2019-08-01, 13:05
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22

Jag kan inte påstå att jag känner fler kvinnor än män som tagit bidrag heller. Men nu känner jag inte särskilt många personer överjhuvudtaget som står på något bidrag. Däremot kan jag se att män i min omgivning väljer mer välbetalda branscher än kvinnor, och det gäller även de kvinnor som har mycket "fina" utbildningar. Visserligen har detta att göra med IT, och IT verkar generellt inte vara något som intresserar kvinnor nämnvärt. Dock ligger där mycket pengar i den branschen.

Män väljer förmodligen jobb med siktet inställt på hög lön i större utsträckning än kvinnor. Detta kan såklart vara bra för individen men inte nödvändigtvis för samhället.
Citera
2019-08-01, 13:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pungtering
Visa gärna var jag har förespråkat att sjukvård inte ska vara skattefinansierat.
Din fru betalar ju inte skatt, ska hon få vård ändå?
Citera
2019-08-01, 13:29
Medlem
Pungterings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Din fru betalar ju inte skatt, ska hon få vård ändå?

Det gör inte de multisjuka heller.

Eller barn.
Citera
2019-08-01, 13:35
Avslutad
Citat:
Det gör inte de multisjuka heller.
Jag tolkar det som att du anser att din fru som föredrar att inte jobba och betala skatt ska få vård ändå som vi skattebetalare ska finansiera åt henne.
Citera
2019-08-01, 13:37
Medlem
Pungterings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Jag tolkar det som att du anser att din fru som föredrar att inte jobba och betala skatt ska få vård ändå som vi skattebetalare ska finansiera åt henne.

Jag hade utan bekymmer accepterat en extra avgift för sjukvården om dagis är helt fritt från subventioner.
Citera
2019-08-01, 13:38
Medlem
Den nya vågen av feminism och politisk korrekthet - har skapat en negativ kvinnosyn.

Feminismen är helt och hållet mans-orienterad. Kvinnor ska bli som män.

Så det är välkommet med ett sådant inlägg som detta - som ändå pratar om kvinnliga sidor.

Och självklart har kvinnor bra sidor. Livgivare kanske är den största. Men flera andra positiva och typiskt kvinnliga sidor finns och uppskattas också: Estetisk - kultur, litteratur språk musik.. Vård. Psykologi och människokännare. Bra på att vara närvarande. Förmåga skapa hemtrevnad.

Men som sagt, bedrövligt med den här sortens feminism som vi har nu. Den är bara manlig..
Citera
2019-08-01, 13:50
Medlem
Citat:
Jag är inte emot fri abort. Inte alls!
Det är väldigt viktigt att den möjligheten finns. Och är gratis.

Nej, man kan inte välja något här.
Mellan 1 och 2 år så måste barnen till dagis och båda behöver arbeta.
Inget annat tolereras.
Det syns ju här. Ni är på mig som hökar för att vi valt annorlunda.

Och den finns, gratis! pga feminism och skattemedel.

Ni har ju valt det, eller hur? betyder ju att ni kunde välja.

Skälen till att jag hoppar på dig är
1) Ditt grundläggande synsätt av könsroller, dvs VEM som ska göra vad.
2) Du vill omstrukturera vårt samhälle till ett system där hemmafrun ska ingå.
Vilket du kallar för "frihet" medan jag kallar det för "ofrihet".

Att du och din fru valt att hon ensam ska ta hand om barnen och du ensam ska stå för försörjnignen, får ju vara upp till er. Jag hoppas ni båda tänkt på hennes pension ex.

men vi ska inte strukturera vårt samhälle efter denna idé tack.
Citera
2019-08-01, 13:52
Medlem
PK-befriads avatar
Man behöver ju inte se det som en tävling i vilket kön som är mest värt eller vem som är mest jämlik. Män värdesätter olika egenskaper hos män och kvinnor, precis som kvinnor gör. Män värdesätter fysisk och mental styrka hos andra män men vi vill inte nödvändigtvis att våra kvinnor ska vara grova och härdade skogshuggare. Det är inte meningen att vi ska vara "jämlika". Kvinnors relativa svaghet behöver inte utmålas som något negativt, det kan ses som en sårbarhet, vilket är attraktivt för män eftersom det väcker mäns naturliga beskyddarvilja. Sådant gör att det blir fler barn och livet går vidare och det är ju positivt.
Senast redigerad av PK-befriad 2019-08-01 kl. 13:56.
Citera
2019-08-01, 13:54
Medlem
seaworthys avatar
Citat:
Jag är inte emot fri abort. Inte alls!
Det är väldigt viktigt att den möjligheten finns. Och är gratis.

Nej, man kan inte välja något här.
Mellan 1 och 2 år så måste barnen till dagis och båda behöver arbeta.
Inget annat tolereras.
Det syns ju här. Ni är på mig som hökar för att vi valt annorlunda.

