint och idag snarare det som blivit över.
Citera
2019-08-06, 15:18
Medlem
Venators avatar
7? Kanske kan detta vara en korrekt ledtråd sju - jag vet dock inte det. Men det är sannolikt.
Citera
2019-08-06, 17:19
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
7? Kanske kan detta vara en korrekt ledtråd sju - jag vet dock inte det. Men det är sannolikt.

Kooperativ, frukost, gin.. klurigt Drar till med miljonprogram/urban planning för en ny ledtråd
Citera
2019-08-06, 17:40
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Kooperativ, frukost, gin.. klurigt Drar till med miljonprogram/urban planning för en ny ledtråd

Sådär jag, äntligen en gissning!

8. Kooperativ fram till 1930-talet då det blev AB.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in