2019-08-02, 15:09
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajsbaronen
Fast det gör vi väl? Jag kan inte tala för amerikanskt rätt men du får gärna visa mig en källa på att Sverige inte utlämnar svenska medborgare så att jag kan läsa på.

Riksdagen:
I utlämningslagen finns ett förbud mot utlämning av svenska medborgare.

https://www.regeringen.se/sveriges-regering/justitiedepartementet/internationellt-rattsligt-samarbete/utlamning-for-brott/
Citera
2019-08-02, 15:10
Medlem
Langnasas avatar
Rapparen måste ju tro att det är ett skämt när han hör skadeståndskravet dock... lite över 100K (SEK). I US hade det väl varit 1 miljon som lägst.
Citera
2019-08-02, 15:10
Medlem
Arkiaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jimmie7997
– Därutöver ska Rakim Mayers svara för sitt kast, och det gör han ensam.
Det går väl hellre inte bevisa vad Rockys kast gav upphov till för skador?
Citera
2019-08-02, 15:11
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av locknloll
Ska jag vara helt ärlig så tror jag att Rocky & co står på dom svarta, gula och rödas sida framför allt.
Finns egentligen inget som mig veterligen pekar på ngt annat ?
Att han som uppväxt i ngt som nästintill kan ses som kulturblandningens moder gör säkert sitt till.

Råder delade meningar om det, här är delar av Rashid Musas "analys" av ASAP:

"innan vi kampanjar för att Asap Rocky ska släppas från häktet så bör vi komma ihåg att denna rappare sade att han inte tänker prata om polisens övergrepp mot svarta i USA eftersom ”han inte kan relatera till dem” och att ”han bor på Beverly Hills och inte i Ferguson”.
Citera
2019-08-02, 15:11
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flekstor
Läs utlämningsavtalet!

Riksdagen
Villkor för utlämning till en stat utanför EU

https://www.regeringen.se/sveriges-regering/justitiedepartementet/internationellt-rattsligt-samarbete/utlamning-for-brott/
Citera
2019-08-02, 15:12
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arkiater
Det går väl hellre inte bevisa vad Rockys kast gav upphov till för skador?

Det är en misshandelsgärninf. ASAP kan få något svårare straff än de andra två.
Citera
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Langnasa
Rapparen måste ju tro att det är ett skämt när han hör skadeståndskravet dock... lite över 100K (SEK). I US hade det väl varit 1 miljon som lägst.

Men knarkande afghaner är inte ens värda 1 krona tyvärr
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Riksdagen:

I förhållande till Amerikas förenta stater, Australien och Kanada tillämpas de bilaterala avtal och konventioner som Sverige har ingått med respektive stat.
Citera
2019-08-02, 15:14
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Langnasa
Jag hoppas dock att det inte ges något skadestånd med hänsyn till hur provocerande BO var innan misshandeln.

En dom för misshandel borde däremot bli. Det borde aldrig falla under vår nödvärnsrätt när ett gäng står och sparkar på en liggande.
Citera
2019-08-02, 15:15
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flekstor
I förhållande till Amerikas förenta stater, Australien och Kanada tillämpas de bilaterala avtal och konventioner som Sverige har ingått med respektive stat.
Ja, fast de får inte bryta mot lagen -- så svenska medborgare utlämnas inte till de länderna. Inom EU kan däremot utlämnande komma i fråga eftersom det handlar om regioner inom unionen.
Citera
Medlem
Bajsbaronens avatar
Citat:
Riksdagen:

Jo, men i texten nedan framgår ju premisserna för utlämning? Det är inte ett strikt förbud mot utlämning utan finns många undantag. Det finns ett utlämningsavtal mellan Sverige och USA, min fråga var huruvida detta var tillämpligt eller inte beroende på hur domen blir. Att det inte under några omständigheter går att utvisa svenska medborgare samt vise versa är uppenbarligen inte hela sanningen.
Citera
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Jag hoppas dock att det inte ges något skadestånd med hänsyn till hur provocerande BO var innan misshandeln.

En dom för misshandel borde däremot bli. Det borde aldrig falla under vår nödvärnsrätt när ett gäng står och sparkar på en liggande.

Det kan vara nödvärnsexcess.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in