• 1
  • 2
2019-08-02, 14:34
Medlem
Jag har kronisk smärta i ena höften, förmodligen artros. Fick först Naproxen som jag inte tycker ger mig mer än dålig mage. Sen fick jag paracetamol, 1.000 mg och de funkar lite, men är inte direkt potenta.

I samband med en utlandsresa köpte jag motsvarande Citodon receptfritt på apotek och har för första gången hittat något som verkligen hjälper. Det känns som att musklerna slutar krampa och att höften plötsligt ”låser upp”. Det är till och med så att jag är mycket bättre dagen efter om jag tar en tablett på kvällen.

Undrar nu om kodeinet har någon slags avslappnande effekt och om det kan vara ide att lyfta detta med läkaren? Finns det något alternativ, läste FASS och där framställs ju Citodon som värsta knarket..?
Citera
2019-08-02, 14:38
Medlem
cybergrodans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Expired
Jag har kronisk smärta i ena höften, förmodligen artros. Fick först Naproxen som jag inte tycker ger mig mer än dålig mage. Sen fick jag paracetamol, 1.000 mg och de funkar lite, men är inte direkt potenta.

I samband med en utlandsresa köpte jag motsvarande Citodon receptfritt på apotek och har för första gången hittat något som verkligen hjälper. Det känns som att musklerna slutar krampa och att höften plötsligt ”låser upp”. Det är till och med så att jag är mycket bättre dagen efter om jag tar en tablett på kvällen.

Undrar nu om kodeinet har någon slags avslappnande effekt och om det kan vara ide att lyfta detta med läkaren? Finns det något alternativ, läste FASS och där framställs ju Citodon som värsta knarket..?
Jag vet inte om det är muskelavslappnande eller ej, men ta det jäkligt lugnt med Citodon. Det är väldigt beroendeframkallande och ska bara tas under en ytterst begränsad tid!
Citera
2019-08-02, 14:44
Medlem
goin-xxxls avatar
Citodon kan du lungt knapra, det är den svagaste opiaten du kan finna.
Citera
2019-08-02, 14:46
Medlem
Jag tror att du kan vara lugn om du bara tar det just som en värktablett vid behov. För 30 - 35 år sedan kunde man köpa värktabletter med kodein receptfritt på apoteken i Sverige. De blev receptbelagda på grund av att knarkare lärde sig någon slags process att få ut rent kodein från dessa tabletter.
Så om du bara tar de vid behov är det nog lugnt men säg för fan ingenting till din läkare för då kommer han gå i taket.
Citera
2019-08-02, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Expired

Haha det är ju morfin i det så det är ju värsta knarket tekniskt sett.
Var inte rädd för substansen, var rädd för dig själv och hur du väljer att hantera beroenden osv. Hoppas det går bra iallafall och att det fungerar!

Citat:
Ursprungligen postat av HasseOrm
Jag tror att du kan vara lugn om du bara tar det just som en värktablett vid behov. För 30 - 35 år sedan kunde man köpa värktabletter med kodein receptfritt på apoteken i Sverige. De blev receptbelagda på grund av att knarkare lärde sig någon slags process att få ut rent kodein från dessa tabletter.
Så om du bara tar de vid behov är det nog lugnt men säg för fan ingenting till din läkare för då kommer han gå i taket.

Precis så det är i England nu, man kan köpa det på recept (visst antal förpackningar) och så är det så mycket paracetamol att de måste filtreras ut. Tror man slänger ner alla pillerna i ett glas så kommer allt paracetamol åka ner i botten eller något liknande.
Citera
2019-08-02, 15:01
Medlem
Som sagt ett vanligt läkemedel. Paraflex finns som inte innehåller narkotika. Kan vara värt att prova först
Citera
2019-08-02, 16:08
Medlem
Suck, en massa desinformation. Citodon innehåller paracetamol och kodein. Kodein, också kallat metylmorfin, omvandlas delvis i kroppen till morfin, i olika takt och grad beroende på genetik och etnicitet. Kodeinet verkar dämpande i hjärnan vad gäller smärtupplevelser. I övrigt dämpar det hosta och är rogivande. Det sistnämnda kan indirekt leda till avslappning. Användning kan leda till missbruk men inte alls i lika hög grad som morfin eller andra opiater/opioider.
Citera
2019-08-02, 16:29
Medlem
Pallestroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XX1
Var inte rädd för substansen, var rädd för dig själv och hur du väljer att hantera beroenden

Citadon innehåller inte morfin.
Precis som i vissa andra mediciner tex Cocillana innehåller det ett ämne som delvis omvandlas till
Morfin i kroppen.
Citera
2019-08-02, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pallestrom
Citadon innehåller inte morfin.
Precis som i vissa andra mediciner tex Cocillana innehåller det ett ämne som delvis omvandlas till
Morfin i kroppen.
Absolut, men det spelar inte någon större roll för mig när det omvandlas till morfin, det är ändå en viss mängd morfin du får i dig i slutändan.
Citera
2019-08-02, 20:51
Medlem
Citat:
Absolut, men det spelar inte någon större roll för mig när det omvandlas till morfin, det är ändå en viss mängd morfin du får i dig i slutändan.
Kodeinet som inte omvandlas är också smärtstillande, men mycket mindre så. I kombination med paracetamol i Citodon (Panocod et c) har det dock förstärkt effekt. Citodon är inte ett sätt att få i sig morfin. Möjligtvis tänker knarkare så. Läkare tänker mer att denna medicin är lämplig om paracetamol inte räcker till och/eller om patienten inte tål NSAID.
Citera
2019-08-02, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400
Som sagt ett vanligt läkemedel. Paraflex finns som inte innehåller narkotika. Kan vara värt att prova först

Tack, kollade upp dom och det verkar vara ett bra alternativ. Ska prova om jag kan få såna.
Citera
2019-08-02, 21:12
Medlem
Citat:
Var inte rädd för substansen, var rädd för dig själv och hur du väljer att hantera beroenden osv. Hoppas det går bra iallafall och att det fungerar!

Precis så det är i England nu, man kan köpa det på recept (visst antal förpackningar) och så är det så mycket paracetamol att de måste filtreras ut. Tror man slänger ner alla pillerna i ett glas så kommer allt paracetamol åka ner i botten eller något liknande.
Stopp obelägg nu!

Det är ju kodein i citodon inte morfin.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här