• 1
  • 2
2019-08-02, 20:23
Medlem
Kanske borde ligga i ekonomidelen istället men.

Iaf så har jag på dollarstore nyligt. Sjukt så billigt det är. 10 kr för en stor påse dillchips för att nämna ett exempel.

Undrar hur kan de va så billigt? Det mesta är ju samma som i andra affärer så det är inget billigt skit från nåt u-land.

Om man jämför så blir det ännu mer ologiskt att de går runt. Tex jämför med okq8 (eller vad det nu heter) där allt är 3 gånger så dyrt eller mer. Okq8 har fler Affärer men samtidigt färre anställda per affär. En vanligt dollarstore har väl över 10 anställda säkert och de har nog ganska lila löner på både okq8 och dollarstore.

Någon som kan förklara?
Citera
2019-08-02, 20:25
Bannlyst
Har nog ganska små marginaler per produkt, men fokuserar nog mer på att sälja mängd, skulle jag tro.
Citera
2019-08-02, 20:35
Bannlyst
OKQ8 är ingen affär i den bemärkelsen, utan är huvudsakligen fokuserad på att kränga bensin, spolarvätska och andra förnödenheter till bilen. Kioskvarorna är dyra där, inklusive chips. Och det beror på att folk är villiga att betala den summan för chipsen när de ändå är där, speciellt nattetid då alla andra butiker såsom Dollarstore har stängt.

Jämförelsen haltar därmed betänkligt.
Citera
2019-08-02, 20:38
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andnodden
Kanske borde ligga i ekonomidelen istället men.

Iaf så har jag på dollarstore nyligt. Sjukt så billigt det är. 10 kr för en stor påse dillchips för att nämna ett exempel.

Undrar hur kan de va så billigt? Det mesta är ju samma som i andra affärer så det är inget billigt skit från nåt u-land.

Om man jämför så blir det ännu mer ologiskt att de går runt. Tex jämför med okq8 (eller vad det nu heter) där allt är 3 gånger så dyrt eller mer. Okq8 har fler Affärer men samtidigt färre anställda per affär. En vanligt dollarstore har väl över 10 anställda säkert och de har nog ganska lila löner på både okq8 och dollarstore.

Någon som kan förklara?

Urusel personalpolitik.
Citera
2019-08-02, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ilpobre
OKQ8 är ingen affär i den bemärkelsen, utan är huvudsakligen fokuserad på att kränga bensin, spolarvätska och andra förnödenheter till bilen. Kioskvarorna är dyra där, inklusive chips. Och det beror på att folk är villiga att betala den summan för chipsen när de ändå är där, speciellt nattetid då alla andra butiker såsom Dollarstore har stängt.

Jämförelsen haltar därmed betänkligt.

Jämför med Ica då, där är samma chips dubbelt så dyr. Såg även chokladkakor var 10kr dyrare
Citera
2019-08-02, 20:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Andnodden
Jämför med Ica då, där är samma chips dubbelt så dyr. Såg även chokladkakor var 10kr dyrare
Samma sak där, det finns ingen person över 30 med ordnad ekonomi som åker till en specialaffär för att handla chips. De handlar chipsen i närmsta mataffär. Dollarstore är till för snorungar och därav är priserna billigare. Dollarstores övriga sortiment tilltalar inte heller en vuxen skara människor.
Citera
2019-08-02, 20:52
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dcc55
Har nog ganska små marginaler per produkt, men fokuserar nog mer på att sälja mängd, skulle jag tro.
Det ligger mycket i det men framförallt vill man nog dra folk till butiken och kommer ungarna med föräldrarna är mycket vunnet. Sedan skulle jag vara lite skeptisk till billigt godis, förstås.
Citera
2019-08-02, 21:00
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ilpobre
Samma sak där, det finns ingen person över 30 med ordnad ekonomi som åker till en specialaffär för att handla chips. De handlar chipsen i närmsta mataffär. Dollarstore är till för snorungar och därav är priserna billigare. Dollarstores övriga sortiment tilltalar inte heller en vuxen skara människor.
Trams. Det är massor med vuxna som handlar på dollarstore, de har mycket varor vuxna behöver. Exempelvis har de grejer till bilen.
Citera
2019-08-02, 21:09
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Billiga skitprodukter. Precis som alla andra kedjor.
Citera
2019-08-02, 21:09
Medlem
cybergrodans avatar
Som jag förstått så beror det mycket på att butiker som t.ex. ö&b, rusta och dollarstore oftast har butiker utanför ''stan'' och på så sätt har billiga lokaler. Dessutom köper de in stora mängder.
Citera
2019-08-02, 21:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av cybergrodan
Som jag förstått så beror det mycket på att butiker som t.ex. ö&b, rusta och dollarstore oftast har butiker utanför ''stan'' och på så sätt har billiga lokaler. Dessutom köper de in stora mängder.
Samt att en hel del produkter verkar vara "egentillverkade" står ju på många tvålar och dyl, producerat för Dollarstore
Citera
2019-08-02, 21:14
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cybergrodan

Framförallt detta, tillsammans med;
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Billiga skitprodukter. Precis som alla andra kedjor.

Som de betalar typ ingenting för och gör ganska bra vinster på - som gör att de kan spara in genom att sälja de "riktiga" märkena/varorna med betydligt lägre pris och vinst per vara - vilket som sagt kompenseras av det billiga noname-skitens vinst.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in