2019-06-27, 10:29
Medlem
Sparka inte hundar som kommer mot dig nästa gång. Stå still och se vad den gör. Gör inte den uppstressad. Dessutom brukar hundar skälla när den vill hälsa och leka. Inget konstigt med det...
Citera
2019-06-27, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vinc
Sparka inte hundar som kommer mot dig nästa gång. Stå still och se vad den gör. Gör inte den uppstressad. Dessutom brukar hundar skälla när den vill hälsa och leka. Inget konstigt med det...

Så klart ett rimligt råd och i de flesta fall helt rätt sätt att agera på.
Rent juridiskt(vi är ju trots allt i juridik forumet nu) så har man dock ingen som helst skyldighet att vänta på att ett angrepp faktiskt utförs innan nödrätt träder inte.
Det räcker med att ett angrepp är påbörjat eller överhängande.

Sen så är det väldigt vanligt att folk reagerar instinktivt när man blir rädd. Då hjälper så klart inga råd om nästa gång, intellektuellt kan man veta precis hur man skall göra men utan erfarenhet/vana betyder det inte speciellt mycket för de flesta i en akut situation.
Citera
2019-08-01, 16:44
Medlem
tkhasis avatar
Jag undrar vad en extremt allergisk person ska göra om en lös hund kommer springande och vill slicka denne i ansiktet?
Citera
2019-08-01, 19:09
Medlem
GamlaSmaalands avatar
Strikt ansvar gäller för hundägare.
Googla på det så får du lära dig. Och jag slipper skriva så mkt.
Citera
2019-08-01, 21:07
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinc

helt fel, hur kan man vara säker på en främmande hund ? hade du stått stilla som en mupp ? då får det stå för dig men vi andra kanske agerar impulsivt att hunden kanske kan skada en, då har man rätt att försvara sig, bara för man är ute i skogen med hunden utan koppel då ska man ha kontroll över den isf, en hund som springer mot en främmande människa är inte en bra hund, såvida inte matte kastar en pinne o ber hunden springa efter den ska den inte rusa iväg mot en annan människa.

Då är det inte konstigt ifall nån människa känner sig hotad av en stor springande hund mot en o sparkar till den, "inget konstigt med det.."

man ska inte behöva finna sig i att hundar ska hoppa upp i ansiktet på en o slicka en bara för att några idioter på fb påstår att man inte får göra något.. är ni rädd om era hundar ? håll dom kopplade då för helvete så uppstår inte dessa situationer för tusan.
Citera
2019-08-01, 21:50
Medlem
Svantevits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av detail
Jag kan meddela att jag nu är polisanmäld, vi får se hur detta slutar men jag känner mig ändå ganska lugn att jag inte kan bli dömd för något utifrån vad alla skrivit.
Hur gick det sen TS? Fick du eller hundägaren något straff?
Citera
2019-08-01, 23:41
Medlem
tkhasis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GamlaSmaaland
Strikt ansvar gäller för hundägare.
Googla på det så får du lära dig. Och jag slipper skriva så mkt.

Om det här var ämnat åt mig, så sorry, men jag är en idiot och hittar inget på Google om hur extremallergiker ska skydda sig mot lösa hundar.
Citera
2019-08-02, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av detail
Jag kan meddela att jag nu är polisanmäld, vi får se hur detta slutar men jag känner mig ändå ganska lugn att jag inte kan bli dömd för något utifrån vad alla skrivit.

Jag hoppas att du krävde ägaren på skadestånd med anledning av bettet, i synnerhet om du har betalat några vårdkostnader eller fått ärr.
Citera
2019-08-02, 14:26
Medlem
Goodinbeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diablitozastava
Är det inte lag på att hundar ska vara kopplade?

Gör en anmälan mot ägarn, eftersom du är skadad så kommer hundägaren behöva betala saftiga skadestånd till dig, räkna med en 10 000kr om du spär på lite.

10 000 räcker inte. snarare 30-40 000
Citera
2019-08-03, 18:45
Avslutad
Du hade väl hundfobi?
Släng ett gäng ormar på hundägaren som har ormfobi och säg att de bara vill hälsa.

Nej men, bra gjort!
Hundar som inte kan sköta sig ska ha koppel.
Upp till hundägaren att uppfostra hunden rätt så den inte behöver ha koppel.
Citera
2020-09-13, 15:17
Medlem
details avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svantevit
Hur gick det sen TS? Fick du eller hundägaren något straff?
Blev inget av anmälan mot mig, och jag orkade inte dra igång någon anmälan mot ägaren, kändes inte värt besväret.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in