Snarare du som beter dig som ett offer. Det är väl fullt tillåtet att vara hemma med barnen? Ingen kommer stoppa er. Det är en hög risk för din fru om hon är hemma många år. Annars är det väl bara att köra på!
Citera
2019-08-01, 14:00
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Jag förstår inte ens frågan...vadå "finast"?
Det är väl högst individuellt, vad man tycker om att göra.
Och vad denna VD är VD för.

Är man VD för skitbolaget-förstör max av jodens klimat-människors liv-i produktion av rent skit, enkom för att samla pengar.
så nej, jag ser inte ett piss "fint" med det.

Inte heller ser jag något "fint" om "stanna hemma med barn" innebär ett lidande för den som nu gör det, eller ungarna för den delen.

Hemmafrun, är ett patriarkalt hittepå under en mycket kort tid i mänsklighetens historia, 1800 talets industrialisering fram till ca 1960-70. ( då kvinnorna samlat sig till protest)

I all övrig tid har båda könen arbetat med mat eller inkomstbringande arbeten, samt båda säkerligen tagit hand om barn.
Det blir lustigt att läsa en feminist som inte förstår vad "finast" betyder. Då kan du ju inte heller tala om för kvinnor eller män vad de bör göra, det finns inget som är finare än något annat. Alla får göra som de vill.

Lika lustig är formuleringen "Det är väl högst individuellt, vad man tycker om att göra.". Från en feminist... Följ ditt eget råd och du blir plötsligt en bra feminist, en som inte lägger sig i utan ser personer som individer.

"Hemmafru" kan vara ett påhitt, naturligtvis inte av män utan av män och kvinnor gemensamt. Men det påhittet bygger på att kvinnorna föder och vill ta hand om barnen, och det har existerat i alla tider. Övervärdera inte mäns insatser hela tiden.

"Inkomst" har rimligen bara funnits i 1000 år eller så, husdjur och grödor i kanske 5000 år. I all övrig tid har män jagat och kvinnor stannat hemma med barn. Det kan man se på alla urbefolkningar.
Citera
2019-08-01, 14:04
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22
Detta är något jag funderat lite på sedan jag blev medlem på flashback.
Man blir inte riktigt klok på det hela när man läser i denna forumdel. Här hyses ett stort agg mot feminism av radikal sort, vilket jag kan förstå ur vissa aspekter. Det är dock inte det jag vill diskutera.

En de män (och även kvinnor) hävdar att kvinnor utför onödiga arbeten i samhället, att de är ineffektiva, babblar bort arbetstid, skapar konflikter, är ointelligenta, saknar analysförmåga, konsekvenstänk e.t.c. I samband med detta hävdas att det vore bra om kvinnor var hemma med barnen istället och tog hand om hushåll och familj.
Okej, då kan man tycka att man har en röd tråd här, mannen vill att kvinnan ska vara hemma istället för att arbeta för att det gynnar familjen.
Skälen till detta kan nog variera kraftigt, allt från att mannen resonerar som ovanstående beskrivet, eller att han vill vara i ekonomisk maktposition, han vill ha garanterad tillgång till sex, o.s.v. Då tycker man ju att mannen borde lyfta fram dessa egenskaper som kvinnan besitter som anses gynnsamma för att ta hand om familj och hushåll. Men istället ses ofta en nedvärdering av dessa också i form av att "hon inte duger till annat", att barnskötsel är det enklaste i världen (att män skulle gjort även detta överlägset bättre), att det inte krävs någonting av värde för att ta hand om hem och familj. Allmänt ironiska och hånfulla kommentarer angående detta ses inte heller sällan, som " hon hör hemma vid spisen" och liknande.
Jag förstår inte dessa kontraproduktiva resonemang. Att det sedan är fel att dra alla över en kam behöver inte ens sägas.

Mina frågor för diskussion är alltså:
Ni manliga användare på forumet, hur ser ni på det hela, handen på hjärtat?
Ser ni på kvinnan som en varelse som är sämre beskaffad än er och ser på det hon gör som "bagatellgöra" som vem som helst lika väl kunde gjort?
Eller värderar ni innerst inne det kvinnor är naturligt bra på högt, utan att se ner på henne?

Lite rörig TS, men diskussionen i sig är lite luddig och har inget rätt eller fel. Detta är således ingen faktabaserad diskussion, ej heller en offer eller böltråd. Bara ett genuint intresse för hur ni män resonerar i förhållande till kvinnan (är medveten om att urvalet på flashback inte kan representera verkligheten helt och hållet dock).

Låt experten Eddie Meduza svara på din fråga.
https://www.youtube.com/watch?v=-1P1tnt1KcI
Citera
2019-08-01, 14:07
Avslutad
Citat:
Jag hade utan bekymmer accepterat en extra avgift för sjukvården om dagis är helt fritt från subventioner.
Nåja, nu är ju kostnaderna för offentlig barnomsorg bara en femtedel av sjukvårdskostnader så lite mer än en ”extra avgift” får du allt stå för.

Skulle du även kunna tänka dig att betala dina barns skolgång själv om du slapp vara med och subventionera andras barns skolgång?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in